Test Fiat 500X: origineel, ruim en met bewezen kwaliteit
AutotestMet de vernieuwde (lees: gefacelifte) 500X neemt Fiat afscheid van de tweecilinder motor in de ‘grote’ 500. Gelukkig maar. Want die brompot paste echt niet bij een auto van dit kaliber.
Fiat 500X 1.0 (120 pk) Opening Edition, vanaf 25.395
De 500X is de grote SUV-variant van de ‘kleine’ retro-500, waarmee Fiat al jaren veel succes heeft. Vergeleken met de kleine 500 is de 500X veel meer een gezinsauto. Niet alleen omdat hij vijfdeurs is, maar ook doordat hij veel meer ruimte biedt.
In Duits onderzoek werd deze Fiat onlangs nog eens bejubeld als een van de meest betrouwbare auto’s van dit moment. En karakter heeft de 500X meer dan genoeg. Met zijn trendy, kleurrijke aankleding en vele mogelijkheden om hem naar persoonlijke smaak aan te passen treedt hij in de voetsporen van Mini. Maar bovenal is dit natuurlijk de Fiat-variant van de Jeep Renegade. Zij hebben dezelfde technische basis, maar zijn op het oog zijn totaal verschillende auto’s.
Zitruimte
Je zit prettig hoog achter het stuur in de 500X, op fijne stoelen die goede steun geven. Ook achterin is er veel zitruimte. Maar het is onvergeeflijk dat Fiat in de basisuitrusting op de veiligheid bezuinigt door een derde hoofdsteun weg te laten. Al even kwalijk: een automatisch noodremsysteem is op dit moment niet leverbaar. Dat komt pas in de loop van 2019 beschikbaar en dan uitsluitend op de reguliere 500X Cross en City Cross.
De afwerking is dik in orde: bedieningsknoppen voelen prettig aan en alles zit op een logische plek. Het infotainment is bij de tijd met een 7 inch scherm en de mogelijkheid om er smartphones aan te koppelen.
De nieuwe driecilinder met turbo (120 pk, testverbruik 1 op 13,5) kan de auto makkelijk aan. Hij rijdt er vlot mee. Het motorgeluid zou iets minder mogen, maar is gelukkig niet zo erg als bij de voorganger, die een tweecilinder was. Overigens heeft die de 500X nooit bereikt, maar wel de andere 'grote’ 500-modellen.
Aan het onderstel valt nog wel wat te verbeteren. Dat reageert soms te stug op oneffenheden. Aan de andere kant blijkt de 500X op lange ritten comfortabel genoeg en in het weggedrag is hij verrassend koersvast. Bovendien stuurt hij aangenaam scherp en dat leidt alles bij elkaar tot veel rijplezier.
PLUS
Comfortabele zit
Praktisch en ruim
Prima motorprestaties
Voorbeeldig weggedrag
Veel karakter
MIN
Geen automatisch noodremsysteem
Derde hoofdsteun achter niet standaard
Onvoldoende flexibiliteit onderstel
EINDCIJFER 7,6
CONCLUSIE
De 500 X is een van de meest onderschatte auto’s van dit moment. Hij is ruim, je zit er heerlijk in en zijn kwaliteit is bewezen. Met de nieuwe driecilinder motor en het vernieuwde infotainment is hij bij de tijd, maar dat geldt niet helemaal voor de veiligheidsuitrusting.
EXTRA TESTNOTITIES
In Nederland wordt de 500X momenteel geleverd met drie jaar garantie: meer dan de meeste merken bieden.
Naast de hier geteste 1,0 liter driecilinder 120 pk is ook een 1,3 liter driecilinder met 150 pk leverbaar.
De daklijn loopt naar de achterzijde flink af: deze coupé-look staat de 500X erg goed en maakt hem net even wat spannender dan menig concurrent in deze klasse.
De geteste auto weegt 1.320 kilo en dat is nadelig voor de wegenbelasting.
