In volle vaart door rood, deze brandweerman ‘had beter moeten weten’
rechtszaak dodelijke aanrijdingHij was met spoed onderweg naar een noodgeval, tot hij zelf een dodelijk ongeluk veroorzaakte. Niemand twijfelt aan de goede bedoelingen van brandweerchauffeur Tim W., maar het OM eist toch 180 uur werkstraf tegen hem, omdat hij met volle vaart door rood licht reed. ,,U had beter moeten weten.”
Dit had niemand gewild. Die woorden klinken telkens weer uit verschillende monden in de rechtbank in Zwolle donderdagochtend. Uit de mond van de officier van Justitie, uit de mond van de rechter, maar ook uit de mond van de brandweerman die in de verdachtenbank zit. In uniform, met gebogen rug. Ook hij heeft dit niet gewild, daaraan twijfelt niemand.
Ik heb eigenlijk niet op het licht gelet, maar keek voor me naar de kruising en het ongeluk even verderop. De kruising was vrij. Op de hele route was het groen.
Spoed
Terwijl hij met grote spoed (PRIO1) achter een andere brandweerwagen onderweg is naar een ongeval, veroorzaakt de de brandweerchauffeur midden juni 2017 zelf een ongeval. Met de brandweerwagen botst hij ter hoogte van de oprit naar de A1 op de Zutphenseweg in Deventer in volle vaart op een Fiat Punto. TDe bestuurder, de 51-jarige Erna uit Zaltbommel, overleeft de enorme klap niet. Metingen wijzen uit dat de brandweerwagen - die zwaailicht en sirene voert - op dat moment zeker 94 km/u rijdt.
Alle stoplichten vanaf de kazerne staan op groen die ochtend, maar door een programmeerfout net dat ene verkeerslicht voor de kruising niet. W. gaat in zijn brandweerwagen in volle vaart door rood. Volgens de rechter stond het licht al vijftien seconden op die kleur. ,,Ik heb eigenlijk niet op het licht gelet, maar keek voor me naar de kruising en het ongeluk even verderop. De kruising was vrij. Op de hele route was het groen”, zei W. donderdagochtend.
Ik twijfel niet aan uw goede bedoelingen, maar u heeft het verkeer in gevaar gebracht. U had beter moeten weten.
Wrang
Brandweerwagens zijn voorzien van een zogenaamd Korte Afstands Radio-systeem (KAR). Met dat communicerende systeem moeten verkeerslichten automatisch op groen springen als er een aanstormende brandweerwagen nadert met zwaailicht en sirene aan. Als dat systeem had gewerkt zoals het hoorde, was het ongeluk waarschijnlijk nooit gebeurd, constateerde de rechter gisterochtend, maar het stoplicht aan de Zutphenseweg was niet goed geprogrammeerd. ,,Dat is heel wrang", zei de rechter daarover.
Toch vind de officier van Justitie dat W. onvoorzichtig , onoplettend en onachtzaam was. Volgens het OM reed hij veel te hard door rood en nam hij daarmee onverantwoorde risico's. Hij eist 180 uur taakstraf en 18 maanden voorwaardelijke rij-ontzegging. Het OM verwees herhaaldelijk naar de brancherichtlijnen. Die zeggen dat je ook met zwaailicht en sirene kruispunten met aangepaste snelheid moet oversteken en dat je rood mag negeren, maar met een aangepaste snelheid. ,,Ik twijfel niet aan uw goede bedoelingen, maar u heeft het verkeer in gevaar gebracht. U had beter moeten weten.’’
Whatsapp
Mr. Henk Tadema, de advocaat van de brandweerman, betwist dat. Hij wees er op dat het slachtoffer zo'n tien seconden voor het fatale ongeval nog een whatsapp-bericht verstuurde en met andere dingen bezig was dan puur met het verkeer. En dat andere verkeersdeelnemers de brandweerwagen wél zagen aankomen. Brancherichtlijnen zijn volgens hem bovendien een interne handleiding, geen wet.
De brandweerman zelf bood zijn excuses aan in de rechtszaal, aan de nabestaanden. Nadat een van hen het woord had genomen, werd het hem teveel en liet hij zijn tranen de vrije loop. Hij is nog altijd als beroepschauffeur in dienst bij de brandweer en noemt het ongeluk een groot leermoment. Met een andere brandweerman stelde hij al ‘leertafels’ in om collega’s te wijzen op de gevaren bij een uitruk met hoge spoed. ,,Elke keer als ik de weg op moet dan denk ik eraan. Niet alleen voor mij, maar ook voor collega’s. Dan hoop je dat het nu wel goed gaat.”
Brancherichtlijnen: rood is afremmen
De brandweer kent brancherichtlijnen voor het rijden met optische en geluidssignalen, in de volksmond ook wel zwaailicht en sirene. Die zeggen dat chauffeurs kruispunten dienen te naderen en oversteken met aangepaste snelheid. Bij het oprijden van de kruising dient de bestuurder van het voorrangsvoertuig er van uit te gaan dat andere weggebruikers hem niet hebben opgemerkt en dus mogelijk niet voor laten gaan. Zo nodig wordt gestopt. Rood licht negeren mag, maar met een snelheid van maximaal 20 kilometer per uur.
Over het KAR-systeem is geen passage opgenomen in de richtlijnen. De advocaat van W. wees er bovendien op dat brancherichtlijnen geen wetten zijn, maar een interne handleiding. De rechter gaat zich buigen over de vraag in hoeverre dat opgaat. In de toelichting van de richtlijnen staat dat het slechts om een richtlijn gaat, maar dat die de rechter wel een kader bieden ‘om het vertoonde rijgedrag te spiegelen aan geldende normen.’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gemist? Vriendendienst verandert in kostbare fout & wanhopige reizigers onder nieuwe vervoerder RRReis
Rijssen -
PREMIUM
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
Debby Gerritsen weet raad als het gaat over de liefde, lust en relaties. Deze week wederom een seksuele kwestie: de man van Marlene wil geen seks meer en wil er ook niet over praten. Ze wil niet bij hem weg, maar wel graag weer een seksleven. -
PREMIUM
Hoe het wel en niet moet op sportparken? Marcel weet het: 'Zeker met kunstgras, bloedheet!’
Herkenbaar voor wie veel op sportparken komt, zeker nu het warmer wordt. Bloedheet kan het er zijn als er weinig bomen zijn en groen is. Met steeds meer kunstgras zijn de complexen hittemagneten; als de zon fel schijnt is verkoeling ver te zoeken. Marcel Geestman, bekend amateurvoetbaltrainer, roept op tot actie. ,,Sportparken zijn dé plek voor de aanplant van meer bomen.”Deventer -
PREMIUM8
Automobilist (36) probeert politie via fietstunnel te slim af te zijn: vluchtpoging komt hem duur te staan
L.K. (36) uit Dirkshorn ging er op 15 januari 2022 als een haas vandoor toen de politie hem wilde aanhouden bij langs de A1. Na een bizarre achtervolging kon hij pas in de Vriezenbeltstraat in Deventer worden klemgereden en aangehouden. Die vluchtpoging komt hem nu duur te staan.Deventer -
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven?
-
PREMIUMMet Video2
Dit bedrijf durft te bouwen in oorlogsgebied: 'Oekraïne heeft hulp nodig, juist nu’
Deventer -
-
-
PREMIUM
Shakespeare in dialect: kastelen Ampsen en Sprengenberg decor van ‘heel actueel toneel’
Wat moet Shakespeare in Haarle of in Lochem? Theatergezelschap King’s Men gebruikt kasteeltuinen als decor voor beroemde toneelstukken. Kasteel Ampsen en landgoed de Sprengenberg zijn hun nieuwe speellocaties. En ze doen nog iets bijzonders: Nederlands, Duits, Engels én dialect klinken in hun stukken door elkaar.Lochem -
PREMIUM1
In galop naar duurzaamheid: manege in Heeten krijgt nieuwe daken met hulp van gemeente
Te droge óf te bevroren paardenbakken, daken van asbest en te weinig isolatie. Het is een greep uit de problemen waar Stichting Manege Heeten tegenaan loopt. Om daar verandering in te brengen, krijgt de stichting nu hulp van de gemeente Raalte. ,,Met een geïsoleerd dak scheelt dat een hoop.’’Heeten
-
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
-
Gemist? Weg vrij voor asielhotel & Catherine uit Almelo heeft de bekendste stem van Nederland
Ben je er vandaag niet aan toegekomen om al het regionale nieuws op Tubantia.nl te volgen? Geen probleem, we hebben de belangrijkste nieuwsfeiten voor je op een rij gezet. Dit is het nieuws van donderdag 18 april.Rijssen -
-
Hoe gebruik je minder water? Duurzaamheidscentrum Deventer besteedt aandacht aan de waterkringloop
Deventer