Toyota Corolla: eindelijk spannend
Rij-impressie‘No more boring cars’ is het credo van CEO Akio Toyoda van Toyota. Na de C-HR is de nieuwe Corolla de volgende auto waarbij geeuwen geen optie is.
Allereerst iets over de naam. De Corolla is de opvolger van de Auris, die in 2007 op zijn beurt de Corolla opvolgde. Toyota heeft de oude, vertrouwde naam dus weer van stal gehaald. Altijd fijn voor mensen met een nostalgische inborst. Wie heeft er geen tante, buurvrouw of ex gehad die in zijn of haar onverwoestbare Corolla kwam voorrijden. Buiten Europa heeft Toyota de naam overigens nooit veranderd en tikte het aantal geproduceerde auto’s gestaag door. De teller staat op meer dan 40 miljoen sinds de Corolla in 1966 het levenslicht zag.
Opwinding
Gebrek aan opwinding heeft de Corolla altijd parten gespeeld. Het was een vervoermiddel voor mensen die al tevreden waren als de auto vier wielen had en het gewoon altijd deed. De speciaal voor Europa ontwikkelde Auris bracht geen verandering in de reputatie als auto voor oudtantes. De Toyota-verkoper kan zijn mooiste referaat afsteken over betrouwbaarheid en onverwoestbare materialen, als de klant de auto saai vindt, is hij snel naar de concurrent vertrokken.
Dat moet anders, besliste directeur Akio Toyoda, en zijn medewerkers gingen er eens goed voor zitten. Aan een aantal typische Toyota-kenmerken werd niet getornd. Betrouwbare en zuinige auto’s maken ze al jaren en dat willen ze blijven doen. Hybride-techniek is en blijft het toverwoord – 12,5 miljoen hybrides heeft Toyota tot nu toe al verkocht.
Agressiever
Het design van de Corolla, die pas volgend jaar in de showroom staat, onderscheidt zich nu veel meer van de middelmaat. De auto borduurt voort op het design van de C-HR, de auto waarmee Toyota op designgebied in het diepe sprong. De koplampen lopen tot ver in het midden door en geven de Corolla een wat agressievere uitstraling. Tegelijk zie je de overeenkomsten met de Auris nog. Alleen is het allemaal nét iets spannender, blijkt bij een proefrit met de Touring Sports, zoals Toyota zijn stationwagons noemt.
Strak
Aan het dashboard is goed te zien hoeveel uren Toyota in het design heeft gestoken. Dat is nu strak en overzichtelijk en vormt veel meer een geheel, met een groot navigatiescherm in combinatie met ‘gewone’ knoppen voor functies die je veel gebruikt, zoals ventilatie en airco. Die knoppen zitten bovendien op logische plekken. Ook de materialen voldoen grotendeels aan de wensen van de Europese koper. Alleen links naast het stuur is nog wat hard plastic blijven zitten. En nu we toch op detailniveau onze ogen de kost geven: de knoppen voor de stoelverwarming in de middentunnel zijn groot en een tikje ouderwets.
We betrappen Toyota op één echte misser: de beperkte ruimte. Onze Touring Sports is voorzien van een panoramisch schuifdak, die kostbare centimeters hoofdruimte opslokt. Je kruin heeft daarom intensief contact met het dak, ook als je voorin zit. De daklijn van de Touring Sports loopt naar achteren schuin af. Dat ziet er leuk uit, maar is funest voor de hoofdruimte op de achterbank. Lange mensen moeten in de Corolla met panoramadak onderuit gaan zitten en dat heeft weer nadelige gevolgen voor de beenruimte. En dat terwijl de wielbasis van de Touring Sports zes centimeter langer is dan die van de vijfdeurs Corolla. In de bagageruimte kun je 581 liter kwijt, ruim 50 liter meer dan in de Auris Touring Sports – dat zijn dan weer keurige waarden.
180 PK
Terwijl de Auris speciaal voor Europa was ontwikkeld, is de Corolla weer op alle continenten leverbaar. Toch is de wat sportievere Europese rijstijl van grote invloed geweest op de ontwikkeling van het nieuwe onderstel met multilink-achteras. Het zwaartepunt van de auto ligt een centimeter lager en de carrosserie werd 60 procent stijver.
Motorisch is de Corolla leverbaar met een 1,2-liter benzinemotor met turbo (116 pk) en twee hybrides. De 1,8-liter, bekend uit de Prius, levert 122 pk. Er is ook een volledig nieuwe hybride Corolla. Die heeft een 2,0-liter benzinemotor die samen met een elektromotor goed is voor 180 pk. Met deze versie rijden we de eerste testkilometers. De hybride Corolla’s zijn alleen leverbaar met een CVT-transmissie zonder vaste overbrengingsverhoudingen. Wegrijden gebeurt in alle rust én emissievrij op de elektromotor en je merkt nauwelijks dat de benzinemotor er zich op den duur ook me gaat bemoeien. Het samenspel tussen beide motoren is vloeiend. De sprint van 0 naar 100 is al in 7,9 seconden afgerond. Ook een snelle inhaalactie is zo gepiept, de elektromotor springt bij om de benzinemotor te ondersteunen. De bescheiden CO2-uitstoot van 106 gram (volgens de nieuwe WLTP-norm) kan in Nederland wel eens voor een relatief gunstige basisprijs zorgen. Of die verwachting uitkomt, onthult Toyota echter pas begin december, als de prijzen bekend worden gemaakt.
Verkeersdrempels
Het nieuwe onderstel maakt vooral een comfortabele indruk. Niet alleen kleine snelweghobbels neemt hij moeite-loos, ook hoge verkeersdrempels overmeestert hij met gemak. Het ESP grijpt vroeg in als je op de sportieve toer gaat, maar de meeste kopers van een compacte middenklasser gaan niet driftend de rotonde over. Ze zullen een comfortabele snelweg-rit meer waarderen en dat is precies waar de Corolla zich van zijn beste kant laat zien. Bij constante toerentallen hoor je de motor nauwelijks, alleen als je het gaspedaal naar de bodem trapt, laat de CVT de motor wel even loeien. Op bergwegen heeft de versnellingsbak meer moeite om het juiste toerental te kiezen – een geluk dat we daar in Nederland en Vlaanderen niet in grossieren.
Veiliger
De Auris had al een vrij complete veiligheidsuitrusting met onder andere een automatisch noodremsysteem, grootlicht-assistent en verkeersbordherkenning. Daar voegt de Corolla nu adaptieve cruisecontrol met file-assistent aan toe. Optioneel parkeert de auto zichzelf in, hij is met een head-up display leverbaar en je kan je telefoon draadloos opladen.
Het uiterlijk van de Corolla is minder saai en het dashboard oogt chiquer en mooier. Al benadrukt Toyota zijn sportieve inborst, het nieuwe onderstel is gevoelsmatig meer op comfort afgestemd. Prima, banden oproken is niet de eerste prioriteit van de Corolla-rijder. De sterkste versie van Toyota’s millionseller heeft niet alleen ruim voldoende vermogen (180 pk), maar ook een verhoudingsgewijs lage CO2-uitstoot, wat een gunstige basisprijs kan opleveren. In maart staan zowel de hatchback als de Touring Sports in de showroom. Een volledig elektrische Corolla of een plug-in hybride zijn niet gepland.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto’s en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo ontdek je de ware kilometerstand van een auto
-
Wat is de betrouwbaarste auto?
Discrimineren mag niet, maar in onderzoeken naar betrouwbare auto’s is het wel geoorloofd. Japanners komen opvallend vaak als winnaar uit de bus, terwijl Franse en Italiaanse auto’s als brekebeentjes gelden. -
PREMIUM
Arie toverde oude boerderij om tot heiligdom voor oldtimers: ‘Alles wat je verkoopt, ben je kwijt he!’
Ooit klonk in de boerderij het geloei van koeien en het geknor van varkens. Nu hoor je alleen nog de moersleutels op de grond kletteren of het piepen van de hefbrug, terwijl het verkeer voorbijraast op de dijk. De hoeve van zijn voorouders is door Arie omgetoverd tot een heiligdom voor een liefhebber van klassieke auto’s.Hoeksche Waard -
PREMIUM
Jongeren zijn ‘bezig om de baas te worden’ op risicolijn: ‘Dat lukt ze langzamerhand nog ook’
Vier tieners die een man in een tram mishandelen, stenen die naar de tram worden gegooid en reizigers die met wapens rondlopen: trambestuurders maken zich grote zorgen over hun veiligheid. Zij doen hun verhaal over wat ze meemaken tijdens hun werk: ,,Je hart zit in je strot, kan ik je vertellen. Die raddraaiers hebben gewoon schijt aan ons.”Den Haag -
PREMIUM8 vragen18
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
Platformen als Vinted, Marktplaats en AirBnB zijn door Europese regelgeving verplicht om jouw verkoopgegevens over 2023 door te geven aan de Belastingdienst. Dat heeft veel vragen opgeroepen bij onder meer Marktplaats-gebruikers. Ook kwam staatssecretaris Van Rij met een Kamerbrief. Want: om welke gegevens gaat het nou precies, wat betekent dat voor je belastingaangifte en moet je nu belasting betalen als je overbodige spulletjes op de site doorverkoopt?
-
Kleinste SUV van Alfa Romeo: puur elektrisch maar ook met benzinemotor
-
-
-
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’ -
auto-expert48
Files voor de tunnel worden opzettelijk gecreëerd en daar is een goede reden voor
Soms lijkt het helemaal niet zo druk te zijn in een tunnel, maar kort daarvoor heb je tóch in de file gestaan. Hoe kan dat, vraagt lezer René Voorbach zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
PREMIUM
Nanocoating als ondoordringbaar magisch pantser voor je auto? ‘Werkt alleen tegen kleine krasjes’
-
Rijkswaterstaat wil ‘beruchte’ afslag 12 aanpakken op A4: ‘We kijken naar aanpassingen’
De grotere verkeersdrukte in het Westland zorgt voor extra filevorming op de A4, de drukste rijksweg van Nederland. De problemen spitsen zich toe op het stuk wegdek bij afslag 12 Den Haag-Zuid Naaldwijk. De op- en afritten en het viaduct over de A4 vormen een flessenhals, waardoor het verkeer steeds vaker vast loopt. Rijkswaterstaat werkt aan een oplossing.Delft, Den Haag, Westland -
-
auto-expert31
Zelfs Porsche en Mercedes hebben er last van: een kleefdashboard