online boekhouden 2

Online boekhouden als ZZP’er: 5 tips

Wanneer je als ZZP’er ingeschreven staat bij de KvK, dan dien je aan een aantal voorwaarden te voldoen. Zo dien je per jaar 1225 uur aan je onderneming te besteden. Daarnaast moet je ook btw rekenen en dien je je administratie goed bij te houden. Een handige manier om je administratie bij te houden is online boekhouden. Er zijn veel verschillende online boekhoudprogramma’s. Wat zijn de voordelen van online boekhouden en waar moet je rekening mee houden? Wij hebben 5 tips op een rijtje gezet!

1 Kies de juiste software

Zoals we eerder schreven is het aanbod aan boekhoudsoftware gigantisch. Hoe kies je nu het boekhoudprogramma dat bij jou past? We raden je aan om eerst een lijstje te maken van de functies waar jouw ideale boekhoudprogramma aan voldoet. Vervolgens kun je verschillende ZZP boekhoudprogramma’s vergelijken en aan de hand daarvan de juiste keuze maken!

2 Zorg voor digitale administratie

Een online boekhoudprogramma werkt natuurlijk het beste wanneer je al je administratie digitaal heb. Zorg er dus voor dat je geen papieren facturen meer verstuurd, maar overstapt op elektronische facturen. Vraag ook aan mensen met wie je samenwerkt of zij de rekeningen voortaan kunnen versturen via de mail. Wanneer je toch een keer een papieren factuur hebt, dan kun je deze altijd inscannen. Doe dit echter wel meteen, zodat je het niet vergeet!

3 Wordt één met het programma

Elk boekhoudprogramma zit anders in elkaar. Vooral op het begin zul je erg moeten wennen aan de interface van desbetreffend programma. Ons advies: neem je tijd! Het kost nu eenmaal wat tijd om te wennen aan het programma. Het is essentieel dat je straks alle functies van de software kent, zodat je geen fouten maakt tijdens het doen van je administratie!

online boekhouden

Lees ook: De kleine ondernemersregeling: hoe werkt het precies?

4 Kies een tactisch startmoment

Wanneer je de beslissing hebt gemaakt om over te stappen op online boekhouden, dan is het natuurlijk zaak om je administratie te digitaliseren (lees: 2). Om tijd te besparen kun je het beste beginnen met deze overgang aan het begin van het kalender jaar. Zo hoef je niet veel gegevens over te zetten en is de overstap zo gepiept. Je kunt weliswaar ook halverwege overstappen, maar realiseer je wel dat je aardig wat tijd kwijt bent aan het invoeren van belangrijke documenten.

5 Vraag om hulp!

Kom je er echt niet zelf uit? Dan kun je altijd de hulp van een professional inschakelen. Er zijn veel boekhouders die zich speciaal inzetten voor ZZP’ers. Doe je onderzoek, benader een paar boekhouders en maak een keuze! Zo heb jij meer tijd over om te werken aan dingen waar je echt goed in bent!

Maak jij al gebruik van een online boekhoudprogramma? Zo ja, hoe bevalt dit? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Lees privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten