Hoe Swapfiets uitgegroeide tot internationaal bedrijf met 1200 medewerkers
ondernemenEen groepje vrienden bedacht een simpel maar slim concept: fietsenverhuur op abonnementsbasis ofwel de Swapfiets. In vier jaar tijd groeide het uit tot een groot bedrijf met meer dan 1200 werknemers in vier landen. Hoe is het de oprichters gelukt? ,,Als je stil blijft staan, weet je zeker dat je wordt ingehaald.”
Richard Burger (26) is een van de oprichters. Zijn wens is dat al zijn werknemers de vrijheid voelen om met nieuwe ideeën te komen, te innoveren en niet bang zijn om fouten te maken. Dit zijn de fundamenten van zijn eigen bedrijf. Zo vertelt de jonge ondernemer in een interview met De Ondernemer: ,,In het begin hebben wij het idee aan al onze vrienden voorgelegd, waarop zij allemaal kritische vragen stelden.”
Op een bepaald moment hadden ze alle antwoorden op vragen gevonden en was er maar één conclusie over: het was tijd om het te gaan doen. Ze kochten dertig fietsen op Marktplaats, zetten een Facebookpagina op en ontwikkelden een website. Letterlijk vanuit de collegebanken ging de site live.
,,We dachten dat er niemand op af zou komen, maar er kwamen al snel aanmeldingen binnen”, vertelt de oprichter trots. Echter, er was één probleem: de fietsen waren nog niet klaar. ,,We zijn meteen naar de loods gegaan en hebben de fietsen rijklaar gemaakt. Vervolgens hebben we deze zelf naar de klant gebracht met een snel opgesteld contractje in de hand. De eerste dertig fietsen waren binnen twee weken weg.”
Groeien
De abonnees van Swapfiets hebben voor een vast bedrag per maand een fiets die vervangen wordt bij pech en diefstal. De bedenkers hadden al snel in de gaten dat Swapfiets eigenlijk alleen een succes kon worden als het snel zou groeien. Een ander probleem doemde op: om te groeien is tijd en geld nodig, en dat was precies wat de jonge initiatiefnemers niet hadden. Burgers: ,,Natuurlijk denk je van tevoren overal over na, maar zodra je de echte wereld in gaat met betalende klanten, loop je tegen dingen aan waar je geen rekening mee hebt gehouden.”
Ze moesten meer áán het bedrijf werken, dan ín het bedrijf. De oplossing voor dit probleem vonden ze dicht bij huis. Ze vroegen vrienden of zij wilden helpen met het rijklaar maken van de fietsen en het swappen, zodat zij zich konden richten op het opbouwen van het bedrijf. ,,We gingen nadenken over hoe we dit op schaal konden doen. We hebben pitches gehouden, met banken overlegd en investeringen binnengehaald. In die tijd hebben we echt de pilaren van dit bedrijf neergezet.”
Hun bedrijfsfilosofie: stel onmogelijke doelen. De gedachtegang is: als je realistische doelen stelt, dan ga je achteroverleunen. ,,We hebben nu bijvoorbeeld 75.000 klanten, maar ons doel is 100.000 klanten voor het einde van het jaar. Dat wordt nog best een uitdaging. En volgend jaar willen we nog drie keer zo groot worden. Je moet dan niet denken dat het niet gaat lukken en direct je doelen bijstellen. Je moet creatieve dingen bedenken om het wél te halen en geen smoesjes verzinnen waarom het niet lukt. Think big, make it epic.”
Dat lijkt aardig te lukken: volgende maand bestaat het bedrijf vier jaar. Swapfiets telt inmiddels 75.000 klanten, in dertig steden in vier verschillende landen met 1200 medewerkers. ,,Het is een enorme verantwoordelijkheid en een challenge, maar dit is mijn eerste echte job, dus ik weet niet beter. Natuurlijk weet je dat dit in de echte wereld heel bijzonder is, maar dat moet je wel elke dag tegen jezelf blijven vertellen. Je bent nooit uitgeleerd en je moet blijven groeien, want anders groeit het bedrijf sneller dan jij doet. Je moet zeker niet naast je schoenen gaan lopen en denken dat je de waarheid in pacht hebt”, aldus de 26-jarige ondernemer.
