NOS Nieuws

'Beste techbedrijven, ik wil geen babyreclame na verlies van mijn kindje'

"Ik weet dat jullie weten dat ik zwanger was. Dat is mijn schuld", begint journaliste Gillian Brockell van The Washington Post haar verhaal. Haar kindje werd dood geboren en ze werd daarna op onder meer Facebook en Google geconfronteerd met reclame voor babyspullen. In een open brief, die door de krant is gepubliceerd, roept ze de techbedrijven op om hier beter mee om te gaan.

"Ik kon de hashtags op Instagram - #30weekspregnant, #babydump - niet weerstaan", vervolgt ze. "En, dwaze ik, ik klikte zelfs een of twee keer op een babyadvertentie op Facebook. Wat kan ik zeggen: ik ben je ideale gebruiker."

Merkte je niet dat ik drie dagen stil was op sociale media, wat voor mij ongewoon is?

Gillian Brockell

Tegelijkertijd vraagt Brockell zich af of Google niet zag dat ze zocht naar "braxton hicks vs. preterm labor"; Engelse zoekwoorden bij een voortijdige bevalling. En vraagt ze: "Merkte je niet dat ik drie dagen stil was op sociale media, wat voor mij ongewoon is? Om vervolgens woorden te plaatsen als "diep bedroefd", "probleem" en "doodgeboren" en de tweehonderd huilende emoji's van mijn vrienden te krijgen? Is dat niet iets wat jullie kunnen volgen?"

De boodschap van Brockell is daarmee duidelijk. Ze vindt dat advertentiereuzen Facebook (waar ook Instagram onder valt), Google en Amazon beter moeten inspringen op wat mensen bezighoudt en wanneer dat verandert.

Een beter algoritme

"Als jullie algoritme slim genoeg is om te realiseren dat ik zwanger was of dat ik ben bevallen, dan moet het toch ook slim genoeg zijn om te weten dat mijn baby dood is en mij de juiste advertenties uitserveren", schrijft ze daar zelf over.

Facebook vicepresident voor advertenties, Rob Goldman, reageerde vrij snel op haar brief. "Het spijt me enorm om dit te horen en dat je zo'n nare ervaring hebt met onze producten", zegt hij op Twitter. Hij wees haar er vervolgens op dat er een instelling in Facebook zit waarmee ze dergelijke berichten kan verbergen.

Volgens Brockell is deze optie slecht vindbaar (het is te vinden onder: Instellingen > Advertenties > Advertentieonderwerpen verbergen > Opvoeding). Goldman benadrukte nog wel dat er verbetering mogelijk is.

Na de reactie van Goldman meldde Brockell op Twitter dat ook het uitzetten van het onderwerp niet alle kind-gerelateerde advertenties weert. Ze kreeg er ook een te zien over adoptie.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl