Haalt Zandvoort 30 miljoen op? Heineken en Shell tonen interesse, Jumbo en Randstad niet
videoNederland telt veel grote bedrijven die affiniteit met de Formule 1 hebben. Maar willen ze samen liefst 30 miljoen euro per jaar ophoesten om Max Verstappen in Zandvoort te zien racen? Een eerste rondgang stemt voorzichtig positief.
Heineken, Shell, Randstad, Jumbo, Exact, Ziggo. Allemaal sponsor(d)en ze de Formule 1 of hebben er banden mee. Ons land telt bovendien multinationals als Unilever waarvoor een Grote Prijs van Nederland een ideaal uithangbord kan zijn. Van hen moet het geld komen, nu de kans dat het kabinet of andere overheden veel meebetalen aan het racecircus klein is.
Nummer een kandidaat voor prins Bernhard van Oranje om mee in gesprek te gaan is Heineken. De biergigant is sinds vorig jaar een van de hoofdsponsoren van de Formule 1 en steekt naar verluidt ruim 200 miljoen euro in de koningsklasse van de autosport.
Op het Heineken-hoofdkantoor te Amsterdam klinken positieve geluiden over een Nederlandse race. ,,Als wereldwijd sponsor van de Formule 1, Nederlands bedrijf en fans van Max Verstappen, zou Heineken het heerlijk vinden als er na al die jaren weer een Formule 1 race in Nederland wordt gereden,” zegt John-Paul Schuirink, wereldwijd directeur communicatie. ,,We zouden een Formule 1 race in Nederland zeker verwelkomen.”
Intern wordt nog enthousiaster gereageerd. ,,Heineken is een Nederlands bedrijf, Zandvoort in feite het strand van Amsterdam en Heineken is nu al naamgever van enkele gp's,” aldus een wel ingevoerde bron. ,,Het is logisch dat wij dat ook zouden worden in Zandvoort. Op papier is dit een ideale combinatie.” Vorig jaar liet sponsorbaas Hans Erik Tuijt zich ook al positief uit over een Nederlandse race.
Lees verder na de foto.
Shell sponsort Zandvoort al
Kandidaat nummer twee is Shell. Toevalligerwijs maakte het bedrijf in juni bekend circuit Zandvoort voor drie jaar te gaan sponsoren. ,,Shell is al tientallen jaren actief betrokken bij de motorsport,” zegt woordvoerder Tim Kezer. ,,Onze producten worden hier onder extreme condities getest.” Zo levert Shell momenteel brandstof aan het team van Ferrari. Ondanks de positieve grondhouding wil Shell niets zeggen over potentiële extra sponsoring om de formule 1 binnen te halen.
Prins Bernhard hoopt er uiteraard wel op. ,,Shell is een bedrijf met een rijke historie die gekoppeld is aan het racen en aan Circuit Zandvoort,” zei hij deze zomer. Om vervolgens te refereren aan de formule 1: ,,Voor de toekomst telt vooral dat Shell investeert in duurzaamheid en het bedenken van steeds zuinigere brandstoffen. Dat doet Shell mede op basis van kennis uit de autosport en in het bijzonder van de Formule 1.”
Andere kandidaat-sponsor is Ziggo. Deze zomer starten Rob van Gameren en ZiggoSport een petitie om de formule 1 naar Nederland te halen. Dat leverde in korte tijd 170.000 handtekeningen op. Officieel wil de zender niet reageren, maar een bron zegt: ,,We hebben zelf de petitie mede gestart en gesteund, dus dan zou het raar zijn als we vervolgens niet onze beurs trekken als het zover komt.”
Tegen Ziggo als sponsor kan spreken dat de kabelaar mede-eigendom is van Liberty Global, een zusterbedrijf van Formule 1 eigenaar Liberty Media. In feite sponsort Liberty dan zichzelf.
Verder lezen na de foto's
Jumbo niet
Geen interesse toont uitzendgigant Randstad. Dat bedrijf sponsorde racestal Williams sinds 2006, maar zegde die deal eerder dit jaar op. ,,Wij doen geen sport meer,” zegt pr-manager Suzan Bloemscheer. ,,We zijn na twintig jaar ook gestopt als geldschieter van NOC*NSF.”
Jumbo, persoonlijke sponsor van Max Verstappen, weigert eveneens in te stappen. ,,Wij steunen jong talent en zijn geen sponsor van Formule 1. We hebben vooralsnog geen interesse of plannen om een mogelijke Grand Prix in Nederland te sponsoren.” Kijk echter niet vreemd op als die houding verandert. Topman Frits van Eerd is verslingerd aan de autosport. Afgelopen mei trokken de Jumbo-racedagen op Zandvoort liefst 110.000 Nederlanders.
Verstappen's sponsor Exact Software is positief, maar heeft beperkte middelen. ,,Wij zijn geen grote multinational zoals Heineken,” zegt woordvoerder Jelle Zuidema. ,,Maar we willen best kijken of er iets is dat we wél kunnen doen.”
