RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Economie

Groep herrieslachtoffers Schiphol fors groter onder strengere WHO-norm

Schiphol Beeld © ANP

Het aantal mensen dat hinder ondervindt van Schiphol kon weleens veel groter zijn dan uit de officiële cijfers blijkt. Dat kan gevolgen hebben voor het aantal vluchten dat in de toekomst vanaf de luchthaven gevlogen mag worden.

Nu volop gediscussieerd wordt over de voorgenomen uitbreiding van de luchthaven ligt ook de vraag op tafel wie nu precies profiteren van het vliegverkeer en wie er last van hebben. En het gaat dan al snel over geluid, want vliegtuigen die landen en opstijgen maken lawaai.

Om mensen die in de buurt van Schiphol wonen daartegen te beschermen, zijn afspraken gemaakt over de hoeveelheid lawaai dat gemaakt mag worden en het aantal mensen dat daar last van mag hebben. Dat zijn er 180.000.

Geluidshinder

Volgens Schiphol blijft het aantal mensen dat last heeft van het vliegverkeer met 160.000 ruim binnen de perken. Maar vijf GGD's in de omgeving van Schiphol kwamen eerder dit jaar met een veel hoger aantal van 198.000

Die beide aantallen zijn uitgerekend met als uitgangspunt dat er een geluidsplafond geldt van 48 dB(A)-Lden. Die afkorting staat voor Level day-evening-night en is de in Europees verband afgesproken maat om de overlast van omgevingsgeluid uit te drukken.

WHO: te veel lawaai

Maar de wereldgezondheidsorganisatie WHO vindt dat Nederland daarmee te veel lawaai toestaat. De WHO adviseerde eerder een maximum geluidsplafond van 45 dB(A)-Lden.

En als je van dat maximum uitgaat, zou het aantal mensen dat nu ernstige hinder ondervindt van vlieglawaai 303.000 zijn. Volgens de WHO kunnen deze mensen serieuze gezondheidsklachten krijgen, zoals chronische stress en hart- en vaatziekten.

Organisaties
Lees ook:
Organisaties en experts kraken onderbouwing groeiplannen Schiphol

Halvering geluid

Het RIVM schreef eerder aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu het 'wenselijk' te vinden om de WHO-norm 'te vergelijken met de situatie rond de Nederlandse luchthavens'.

Als de hoeveelheid geluid daadwerkelijk teruggebracht zou worden van 48 tot 45 dB(A)-Lden, zou dat een halvering van de geluidbelasting betekenen.

Om dat te bereiken, zou er ook minder gevlogen kunnen worden: volgens Natuur en Milieu scheelt het al snel 100.000 vluchten, op een totaal aantal van 500.000 nu.

'Grondig analyseren'

Het ministerie zelf wil niet vooruitlopen op de rol die de WHO-norm zal spelen in de discussie rondom de uitbreiding van Schiphol. Het WHO-advies 'zal ik grondig analyseren' om te 'bezien wat de mogelijke consequenties zijn', schreef de minister onlangs aan de Tweede Kamer.

5 dingen die je moet weten over Schiphol

03:26