Onderzoek: ‘Russen gebruikten alle grote sociale media om Trump te helpen’
Uit een nieuw rapport over de Russische beïnvloeding van de Amerikaanse verkiezingen van 2016 blijkt dat het land elk groot socialemediaplatform heeft gebruikt om teksten, foto’s en video’s te verspreiden die kiezers moesten overtuigen om te stemmen voor Donald Trump. Na zijn verkiezing werden de profielen op sociale media gebruikt om op te roepen tot steun voor de nieuwe president.
Dat schrijft de Amerikaanse krant The Washington Post, dat inzage had in het rapport.
Het onderzoek biedt inzicht in de aanpak van het Internet Research Agency, een bedrijf uit het Russische Sint-Petersburg dat door de Amerikaanse autoriteiten wordt aangeklaagd voor inmenging in de verkiezingen van 2016. Het rapport werd opgesteld voor de Inlichtingencommissie van de Amerikaanse Senaat, die het document later deze week openbaar zal maken. Het is nog niet bekend of de commissie de bevindingen van het rapport aanneemt.
Onderzoekers van het Computational Propaganda Project van de universiteit van Oxford en Graphica, een bedrijf dat gespecialiseerd is in netwerkanalyse, onderzochten miljoenen berichten die de voorbije jaren via sociale media werden verspreid. Ze kregen daarvoor datasets overhandigd door Twitter, Google en Facebook die dateren van enkele jaren terug tot midden 2017, toen de socialemediabedrijven hard begonnen op te treden tegen de Russische nepaccounts. Daarnaast onderzochten ze ook informatie die hen overhandigd werd door leden van de inlichtingencommissie van de senaat.
Pro-Republikeins
,,Duidelijk is dat alle berichten duidelijk ten voordele van de Republikeinse partij waren – en in het bijzonder Donald Trump’’, stelt het rapport. ,,Trump wordt het meest vernoemd in campagnes die zich richtten tot conservatieven en rechtsgezinde kiezers, terwijl de berichten deze groepen aanmoedigden om zijn campagne te steunen. De voornaamste groepen die niet Trumpgezind waren, kregen dan berichten die probeerden om verwarring te zaaien, de aandacht te verleggen en uiteindelijk mensen ontmoedigden om te gaan stemmen.’’
De Russen zetten conservatieve Amerikanen vooral aan om zich uit te spreken over onderwerpen zoals de wapenwet en immigratie, terwijl bij linksgezinde, Afroamerikaanse kiezers het vertrouwen in de verkiezingen werd ondermijnd en ze verkeerde informatie voorgeschoteld kregen over de manier waarop ze konden gaan stemmen. Ook andere groepen, zoals latino’s, moslims, christenen, homo’s en lesbiennes, liberalen, oorlogsveteranen en inwoners van de zuidelijke staten kregen berichten op de socialemedia-accounts die werden aangestuurd door de Russen.
Sociale media zijn geëvolueerd van de natuurlijke infrastructuur voor het delen van gemeenschappelijke ergernissen en het coördineren van burgerlijk engagement tot een rekenkundig middel voor sociale controle, gemanipuleerd door sluwe politieke consultants en beschikbaar voor politici en democratieën en dictaturen.
‘Bedreiging voor de democratie’
De auteurs van het rapport wijzen erop dat sociale media op die manier een bedreiging vormen voor de democratie, terwijl ze niet lang geleden nog beschouwd werden als een middel voor de bevrijding van de Arabische wereld. ,,Sociale media zijn geëvolueerd van de natuurlijke infrastructuur voor het delen van gemeenschappelijke ergernissen en het coördineren van burgerlijk engagement tot een rekenkundig middel voor sociale controle, gemanipuleerd door sluwe politieke consultants en beschikbaar voor politici en democratieën en dictaturen.’’
Start in 2013
Het Internet Research Agency zou al in 2013 gestart zijn met pogingen om via Twitter de Amerikaanse politiek te beïnvloeden. De inspanningen werden in de daaropvolgende jaren opgevoerd en uitgebreid naar andere sociale media. De Amerikaanse kiezers werden op basis van geografie, ras, poltitieke interesse, religie en andere factoren ingedeeld in groepen.
Facebook bleek een erg efficiënt middel om conservatieven en Afro-Amerikanen te bereiken. Meer dan 99 procent van alle interacties (likes, reacties, shares en comments) kwamen van twintig Facebookpagina’s die beheerd werden door het Internet Research Agency, waaronder ‘Being Patriotic’, ‘Heart of Texas’, ‘Blacktivist en ‘Army of Jesus’.