Mensen
Terugkomend op de lessen die Burger heeft geleerd, zegt hij: ,,Ik ben niet bang om fouten te maken. Je ziet dat mensen geen nieuwe dingen durven te proberen, omdat ze bang zijn een tik op hun vingers te krijgen. Dan zeg ik: ‘We proberen iets nieuws en als het niet goed uitpakt, hebben we er in ieder geval iets van geleerd. Volgende keer beter. Ik laat zien dat ik ook fouten maak, maar laat ook zien hoe ik deze herstel. Dit inspireert mensen om zelf dingen op te pakken. Dan trekken we met zijn allen de kar en gaan we met z’n allen een stukje harder.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
-
246
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe
De interesse om elektrisch te gaan rijden daalt. Het gros van de Nederlanders vindt de hoge prijs van de stekkerauto’s onoverkomelijk en opladen op straat is maar gedoe. -
Primera wil eigen keten tabakswinkels opzetten om verkoopverbod in 2030 te omzeilen
Primera lanceert een nieuwe keten voor tabaksspeciaalzaken, genaamd Volado. Daarmee speelt de keten in op het verkoopverbod van tabak in gemakswinkels per 2030. -
Minder kip in kippensoep en minder vis in lekkerbekje: Consumentenbond constateert ‘beknibbelflatie’
Fabrikanten van levensmiddelen bezuinigen op dure ingrediënten, stelt de Consumentenbond. Uit een onderzoek naar ruim zeshonderd producten in de supermarkt blijkt dat bij meer dan een kwart van de producten de samenstelling sinds 2019 is veranderd. Zo bevat slagroomijs minder slagroom en kippensoep minder kip. -
PREMIUM
Huurders opgelet: zo weet je of je te veel huur betaalt en of je recht hebt op verlaging
Honderdduizenden huurwoningen worden mogelijk in prijs verlaagd. De nieuwe wet die huurders moet beschermen, kan rekenen op de steun van een flinke meerderheid van de Tweede Kamer. Maar wie zich alvast rijk rekent en meteen een lagere huur verwacht, komt bedrogen uit. Hoe weet je of je te veel huur betaalt? En wanneer kom je in aanmerking voor huurverlaging? Matthijs ten Broeke van de Woonbond legt het uit.
-
PREMIUMaan het werk
Camiel was niet gelukkig met zijn baan: ‘Maar mijn salaris en zekerheid wilde ik niet zomaar opgeven’
-
-
-
211
Aanval Iran drijft olieprijs verder op: ‘Verwachting is dat de prijs aan de pomp omhoog zal schieten’
De directe Iraanse aanval op Israël van dit weekend belooft de olieprijzen op te drijven, en daarmee de pijn voor automobilisten aan de pomp te vergroten. -
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt toezichthouder De Nederlandse Bank (DNB). Verreweg de meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld op hun rekening om het te kunnen bekostigen, concludeert de centrale bank na onderzoek. Wat zijn de mogelijkheden voor het verduurzamen van je huis en welke subsidies bestaan er?
-
Spaanse reclamefolders zorgen voor verbazing in Den Haag: ‘Nieuw filiaal geopend bij Barcelona!’
Den Haag -
‘Mooie Bram’ zit vast: ‘Als mensen mijn naam op internet zoeken, willen ze niks meer van me weten’
In 2006 is hij al eens tot drie jaar cel veroordeeld voor oplichting, er loopt nog een strafzaak uit 2022 tegen hem, en óók nog eens een kort geding over terugbetaling van tonnen aan zijn slachtoffers. Maar vanaf maandag is bij de Haagse rechtbank tegen de beweerdelijke ‘serieoplichter’ met de bijnaam ‘Mooie Bram’ een driedaagse strafzitting van start gegaan over een reeks oplichtingspraktijken die zo’n tien jaar geleden speelden.Den Haag -
-
Gevallen cryptokoning Bankman-Fried schikt met FTX-investeerders, doet boekje open over financiers en sterren