Foutje: laadpalen slurpen accu’s leeg
Het lijkt de omgekeerde wereld: sommige laadpalen voor elektrische auto’s trekken de accu van een elektrische auto juist leeg. Het gaat daarbij om de startaccu, een probleem waar vooral elektrische Volkswagens mee worstelen, zo blijkt.
Voor Marieke Monden was het een bijzondere ervaring: ze laadt haar VW Passat GTE al zo’n 2,5 jaar probleemloos op bij een ‘vaste’ laadpaal in Amsterdam, vlak bij haar huis. Vorige week ging dat fout: ze kon ’s ochtends haar auto niet meer openen. Bij nadere inspectie bleek de accu compleet leeg te zijn. Bij haar dealer A-Point in Amsterdam kreeg ze te horen dat het euvel vaker voorkomt, en ook bij het wagenparkbeheer van haar bedrijf kwamen inmiddels meerdere meldingen binnen. Daarbij gaat het in alle gevallen om elektrische Volkswagens.
Golf
Bij VW is het probleem bekend. Volgens een woordvoerder komt het laadprobleem voor bij ‘een klein aantal e-Golfs en Golf GTE-modellen’. ,,Het is doorgaans op te lossen met een software-update van de laadpaal.’’
NewMotion, dat ruim 80.000 openbare laadpunten in Europa beheert, kent de oorzaak, aldus een woordvoerder: ,,Een elektrische auto heeft zowel een batterijpakket waar op wordt gereden als een accu van 12 Volt, net als andere auto’s. Zodra de laadpaal een connectie maakt met de elektrische auto via de laadkabel, communiceren deze twee met elkaar. Het kan tijdens deze communicatiestroom gebeuren dat het niet lukt om een laadsessie te starten. Deze communicatie kost echter wel energie. Vandaar dat het kan gebeuren dat de accu van 12 Volt leegloopt.’’ NewMotion weerspreekt dus dat de auto compleet wordt leeggetrokken: het ‘gewone’ batterijpakket, blijft intact. Alleen de startaccu loopt leeg.
En de oplossing is nabij, beweert het bedrijf: ,,NewMotion heeft de firmware van de eigen laadpalen inmiddels aangepast zodat dit niet of nauwelijks meer gebeurt. Als de laadsessie na een aantal keren niet kan worden gestart, dan stopt de laadpaal hiermee om de accu van 12 Volt te sparen.’’
Update
Gebruikers blijven echter nog met een aantal vragen zitten. Als elektrische rijder weet je immers niet zomaar welke laadpalen kuren kunnen vertonen, zegt Marieke Monden, die haar auto na het ontlaad-incident drie dagen kwijt was voor een update: ,,Ik kreeg het advies om mijn auto in ieder geval niet meer bij die bewuste laadpaal vlak bij mijn huis op te laden. En verder werd me aangeraden om de auto te ontkoppelen als de laadsessie klaar is. Je moet de accu dus niet aan de lader laten als de batterij vol is.’’
Dat klinkt nogal gebruikersonvriendelijk, vindt ook Monden. ,,Ik rijd heel bewust elektrisch voor het milieu, maar dit is gedoe. Zo zou ik bijvoorbeeld overdag de auto moeten gaan ontkoppelen op een parkeerterrein, dat best een stukje verwijderd is van mijn werkplek. En ’s nachts slaap ik liever.’’
Overigens speelde het ‘ontlaadprobleem’ eerder dit jaar ook bij de laadpalen van EVBox in Rotterdam. Ook daar ging het om elektrische Volkswagens. Dit probleem is in april opgelost door middel van een update op alle laadpalen. Sindsdien heeft het bedrijf geen meldingen meer ontvangen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Verbreden van snelwegen zorgt nauwelijks voor minder files en is niet per se milieuvriendelijker
Den Haag -
Rijkswaterstaat wil ‘beruchte’ afslag 12 aanpakken op A4: ‘We kijken naar aanpassingen’
De grotere verkeersdrukte in het Westland zorgt voor extra filevorming op de A4, de drukste rijksweg van Nederland. De problemen spitsen zich toe op het stuk wegdek bij afslag 12 Den Haag-Zuid Naaldwijk. De op- en afritten en het viaduct over de A4 vormen een flessenhals, waardoor het verkeer steeds vaker vast loopt. Rijkswaterstaat werkt aan een oplossing.Delft, Den Haag, Westland -
‘Betaalbare’ Bugatti die als olifantentaxi diende over drie dagen onder de hamer
Een Bugatti die ooit nieuw werd aangeschaft door een Franse circusdirecteur, wordt binnenkort geveild op een Amerikaanse veilingsite. De zeldzame auto heeft niet alleen veel liefde nodig, maar ook een compleet interieur. Daar is de prijs dan ook naar. -
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’
-
84
Tweede Kamer zet vraagtekens bij Chinese auto’s: ‘Ze kunnen met één druk op de knop onklaar worden gemaakt’
-
-
-
Bij deze tien trucks verbleken alle tientonners
Ze zijn tot meer dan 10.000 pk sterk, hebben wielen van 4 meter doorsnee en wegen meer dan een Boeing 747. Op de openbare weg mogen ze niet komen, omdat ze dan meerdere rijstroken in beslag nemen. Dit zijn de tien grootste vrachtwagens ter wereld. -
PREMIUM
In de Rotterdamse haven staan honderden auto's stof te happen: dit is er aan de hand
Honderden, misschien wel duizenden Chinese auto's staan in de Rotterdamse haven stof te vangen. De elektrische bolides zijn verscheept, maar nog niet verkocht. En er komen waarschijnlijk nog meer auto's deze kant op. Chinese autofabrikanten zijn naarstig op zoek naar extra parkeerterreinen.Rotterdam
-
PREMIUM
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
-
PREMIUM
Terug naar 130 km/uur: wat kost het de automobilist en de schatkist, en hoe zit het met de stikstof?