De twintig populairste pagina’s genereerden samen 39 miljoen likes, 31 miljoen shares, 5,4 miljoen reacties en 3,4 miljoen commentaren. Via Facebook wisten de Russische campagnevoerders op die manier 126 miljoen mensen te bereiken, via Instagram ging het nog eens om 20 miljoen.
Nagenoeg alle sociale media
Het rapport maakte ook een diepgaande analyse van de rol van YouTube en Instagram in de Russische campagne en haalt voorbeelden aan van de manier waarop andere platformen zoals Google+, Tumblr en Pinterest werden ingezet. Zo speelde YouTube een steeds grotere rol: in de zes maanden na de verkiezingen waren er 84 procent meer Twitterlinks naar YouTube-video’s. De Russische nepaccounts gebruikten emailadressen van onder andere Yahoo, Hotmail en Gmail.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de inspanningen na de verkiezingen van Trump nog werden opgevoerd. De Russen werkten over verschillende platformen heen. Zo had ‘Black Matters US’ accounts op Twitter, Facebook, Instagram, YouTube, Google+, Tumblr en Paypal. Op die manier konden de Russische agenten donaties vragen, betogingen organiseren en bezoekers afleiden naar een website die onder hun controle stond.
In het verslag maken de auteurs ook melding van de ,,late en ongecoördineerde reactie’’ van de techreuzen zodra de desinformatiecampagne aan het licht kwam. Bovendien brachten zij de autoriteiten niet op een adequate manier op de hoogte en maken de bedrijven het erg moeilijk voor onafhankelijke onderzoekers om data te verzamelen en te analyseren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM8 vragen24
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
-
‘Sneeuwwitje’ breekt ultieme regel met online foto’s en wordt op staande voet ontslagen door Disneyworld
Wie wil werken voor Disney, kan zich maar beter aan de regels houden. Dat mocht Sophia Dottir (21) aan den lijve ondervinden. De Amerikaanse kroop in het Disney-park in Orlando in de huid van Sneeuwwitje. Naar eigen zeggen zorgden enkele foto’s op sociale media ervoor dat ze bedankt werd voor bewezen diensten -
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen. -
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt toezichthouder De Nederlandse Bank (DNB). Verreweg de meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld op hun rekening om het te kunnen bekostigen, concludeert de centrale bank na onderzoek. Wat zijn de mogelijkheden voor het verduurzamen van je huis en welke subsidies bestaan er? -
Arrestaties bij protest tegen komst asielzoekerscentrum in Ierland
De Ierse politie heeft donderdag zes mensen aangehouden tijdens demonstraties in de buurt van de plaats Newtownmountkennedy, waar mogelijk 160 asielzoekers gehuisvest worden in een leegstaand gebouwencomplex. De politie werd door demonstranten bekogeld met stenen en andere projectielen en drie politiewagens raakten beschadigd, meldt de krant Irish Independent.
-
Blinken: aanwijzingen dat China verkiezingen VS wil beïnvloeden
-
-
-
1
Eiland bij Schotland te koop voor bijna 3 miljoen euro inclusief kudde schapen en pub
Bij de westkust van Schotland staat een eiland te koop van 453 hectare. Voor omgerekend bijna 3 miljoen euro krijg je een privé-eiland met zandstranden, zeven huizen, een plek om een helikopter te laten landen, een kudde schapen en een eigen pub. -
Vast in de modder: nijlpaarden dreigen te sterven door enorme droogte in Botswana
Hele kuddes nijlpaarden zijn in Botswana het slachtoffer geworden van de enorme droogte, doordat ze vast kwamen te zitten in de modder van opgedroogde meren. Dat hebben lokale natuurbeschermingsautoriteiten gemeld aan het Franse persbureau AFP. Ze proberen de verliezen nog steeds te tellen.
-
met video
Zwembad mét waterval: dit is het superjacht van pro-Russische oligarch dat hier onder de hamer gaat
-
PREMIUM
Bekende Russische namen begeven zich ‘vrijwillig’ naar het slagveld in Oekraïne
Russische beroemdheden laten zich zien aan het front in Oekraïne. Voor de elite heeft Moskou zelfs een speciale eenheid gecreëerd, genaamd Bars Kaskad. Maar vrijwel niemand gaat echt vrijwillig de loopgraven in. Voor de popmusici, politici en andere beroemdheden zit er vaak een addertje onder het gras. -
-
Historische strafzaak tegen Trump van start die volgens de verdachte ‘oneerlijk’ is