Aanvalsplan voor verkeer: nieuw rijexamen, eisen helmen strenger
Ambitie: Nul slachtoffersBrommerrijders met een flinke slok of drugs op moeten straks een veiligheidscursus of geschiktheidstest ondergaan, gevaarlijke kruispunten en rotondes gaan overal op de schop, er komen strengere kwaliteitseisen voor helmen en het CBR gaat het praktijkexamen vernieuwen.
Dit zijn de opvallendste maatregelen in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 dat het kabinet, de provincies, gemeenten en vervoersregio’s vandaag naar buiten brengen. De torenhoge ambitie: nul verkeersslachtoffers.
Er is nog een lange weg te gaan, want juist vandaag wordt bekend dat er 20.800 ernstig gewonden vielen in het wegverkeer in 2017. Eerder bleek al dat het aantal doden vorig jaar lag op 613. Ook de financiële gevolgen voor de maatschappij zijn groot; ruim 14 miljard euro per jaar.
Nieuwe energie
Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, Verkeer): ,,Het belang van verkeersveiligheid wordt vaak onderschat. Ik vind het daarom hoopvol dat we nu met zoveel verschillende overheden en partijen de urgentie zien. Er is nieuwe energie, een duidelijke koers en een scherpe ambitie.’’
De torenhoge ambitie: nul verkeersslachtoffers
Zo komt er extra aandacht voor kwetsbare groepen verkeersdeelnemers (bestuurders van scootmobielen, kinderen). Ook wordt ingezet op veilig gebruik van nieuwe veiligheidssystemen, vooral in de buurt van scholen. Denk aan detectie van de dode hoek en automatische aanpassing van de snelheid bij voertuigen.
Veilig Verkeer Nederland is blij met het strategisch plan. ,,Fietsers, voetgangers, kinderen, jongeren en ouderen zijn kwetsbaar in het verkeer. We hebben ook te maken met een evolutie van de fiets en elektrische vervoermiddelen. Zonder dat we als verkeersdeelnemers goed weten wat de plaats op de weg is van deze elektrische apparaten’’, aldus waarnemend directeur Alphons Knuppel.
Verder worden - via trajectcontroles op bijvoorbeeld N-wegen - straks vaker bekeuringen gegeven zonder dat de bestuurder een papieren ‘bon‘ krijgt. Vooral mensen die een rood kruis negeren, bellen met de mobiel in de hand en te hard rijden tijdens wegwerkzaamheden zijn de klos.
Mensenlevens
,,Het gaat al een tijdje niet meer goed met de verkeersveiligheid’’, constateert directeur Peter van der Knaap van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. ,,Als we het niveau van 2014 (570 doden, red.) hadden vastgehouden, dan had dat ruim 150 levens gescheeld. Het nieuwe plan is dus belangrijk, want het gaat hier om mensen!’’
Bij het nemen van maatregelen is, constateert SWOV, specifiek aandacht nodig voor de volgende groepen: fietsers, scootmobiel-rijders, 80-plussers en slachtoffers op 30- en 60 km/uur-wegen. Op deze weggebruikers spitsen veel plannen zich ook toe.
Zo is bij gebruikers van snorfietsen, bromfietsen en brommobielen relatief vaak sprake van alcohol- of drugsgebruik. Straks kan niet alleen een cursus alcohol in het verkeer, maar ook een geschiktheidsonderzoek aan deze bestuurders worden opgelegd. Die test bestaat uit een psychiatrisch onderzoek, lichamelijk onderzoek en bloedonderzoek.
Kwaliteitsnorm
Verder zijn motorhelmen beperkt houdbaar (het gas loopt langzaam uit het schuim in de helmen), maar ze mogen nu nog zonder einddatum verkocht worden. Plannen om dat aan te passen, komen Europees op de agenda. En er zijn - door de toename van oudere fietsers en racefietsers - steeds meer ziekenhuisopnames met ernstig hoofdletsel. Dus komt er een kwaliteitsnorm voor goede fietshelmen.
De regeringscoalitie maakte vorige week al 10 miljoen euro vrij om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Het geld is de eerste stap in de torenhoge ambitie om in 2030 geen doden op de weg meer te hebben.
De zak met geld gaat naar ondersteuning van overheden om onderzoek te doen naar en kennis te vergaren over meer veiligheid op provinciale en lokale wegen. Momenteel valt een vijfde van de verkeersdoden op provinciale wegen en ruim 60 procent op gemeentewegen.