Met een inhoud van 350 liter voldoet de bagageruimte aan de norm in deze klasse.
Verrassend én handig: twee dashboardkastjes.
Ook handig: de integratie van tankdop- en klep.
TomTom voorziet deze Fiat van betrouwbare en actuele verkeersinformatie.
Achterin de 500X zit je nog hoger dan voorin: ideaal voor kleine kinderen.
De vernieuwde 500X wordt momenteel alleen geleverd als Opening Edition, vanaf €25.395. De geteste versie is de extra rijk uitgeruste City Cross en die kost €26.995. Hij heeft standaard mistlampen met bochtverlichting, 17 inch lichtmetalen wielen, dakrails, middenarmsteun voor, automatische klimaatregeling, dubbele laadvloer, titanium-kleurige bumpers, een automatisch dimmende binnenspiegel, hoogteverstelling van de bijrijdersstoel, derde hoofdsteun op de achterbank, regen- en lichtsensor, elektrisch verstelbare lendensteun in de bestuurdersstoel, vloermatten, met leer beklede pookknop en een radiografische contactsleutel.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Pjotr (20) reed 7500 km in oude barrel naar Afrika om les te geven aan automonteurs: ‘Olie verversen?’
Den Haag -
PREMIUM
Verbreden van snelwegen zorgt nauwelijks voor minder files en is niet per se milieuvriendelijker
Het wordt steeds drukker op de Nederlandse wegen en elk jaar komen er meer en meer kilometers aan snelweg bij. Maar zorgt dat ook echt voor minder files? En hoe zit het met de uitstoot? Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid van de TU Delft, werkt het zeker niet overal. ,,Je hoort mij niet zeggen dat een wegverbreding nooit zin heeft, maar het moet op slimme plekken gebeuren.”Den Haag -
PREMIUM8 vragen18
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
Platformen als Vinted, Marktplaats en AirBnB zijn door Europese regelgeving verplicht om jouw verkoopgegevens over 2023 door te geven aan de Belastingdienst. Dat heeft veel vragen opgeroepen bij onder meer Marktplaats-gebruikers. Ook kwam staatssecretaris Van Rij met een Kamerbrief. Want: om welke gegevens gaat het nou precies, wat betekent dat voor je belastingaangifte en moet je nu belasting betalen als je overbodige spulletjes op de site doorverkoopt? -
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen. -
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’
-
Illegale ‘TikTok-apk’ zonder keuring aangepakt
-
-
-
auto-expert31
Zelfs Porsche en Mercedes hebben er last van: een kleefdashboard
Een lekker zacht aanvoelend dashboard kan na verloop van tijd gaan plakken. Lezer Rob van Olst vraagt zich af wat hiertegen te doen is. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
87
Chinese autofabrikant: ‘Onze auto’s een gevaar? Westen moet zich druk maken om smartphones’
De grote Chinese autofabrikant BYD vindt het ‘belachelijk’ dat Chinese automerken in Europa en de VS onder vuur liggen. Topvrouw Stella Li verklaart tegenover deze site dat de beschuldigingen over oneerlijke concurrentie en vermeende spionagepraktijken ‘oneerlijk zijn en absoluut niet op feiten zijn gebaseerd’.
-
Met video
Youtuber filmt honderden roestende klassiekers in Zweeds moeras
-
Rijkswaterstaat wil ‘beruchte’ afslag 12 aanpakken op A4: ‘We kijken naar aanpassingen’
De grotere verkeersdrukte in het Westland zorgt voor extra filevorming op de A4, de drukste rijksweg van Nederland. De problemen spitsen zich toe op het stuk wegdek bij afslag 12 Den Haag-Zuid Naaldwijk. De op- en afritten en het viaduct over de A4 vormen een flessenhals, waardoor het verkeer steeds vaker vast loopt. Rijkswaterstaat werkt aan een oplossing.Delft, Den Haag, Westland -
-
245
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe