Om de 7,5 minuut een trein? Het is mogelijk
Spoorbeheerder ProRail, NS en andere betrokkenen denken dat de dienstregeling op het spoor verder kan worden opgevoerd met het oog op de reizigersgroei in de komende jaren.
In een gezamenlijke toekomstverkenning hebben zij vastgesteld dat treinen met enkele slimme aanpassingen op het zogenoemde hoogfrequente netwerk (PHS) om de 7,5 minuut kunnen rijden. Op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven rijden nu al zes intercity’s per uur, om de tien minuten dus. Ook op andere drukke trajecten gaan de komende jaren extra treinen rijden.
,,Als je slim kijkt, kunnen we meer uit het spoor halen’', bevestigt een woordvoerder van ProRail een bericht daarover in De Telegraaf. De reizigersaantallen nemen de komende tien jaar met 40 procent toe. Om die groei op te vangen werkt ProRail aan het spoor, aan de stations en aan een verbeterde dienstregeling.
Acht treinen per uur
Zo is de ‘tienminutentrein’ niet altijd een snellere oplossing voor reizigers, omdat de overstap naar aansluitende treinen die eens per kwartier of halfuur rijden uiteindelijk geen tijdwinst oplevert. ,,Dat zorgt ervoor dat op een aantal plekken reizigers geen naadloze aansluiting hebben op de drukke trajecten’', verduidelijkt ProRail. ,,Dat lossen we op door op de drukste trajecten met acht treinen per uur te gaan rijden. Dat zorgt voor betere overstapmogelijkheden en meer capaciteit.’'
Ook de herintrede van de sneltrein, die het gat moet opvullen tussen de sprinter en de intercity, past in het toekomstplan. Zo rijdt volgens ProRail straks tussen Schiphol en Amsterdam een hoogfrequente Airport Sprinter. In Brabant ziet de spoorbeheerder mogelijkheden voor extra snelle treinen tussen Breda, Tilburg en Utrecht.
ProRail zegt niet om extra geld te vragen, maar volgens NS kan de treinenloop niet worden verbeterd zonder extra investeringen in het spoor. ,,Pas dan kunnen we meer treinen rijden, de reistijd verkorten en onnodig overstappen voorkomen’', zegt het vervoersbedrijf. Als voorbeeld noemt NS het perron bij station Almere. ,,Zo willen we de drukke IC van Lelystad naar Amsterdam-Zuid, Schiphol en Den Haag Centraal verlengen van 1000 naar 1200 zitplaatsen, maar daarvoor is het perron bij Almere te kort en moet het verlengd worden.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
-
14
Gerard Sanderink moet per direct 91 miljoen terugbetalen aan zijn eigen bedrijf Centric
Multimiljonair Gerard Sanderink moet zijn eigen ict-bedrijf Centric per direct ruim 91 miljoen euro terugbetalen. Dat heeft de rechtbank Amsterdam woensdag gevonnist. Sanderinks eis dat Centric hem juist 30 miljoen dividend moet uitkeren werd afgewezen. Volgens hem leidt dat tot een ‘financiële noodtoestand’.Weerselo -
Rookworst niet verboden, smaakstof met risico wel
Makers van rookworst en barbecuesaus moeten op zoek naar nieuwe manieren om hun product zijn rokerige smaak te geven, nu experts van de 27 EU-landen woensdagmiddag hebben besloten smaakstoffen die mogelijk kankerverwekkend zijn te verbieden. -
PREMIUM
‘Stalker’ Berry zat jaar onschuldig in de cel, maar dankzij Thijs Zeeman staat zijn 'slachtoffer’ nu zelf terecht
In zijn lange carrière als stalkerjager had Thijs Zeeman dit nog niet meegemaakt: een slachtoffer dat zelf de dader bleek te zijn. Vrijdag staat Sanne S. voor de rechter, de vrouw die het voor elkaar kreeg iemand te laten veroordelen voor stalking, terwijl ze het allemaal in scène had gezet. Wat bezielde haar? -
Elf organisaties slepen Nederlandse staat voor de rechter om PFAS-vervuiling
Elf organisaties klagen de Nederlandse staat aan voor nalatigheid bij de aanpak van PFAS-verontreiniging. De organisaties, waaronder actiegroep SchipholWatch en de vakbond voor defensiepersoneel, vinden dat de staat haar zorgplicht verzuimt om burgers, dieren en het milieu te beschermen tegen de schadelijke effecten ervan.
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
-
-
-
nieuwe ai tool
Nederlandse radio-dj's worstelen met opmars AI in muziek: ‘Kwalijk dat stem van Stef Bos wordt gestolen’
Nederlandse radio-dj’s worstelen met de razendsnelle opmars van kunstmatige intelligentie (AI) in muziek. Uit onderzoek van het AD blijkt dat de stemmen van Nederlandse artiesten en bands en de door hun bedachte melodieën zonder toestemming worden gestolen en aangeboden door amateurcomponisten. -
De Kwestie75
Praat mee: waar vind jij nog waar voor je geld?
In de afgelopen jaren blijken fabrikanten van voedingsmiddelen bezuinigd te hebben op de duurdere ingrediënten in producten. In de Kwestie leggen we daarover een vraag voor aan onze lezers. Reageer hieronder ook op deze kwestie.
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
-
PREMIUM
Het gevreesde R-getal is terug, en bij mazelen ligt dat veel hoger dan bij corona: de verspreiding gaat dus sneller
Hoge R-getallen, een OMT dat advies geeft, Jaap van Dissel en bron- en contactonderzoek. Wie het RIVM over de aanstaande mazelengolf hoort praten, krijgt spontaan een flashback naar de coronapandemie. Tijd om ons geheugen op te frissen. -
-
Chaos Ter Apel afgestraft door Ombudsman in fel rapport: ‘Nieuw dieptepunt dreigt’
Ter Apel