Sponsorgoeroe Van den Wall Bake: ‘het kán lukken’
Frank van den Wall Bake, de godfather van de sportmarketing in Nederland, denkt dat Zandvoort tientallen miljoenen euro’s moet kunnen ophalen. ,,De formule 1 is dankzij Max Verstappen zó groot dat ook niet-autosport liefhebbers worden aangesproken. Als bedrijf kun je zo héél Nederland bereiken en dat is superaantrekkelijk. Voor banken en verzekeraars tot Shell en Unilever.”
Wat de kansen voor Zandvoort vergroot is dat prins Bernhard eigenaar van het circuit is. ,,Een prins genereert meer media-aandacht, legt sneller contacten en dat sijpelt door naar de sponsors.”
Desalniettemin blijft een Nederlandse Grand Prix een tour de force. ,,Om elk jaar voor slechts één weekend 30 tot 40 miljoen sponsorgeld uit de markt te halen in Nederland en dat tot vijf jaar lang, is een hele uitdaging,” zegt Van den Wall Bake, die zelf als kind al op circuit Zandvoort kwam.
Huiswerk
De sportmarketingexpert vermoedt bovendien dat de 10 miljoen euro die Zandvoort begroot om het circuit aan te passen te weinig is. ,,De eisen die Liberty stelt aan circuits zijn heel hoog en in Zandvoort moet nog veel gebeuren.”
Toch denkt Van den Wall Bake dat het kan lukken. ,,Ik ben niet pessimistisch, zeker nu een GP geen stip op de horizon meer is.” Hij vermoedt dat prins Bernhard al lang een shortlist met bedrijven heeft liggen en dat onder meer Heineken zal instappen. ,,Het zou me niet verbazen dat de eerste gesprekken al hebben plaatsgevonden. Ook richting de overheid zal hij zijn huiswerk goed hebben gedaan, want het afbreukrisico is uiteraard groot.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
68
Winkelstraat loopt verder leeg: al 433.000 vierkante meter niet meer gebruikt
-
PREMIUM
Van 30 naar 70 euro per gram: de sterke groei van goud en wat dit betekent voor jouw portemonnee
De goudprijs stijgt ontzettend hard en verbreekt iedere keer zijn eigen record. Is dit een gouden moment voor particuliere beleggers om in te stappen? Zo ja, hoe doe je dat dan? Beleggingsexperts Karel Mercx en Arend Jan Velsink geven antwoord op de belangrijkste vragen. ,,Een heleboel centrale banken zijn op dit moment echt goud aan het hamsteren.” -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’ -
PREMIUM52
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
Miljoenenverkoop in de maak: eigenaar zet winkelhart van 54.000 m2 en 3200 parkeerplaatsen in de etalage
In korte tijd zijn er veel eigendomswisselingen in het Stadshart en nu staat ook het grootste deel van het Stadshart Zoetermeer zelf weer in de etalage. Eigenaar Unibail-Rodamco-Westfield (URW) doet een nieuwe poging zijn deel van het Zoetermeerse centrum te verkopen.Zoetermeer
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
-
-
-
Blokker vindt waarschijnlijk nieuwe geldschieter, verkoop voorlopig van de baan
Het lijkt erop dat winkelketen Blokker voorlopig uit de financiële zorgen is. Topman Ynse Stapert meldde donderdag dat het naar alle waarschijnlijkheid is gelukt om een geldschieter te vinden. Hij maakte niet bekend wie de nieuwe financiering verstrekt. -
Minder kip in kippensoep en minder vis in lekkerbekje: Consumentenbond constateert ‘beknibbelflatie’
Fabrikanten van levensmiddelen bezuinigen op dure ingrediënten, stelt de Consumentenbond. Uit een onderzoek naar ruim zeshonderd producten in de supermarkt blijkt dat bij meer dan een kwart van de producten de samenstelling sinds 2019 is veranderd. Zo bevat slagroomijs minder slagroom en kippensoep minder kip.
-
PREMIUM
Huurders opgelet: zo weet je of je te veel huur betaalt en of je recht hebt op verlaging
-
Gesprek over rijgedrag collega escaleert bij koffieautomaat: ontslag op staande voet na tirade
Een discussie bij de koffieautomaat is bij de Haagse brandweer uitgemond in een flink arbeidsconflict. Een brandweerman had kritiek op het rijgedrag van een collega, wat tot een ‘grove’ scheldpartij in de kantine leidde. De brandweerman mocht direct zijn spullen pakken, maar de Veiligheidsregio moet hem van de rechter wel een ‘eervol’ ontslag verlenen.Den Haag, Zoetermeer -
-
ProRail-baas John Voppen wil treinreizigers niet te veel beloven: ‘Het ergste is een trein die niet rijdt’