NOS Nieuws

Dolce & Gabbana onder vuur in China vanwege 'discriminerend' filmpje

Het Italiaanse modemerk Dolce & Gabbana wordt in China van discriminatie beschuldigd vanwege een nieuwe campagne. In een reclamefilmpje probeert een model met Aziatisch uiterlijk Italiaanse gerechten als spaghetti, pizza en een cannolo te eten met stokjes.

Op sociale media in China noemen gebruikers de advertentie beledigend. "Het is bijna 2019, ik snap niet waarom een groot merk zo'n stereotype gebruikt en er een grap van maakt", schrijft iemand. "Ik ben blij dat de Chinese bevolking opstaat tegen dit soort discriminatie", zegt iemand anders.

Bekijk het filmpje hier zelf:

De campagne dreigt de reputatie van het modemerk aan te tasten: Dolce & Gabbana gelastte een modeshow die voor vanavond stond gepland af nadat beroemdheden hadden gedreigd met een boycot.

Wat daarbij niet helpt, is de reactie die ontwerper Stefano Gabbana gaf, of in elk geval leek te geven, op iemand die in een Instagram-gesprek klaagde over het filmpje. Daarin stond onder meer dat hij niet snapt waarom Chinezen zich gediscrimineerd voelen door de advertentie. Ook stonden er beledigingen in.

De helft van het designerduo zegt zelf dat zijn account en het account van het modemerk waren gehackt en hij deze uitspraken niet zelf heeft gedaan. Het modemerk heeft op sociale media excuses aangeboden voor de ophef die is ontstaan door de berichten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl