Kabinet onderzoekt hogere vliegtaks om automobilist te sparen
KlimaatmaatregelenHet kabinet laat doorrekenen of de nog in te voeren vliegtaks verdubbeld kan worden van 7 naar 15 euro per vlucht, om zo de rekening van de klimaatmaatregelen voor automobilisten te verzachten. Ook wordt Brussel om toestemming gevraagd voor een nationaal verbod op de verkoop en import van auto’s op benzine en diesel in 2030.
Dat staat in de kabinetsreactie op het Klimaatakkoord dat vanmiddag wordt gepresenteerd, zo bevestigen ingewijden. Door de vliegbelasting te verhogen zou een ‘innovatietoeslag op bezit’ van 2 euro per maand per auto achterwege kunnen blijven. Deze nieuwe autobelasting, die is overeengekomen in het klimaatoverleg, ziet het kabinet helemaal niet zitten. Vooral de VVD is beducht om automobilisten met een benzine- of dieselauto op kosten te jagen om de omslag naar elektrisch rijden mogelijk te maken.
Hogere brandstofbelasting
Coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie hebben vannacht tot half twee onderhandeld over welke maatregelen uit het Klimaatakkoord zij willen overnemen en voor welke zij nog naar alternatieven zoeken. Behalve een hogere vliegbelasting zou het kabinet ook willen uitrekenen of een hogere BPM in de plaats zou kunnen komen van de gesuggereerde verhoging van de motorrijtuigenbelasting en accijnzen. In het voorlopige Klimaatakkoord wordt voorgesteld de brandstofaccijnzen met een cent per liter te verhogen. Voor diesels zou daar later nog een cent extra bovenop moeten komen.
Verbod
Opvallend is ook dat het kabinet in Brussel gaat lobbyen om toestemming te krijgen voor een nationaal verbod op de verkoop en import van benzine- en dieselauto's in 2030. Tegelijkertijd blijft het kabinet zich inzetten voor strengere Europese regels voor de uitstoot van auto’s. Daarbij speelt niet alleen CO2 een rol, maar ook de luchtkwaliteit.
Huizen op de schop
Het kabinet presenteert vanmiddag ook een plan voor ‘de grootste verbouwing van Nederland’. De belasting op gas gaat stapsgewijs – fors – omhoog en die op elektriciteit omlaag, zodat huiseigenaren een financiële prikkel krijgen om te investeren in isolatie en bijvoorbeeld een elektrische warmtepomp. Om dat makkelijker te maken komt er ‘gebouwgebonden financiering’: een lening die aan een woning is gekoppeld in plaats van aan een huiseigenaar.
Verder kunnen woningcorporaties rekenen op een subsidiepot met ongeveer een half miljard euro voor het verduurzamen van sociale huurhuizen. Voor particuliere huiseigenaren komt een subsidiepot met 100 tot 150 miljoen euro beschikbaar.
Kolenfonds
Grote bedrijven die veel broeikasgassen blijven uitstoten, moeten ruim 40 euro per ‘niet-vermeden ton CO2’ in een fonds storten. Uit dat fonds worden weer subsidies betaald aan bedrijven die wel hun best doen. De grote milieuorganisaties vinden dat niet genoeg, zo bleek gisteren. Zij zien liever een algemene CO2-heffing. Ook vakbond FNV is ontevreden. Die klaagde gisteren over het ontbreken van een kolenfonds voor werknemers die hun baan verliezen door de verplichte sluiting van kolencentrales. Afgelopen nacht heeft het kabinet besloten toch geld vrij te maken voor zo’n kolenfonds.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
update
Aangifte Wilders tegen Timmermans bevat paginalange onderbouwing: ‘Dit is opruiing’
-
‘Met spoed’ 12.000 asielbedden nodig, COA weet het ook niet meer: ‘Alternatieven? Roep ze maar!’
Tot 1 juli zijn er 12.000 opvangplekken voor asielzoekers nodig. Gemeenten moeten ‘met spoed’ 5000 van die bedden creëren. Ook wordt in elke provincie grond van het Rijk beschikbaar gesteld waarop tijdelijke ‘grote’ tentenkampen gebouwd gaan worden. Per ‘paviljoen’ moet daar plek zijn voor zo’n 500 asielzoekers. Opvangorganisatie COA zegt geen alternatieven meer te hebben. -
Tweede Kamer wil op termijn af van adoptie kind uit buitenland
Adoptie van kinderen uit het buitenland moet op termijn niet meer plaatsvinden, vindt de Tweede Kamer. Een voorstel van de SP hiertoe haalde dinsdag een meerderheid. De motie verzoekt het kabinet om met een nieuw plan te komen waarin de zogeheten interlandelijke adoptie ‘op zorgvuldige wijze’ wordt afgebouwd. -
Commentaar
Groningse gasputten volgestort met beton: hopelijk kan kabinet harde belofte blijvend waarmaken
Vrijdag wordt een historische dag in Groningen: op de plek waar 65 jaar geleden gas werd gevonden tekent staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw) de wet die de gaswinning beëindigt. Voorgoed. Die harde belofte is de Groningers die lang niet serieus zijn genomen van harte gegund. Maar toch wringt hier iets, schrijft onze politiek verslaggever Laurens Kok. -
met video
Formatie op ‘pauze’, maar van kritiek wil Omtzigt niet weten: ‘Formeren hoeft niet per se met lange sessies’
De partijleiders van PVV, VVD, NSC en BBB gaan de ‘komende dagen’ niet meer met elkaar om tafel in Den Haag. NSC-leider Pieter Omtzigt wil echter niet spreken van een ‘parttimeformatie’. ,,De hoofdrolspelers zijn er nog steeds voltijd mee bezig.’’
-
Wilders wil aangifte doen na speech, Timmermans werpt kritiek verre van zich
-
-
-
Wilders loopt voortijdig weg van formatietafel na 'stevig' asielgesprek
PVV-leider Geert Wilders is maandag eerder dan gepland van de formatietafel weggelopen. Hij vroeg om een schorsing om na te denken over de asielmaatregelen die voorliggen. ,,Ik ben klaar met alleen maar concessies doen.” -
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater.
-
podcast
Formatiefrustratie: de tweets van Wilders en de methode van NSC
-
PREMIUM
Na vijf maanden is het nu weer migratie waarop de formatie dreigt te klappen
PVV-leider Geert Wilders is somber of de formatie nog wel gaat lukken. De partijen worden het na vijf maanden maar niet eens over het onderwerp dat voor hem het belangrijkst is: migratie en asiel. Impliciet wijst hij naar NSC dat veranderingen zou tegenhouden. -
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’