Deel dit artikel
-

‘Ik-voel-me-rot tweet lucht op’

Het humeur knapt meteen op als mensen op sociale media hebben geschreven dat ze zich slecht voelen. Dit blijkt uit een analyse van miljoenen tweets gepresenteerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Human Behaviour.

Onder leiding van Johan Bollen analyseerden onderzoekers van Indiana University en Wageningen University & Research de gemoedstoestand van bijna 75.000 mensen. Voor de studie werden de tijdslijnen met specifieke, Engelstalige emotionele uitingen vergeleken.

De negatieve emotie bouwt volgens de onderzoekers langzaam op tot de uiting van de emotie en verdwijnt vervolgens zeer snel.

Een uiting van een zeer positieve emotie op Twitter wordt voorafgegaan door een korte toename in positiviteit in de tweets. Na de uiting neemt de emotie weer gestaag af.

Het uiten van negatieve gevoelens blijkt het meest zinvol te zijn; na een zeer negatieve tweet neutraliseert de emotie zich een stuk sneller.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond