Skoda Scala: hoger op de ladder
Rij-impressieHij deelt zijn onderstel met de Volkswagen Polo, maar zijn afmetingen komen overeen met een Golf. De Skoda Scala is de nieuwe compacte ster van Skoda en gaat brutaal de strijd aan met zijn beroemde concernbroeders.
Skoda heeft werk van zijn nieuwste creatie gemaakt: pas na een ontwikkeltijd van drie jaar en twee miljoen testkilometers werd de Scala goed genoeg bevonden voor de sprong in het diepe. De naam Scala komt uit het Latijn en betekent ‘ladder’. Dat spreekt boekdelen voor de ambities van Skoda: het gaat bewust een trapje hoger met de Scala. In uitstraling, maar ook met zijn grotere afmetingen.
De voorganger van de Scala was de wat onopvallende Rapid Spaceback. Dat het roer om zou gaan bij Skoda, liet een flitsende Vision RS-designstudie al zien op de autosalon van Parijs. De Scala werd op deze auto gebaseerd, alleen de glazen achterklep heeft nog iets weg van de Rapid Spaceback. Hij wordt een directe concurrent voor de Volkswagen Golf. Skoda heeft dus zomaar twee troeven in de compacte middenklasse: ook good old Octavia blijft gewoon in de prijslijst staan.
De Scala is voorzien van led-dagrijverlichting, volledige led-koplampen zijn optioneel. De achterlichten (eveneens led) zijn niet meer vierkant, maar langgerekt en hebben scherpe, strakke vormen. Tussen de lichten staat in koeienletters de naam Skoda, wat doet vermoeden dat de exterieurdesigner wellicht vroeger oogarts was. Ook onderhuids is de Scala nieuw: hij is de eerste Skoda die gebruikmaakt van het MQB A0-platform, waarvan ook de Audi A1 en de Volkswagen Polo gebruikmaken.
Skoda denkt doorgaans een maatje groter: de Octavia en de Superb hebben zich al bewezen als ruimtewonders. En dus gaat Skoda de A1, de Polo én de Golf brutaal voorbij, met een lengte van 4,36 meter en een breedte van 1,79 meter. Ter vergelijking: de Audi A1 is 4,03 meter lang, de Golf 4,26 meter. De kofferruimte is enorm: er past 467 liter in, wat kan worden uitgebreid tot 1410 liter wanneer je de achterbank neerklapt. Wat nog het meest vrolijk stemt, is de ruimte op de achterbank. Dat is bij veel merken de sluitpost op de begroting, maar ook met een lengte van 1,90 meter zit je uitstekend, zo blijkt. De Scala is 5 centimeter langer dan de Rapid Spaceback.
Vermogen
De Skoda Scala staat in de lente bij de dealer, met drie benzinemotoren en een diesel. De 1.0 TSI-motor met 95 pk en een handgeschakelde vijfbak is de instapper, deze motor komt ook in een sterkere variant met 115 pk en een zesbak. Wie nog meer vermogen wil, kan de 1.5 TSI met 150 pk kiezen, die ook met een zeventraps transmissie met dubbele koppeling (DSG) kan worden uitgerust. Er is één dieselmotor beschikbaar: een 1.6 TDI met 115 pk, AdBlue-inspuiting en SCR-katalysator. In een later stadium volgt een versie op aardgas, die goed is voor 95 pk.
Praktijk
Hoewel de auto pas gisteren officieel werd onthuld, konden wij eerder alvast rijden met een gecamoufleerd voorseriemodel, in combinatie met de 115 pk sterke 1.0 TSI. De versie met handbak schakelt nauwkeurig, bij de versie met DSG-transmissie merk je dat alles erop gericht is om het toerental en het verbruik zo laag mogelijk te houden. Onder normale omstandigheden schakelt de bak zo snel mogelijk richting de hoogste versnelling. Toch kun je ook deze versie verleiden tot snelle sprints, maar dat hangt er maar helemaal vanaf hoe goed je je rechtervoet in bedwang kunt houden.
Onderstel
Vooral het onderstel maakt indruk, zelfs asfalt van slechte kwaliteit weet hij meesterlijk glad te strijken. Het comfort gaat niet ten koste van de rijeigenschappen: je voelt nog prima wat er onder de wielen gebeurt. Optioneel kun je de Scala bestellen met een sportonderstel (Sport Chassis Preset) met twee rijprogramma’s: Normaal en Sport. Het onderstel is 15 mm verlaagd en een tandje steviger geveerd.
Veiligheid
Dankzij het MQB A0-platform kan Skoda zijn nieuwe compacte middenklasser met een keur aan veiligheidsopties uitrusten. Adaptieve cruisecontrol staat op de optielijst en werkt tot 210 km/h. De dodehoekwaarschuwing staat in de waakstand als een inhalende auto de Scala tot op 70 meter is genaderd, 50 meter eerder dan voorheen. Ook een parkeerassistent en Crew Protect Assist – dat bij een onafwendbaar ongeluk de ramen sluit en de gordels aanspant – zijn leverbaar tegen meerprijs. Voor een spoorassistent en city stop met noodremfunctie hoef je niets bij te betalen.
Enorm scherm
Dat Skoda allang geen budgetmerk meer is, merk je aan de introductie van de chique 10-inch Virtual Cockpit, met vijf verschillende weergaven. Let ook op het enorme infotainmentscherm van 9,2 inch in het midden van het dashboard, Skoda meldt vol trots dat er geen concurrent is met een groter scherm. De Scala kan worden geleverd met de nieuwste generatie online diensten van Skoda. Dankzij de ingebouwde simkaart is de auto altijd met internet verbonden. Zo gaat het hard met Skoda: van Oostblokmerk via budgetmerk tot pronkstuk van de Volkswagen-groep. Met de Scala krijgt Skoda zowaar een elitair randje.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
245
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe
-
PREMIUM
Jongeren zijn ‘bezig om de baas te worden’ op risicolijn: ‘Dat lukt ze langzamerhand nog ook’
Vier tieners die een man in een tram mishandelen, stenen die naar de tram worden gegooid en reizigers die met wapens rondlopen: trambestuurders maken zich grote zorgen over hun veiligheid. Zij doen hun verhaal over wat ze meemaken tijdens hun werk: ,,Je hart zit in je strot, kan ik je vertellen. Die raddraaiers hebben gewoon schijt aan ons.”Den Haag -
PREMIUM
In de Rotterdamse haven staan honderden auto's stof te happen: dit is er aan de hand
Honderden, misschien wel duizenden Chinese auto's staan in de Rotterdamse haven stof te vangen. De elektrische bolides zijn verscheept, maar nog niet verkocht. En er komen waarschijnlijk nog meer auto's deze kant op. Chinese autofabrikanten zijn naarstig op zoek naar extra parkeerterreinen.Rotterdam -
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen. -
auto-expert21
Dit zijn de veiligste zitplaatsen in een bus
Busvervoer staat als relatief veilig bekend. En toch waren er vorige week vier doden te betreuren bij een eenzijdig busongeval in Duitsland. Lezer Jancko Rijpma vraagt zich af of er wel voldoende eisen worden gesteld aan bussen. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
-
-
-
PREMIUM
Terug naar 130 km/uur: wat kost het de automobilist en de schatkist, en hoe zit het met de stikstof?
Wat PVV, VVD, NSC en BBB betreft razen automobilisten straks weer de hele dag met 130 km/uur over de snelweg. Maar wat betekent dat voor de verkeersveiligheid en scheelt het veel reistijd? Hoeveel belastinggeld gaat het kosten? Acht vragen. -
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’
-
84
Tweede Kamer zet vraagtekens bij Chinese auto’s: ‘Ze kunnen met één druk op de knop onklaar worden gemaakt’
-
PREMIUM
Pjotr (20) reed 7500 km in oude barrel naar Afrika om les te geven aan automonteurs: ‘Olie verversen?’
In een oud barrel vertrok Pjotr de Graaf (20) begin dit jaar met vier studiegenoten vanuit Nederland naar Gambia. Een reis van 7500 kilometer dwars door Marokko, de Westelijke Sahara, Mauritanië en Senegal, met het Gambiaanse vissersstadje Tanji als eindbestemming. Het grootste avontuur bleek echter het lesgeven aan toekomstige automonteurs. ‘Deadline gemist? Een ‘eindsprintje’ in de vorm van een Haags kwartiertje kennen ze hier niet.’’Den Haag -
-
auto-expert31
Zelfs Porsche en Mercedes hebben er last van: een kleefdashboard