Gevaarlijke locaties
Kruisingen en rotondes zijn gevaarlijke locaties in gemeenten. Uit recent onderzoek blijkt dat op circa 10 procent van de rotondes relatief veel ongevallen plaatsvinden. Op kruispunten met verkeerslichten lopen bestuurders echter het hoogste risico. In 2019 moet duidelijk worden waar het knelt op deze plekken en hoe het beter kan. Vervolgens gaat de schop ook echt de grond in.
Veilig Verkeer Nederland concludeert dat ruim 90 procent van alle verkeersongevallen voortkomt uit menselijk falen. Waarnemend directeur Alphons Knuppel: ,,De grootste boosdoeners in verkeersveiligheid zijn nog steeds een te hoge snelheid, alcohol in het verkeer en de aantrekkingskracht van de smartphone.’’
Volgens VVN is de pakkans van verkeersovertreders nu te laag. ,,Lager dan de spaarrente.’’ Daar maakt het strategisch plan nu echt eens korte metten mee, hoopt de organisatie.
Marjon Schuurmans zei vanochtend in De Ochtend Show to go dat veroorzakers van ongelukken harder gestraft moeten worden:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM39
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
-
Renovatie Binnenhof is ‘nachtmerrie’: hoe acht eeuwen achterstallig onderhoud zorgt voor prijskaartje van 2 miljard
De renovatie van het Binnenhof is een hoofdpijndossier van jewelste aan het worden. Het project is jaren vertraagd en het prijskaartje is verviervoudigd tot 2 miljard euro. Maar voordat minister De Jonge dat bedrag dinsdag openbaarde, stuurde hij journalisten eerst langs loszittende muren, onveilige plafonds en instabiele houten trappen. ,,De staat van het gebouw is ongelooflijk veel slechter dan we dachten.” -
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn. -
Mona Keijzer (BBB): ‘Wat mij betreft blijft de publieke omroep bestaan’
Er hangen donkere wolken boven Hilversum. Ook BBB-Kamerlid Mona Keijzer vindt dat de NPO op de schop moet. Maar hoe? Daar debatteert de Tweede Kamer donderdag over: ,,Die 1 miljard euro die jaarlijks in de publieke omroep gestopt wordt, ik vind dat te veel.’’ -
PREMIUM
Er ligt 27 miljoen euro klaar, 90.000 patiënten smeken: waar blijven die post-covidpoli’s?
Een pot met 27 miljoen euro staat klaar voor de oprichting van speciale post-covidklinieken. Toch klinkt achter de schermen gemopper: ziekenhuizen staan te popelen om patiënten te helpen, maar vooralsnog blijft het vooral bij veel praten. Waar blijft die poli waar duizenden patiënten om smeken?
-
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
-
-
-
80
Stukken onthullen dat ‘moeder’ bewust werd geschrapt uit wetstekst, De Jonge wist van niks: ‘Ik sta voor lul’
Niks ‘fout’: ambtenaren van het ministerie van Binnenlandse Zaken hebben wel degelijk bewust het woord ‘moeder’ uit een wetstekst geschrapt. Minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) wist van niks en vond dat hij ‘voor lul’ stond, blijkt uit door het ministerie vrijgegeven documenten. ‘Ik heb er niks mee van doen, wil er ook niks mee van doen hebben.’ -
Toekomst AvroTros en Omroep Max op het spel door samenwerking met kleinere omroepen: ‘Zorgelijk’
Als de Tweede Kamer niet snel ingrijpt kan het zomaar zo zijn dat de omroepen AvroTros, Omroep Max, Omroep WNL en PowNed over tweeënhalf jaar verdwenen zijn. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Gräper van Media.
-
257
Formatiekwartet bekijkt of maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur kan
-
Renovatie Binnenhof gaat 2 miljard euro kosten, ruim vier keer duurder dan gedacht
De renovatie van het Binnenhof in Den Haag wordt maar liefst vier keer duurder dan gedacht: de kosten gaan op circa 2 miljard euro uitkomen. Dat maakt demissionair minister Hugo de Jonge (Wonen) bekend. Het streven om de verbouwing ‘sober’ te houden gaat de mist in. -
-
Commentaar
Groningse gasputten volgestort met beton: hopelijk kan kabinet harde belofte blijvend waarmaken