ANP
Volledig scherm
© ANP

“Na Fyra-debacle dreigt nieuwe 'spooroorlog' tussen Nederland en België”

Er dreigt, vijf jaar na het Fyra-debacle, opnieuw een "spooroorlog" tussen Nederland en België. Inzet is de nieuwe treinverbinding van Aken (Duitsland) via Heerlen en Maastricht (Nederland) naar Luik (België). Vervoerbedrijf Arriva wil die "drielandentrein" in december in gebruik nemen. Maar België weigert op het laatste moment, omdat het materieel niet zou voldoen aan de Belgische veiligheidseisen. Dat bericht de Nederlandse krant NRC vandaag op haar website.

17 reacties

  • bob jansens

    5 jaar geleden
    Dit treinstel (er staan er trouwens enkele reeds enige tijd geparkeerd in Schaarbeek) zou probleemloos gehomologeerd kunnen worden als Arriva een treinpad als internationale trein zou aanvragen (niet gesubsidieerde directe trein Luik- Maastricht); maar zij willen een samenwerking met NMBS (omwille van de subsidies) maar dan moet deze trein ook in Visé stoppen een halte met lage perrons, en dit treinstel is niet uitgerust om aan lage perrons halte te maken.
  • Dick van Aggelen

    5 jaar geleden
    Type treinstel is overal in Europa toegelaten, zelfs in de VS. Er moeten andere redenen zijn waarom de NMBS/SNCB de boot afhoudt.
  • Eric Urkens

    5 jaar geleden
    We sukkelen in alles Nederland en Duitsland achterna. Maar voor treinbeveiliging zouden we voorliggen? In het aantal politici en regeringen per miljoen inwoners zijn we wel onnavolgbaar.
  • Lucas Balieu.

    5 jaar geleden
    In België zit er al sinds jaar en dag een bepaalde lijn in de politiek die alle toenadering van Vlaanderen naar Nederland blokkeert of probeert te dwarsbomen. Naar Frankrijk toe hanteert men andere maatstaven, voorbeelden te over.......
  • Jenne Vergeer

    5 jaar geleden
    Ieder zijn gedacht maar waarover gaat het nu eigenlijk? Word niet gecommuniceerd dus waarom al die negatieve commentaar? Niet content ga dan daar wonen waar het beter is.