Lammers: Het publiek straks weer in de duinen van Zandvoort, prachtig
Als geboren Zandvoorter kan Jan Lammers zijn geluk niet op met de mogelijke terugkeer van de Formule 1 naar ‘zijn’ badplaats. ,,De historie hier in Zandvoort geeft een Grand Prix ook een bepaalde diepgang mee.‘’
Door Arjan Schouten
Hij wist het al even. Las de bevestigende berichten vanmorgen met een glimlach. En hoopt nu dat het definitieve akkoord voor de terugkeer van een Nederlandse Grand Prix in ‘zijn’ Zandvoort snel volgt. ,,Natuurlijk moeten er nog maar een paar puntjes op de i gezet worden, maar dit is geweldig mooi nieuws”, reageert ex-coureur Jan Lammers, geboren en getogen in de badplaats en het Nederlandse racewalhalla. ,,Mooi dat het slot eindelijk weer opengedraaid kan worden, nu nog de passende sleutel.”
Lammers is niet naïef, weet hoe het wereldje werkt. Hij noemt Nederland ‘klaar voor Formule 1’, maar beseft ook dat alles vooral om geld draait. Geld dat nu spoedig met tientallen miljoenen tegelijk op tafel moet komen anders gaat het hele feestje niet door in 2020. Volgens Lammers kan dit niet zonder enige voor van overheidssteun. ,,Het staat onomstotelijk vast dat de regio, de omgeving en het hele land qua inkomsten en omzet mee profiteren van zo’n grootschalig evenement als een Grand Prix. Oftewel: de overheid zou hierin altijd een factor moeten zijn. Er is geen Grand Prix die nu georganiseerd wordt zonder steun, dus het zou simpelweg belachelijk zijn als ze wel het profijt hebben, maar het financiële risico aan andere partijen overlaten.”
Historie
Waarom Zandvoort de voorkeur geniet boven het TT-circuit in Assen en andere plannen, zoals een stadsrace in Rotterdam of Amsterdam? Lammers begrijpt dat wel. ,,Een stadsrace zou van de gekke zijn in deze duurzame periode waarin we steden zo schoon mogelijk willen maken. Dan zou Formule 1 een heel slecht signaal zijn, niet meer van deze tijd. Formule E (de elektrische raceklasse, red.) is wat dat betreft juist een schot in de roos, in stadscentra. En de voorkeur boven bijvoorbeeld Assen, dat heeft wellicht toch te maken met historie”, denkt Lammers. ,,Niks ten nadele van Assen waar ook alles klopt op een andere manier, maar een Grand Prix in Zandvoort geeft vanwege die historie toch een bepaald stuk diepgang mee.”
Als klein ventje zag hij in de jaren zeventig de grootste namen over het circuit in zijn woonplaats Zandvoort scheuren, waar tussen 1952 en 1985 dertig keer de Formule 1 racete. ,,Emerson Fittipaldi, Mario Andretti, Gilles Villeneuve. Die gasten reden gewoon op een doordeweekse dag hun trainingen daar. Toen ik dat voor het eerst zag, was mijn doelstelling wel duidelijk.”
F1-coureur
Lammers haalde de koningsklasse van de autosport. Schopte het tussen 1979 en 1992 tot 23 races, maar verzamelde op zijn thuiscircuit niet zijn beste herinneringen. In 1979 viel hij in Zandvoort uit met een kapotte versnellingsbak, in 1982 hield de motor er mee op. Desondanks is de liefde tussen Lammers en het Zandvoortse circuit groot. ,,Voor het publiek is het toch heerlijk dat ze daar straks weer gewoon in de duinen langs de baan kunnen zitten en naar Formule 1 kunnen kijken. Prachtig dat zoiets gewoon nog kan in tijden dat de circuits allemaal van die kunstmatige door Hermann Tilke (architect van onder meer de circuits in Abu Dhabi, Singapore en Amerika, red.) aangelegde banen zijn.”
Wat er volgens hem moet veranderen aan de lay-out in Zandvoort om Max Verstappen en co straks te laten racen? Weinig. ,,Dat is hoofdzakelijk cosmetisch. Alles netjes aankleden. Facilitair zal alles zodanig worden aangepakt dat aan het criterium Formule 1 voldaan wordt. Als je de faciliteiten in Monaco en bij sommige andere stratencircuits ziet, zie je dat de Formule 1 best flexibel is. Als ze eenmaal besluiten dat ze graag ergens heen willen, dan zie je dat er opeens best veel kan.”
Het mooiste deel van het circuit? Lammers: ,,Ik ben zelf erg gecharmeerd van dat stuk richting Scheivlak, het Eau Rouge van Zandvoort. Vanuit de Rob Slotemakerbocht kom je vol gas aan en stuur je naar rechts. In het luchtledige valt het circuit onder je vandaan. Een prachtige ervaring.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
PREMIUMMet samenvatting10
Red Bull ziet ook positieve kant van uitvalbeurt Max Verstappen: ‘Zijn we gelijk van die eindeloze vragen af’
Een uitvalbeurt voor Max Verstappen, het bestaat dus toch nog. De DNF in Australië deed zeer, maar na 43 races met WK-punten op rij (!) bleek niemand bij Red Bull Racing er écht kapot van. ,,Ik wist dat deze dag een keer ging komen.” -
Met samenvatting
Ongenaakbare Max Verstappen vliegt in Japan naar nieuwe zege, Sergio Pérez bezorgt Red Bull één-tweetje
Max Verstappen heeft in Japan laten zien dat als hij een race kan afmaken, hij in principe ook wint. Op het circuit van Suzuka kwam zijn derde zege van het seizoen nooit in gevaar. Ook de tweede plek van zijn teamgenoot Sergio Pérez werd niet bedreigd. -
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start.
-
WK-stand Formule 1 | Max Verstappen loopt na nieuwe demonstratie in China verder uit
-
-
-
Fernando Alonso breidt indrukwekkende Formule 1-carrière uit: oud-wereldkampioen verlengt bij Aston Martin
Fernando Alonso (42) heeft zijn aflopende contract bij Aston Martin met twee jaar verlengd. ‘I'm here to stay’, zegt hij zelf in een video. De tweevoudig wereldkampioen in de Formule 1 wil de sport nog niet achter zich laten en blijft sowieso tot eind 2026 te zien op de baan. -
Formule 1 start volgend jaar weer in Melbourne: dit is de volledige kalender voor 2025
De Formule 1 gaat komend seizoen weer van start in Australië en eindigt in Abu Dhabi. De Grand Prix van Melbourne is op 16 maart de eerste race van jubileumjaar 2025. De afgelopen jaren begon de Formule 1, dat volgend jaar aan zijn 75ste seizoen begint, in Bahrein.
-
PREMIUM
Formule 1 na pandemie plots mega-populair in China: ‘Ze zijn idolaat van sterren’
-
Concreet aanbod
‘Formule 1 in 2020 terug op Circuit Zandvoort’
Formula One Management Limited, de eigenaar van de Formule 1, heeft het Circuit van Zandvoort een concreet aanbod gedaan om in 2020 weer een Grand Prix te organiseren. Dat meldt De Telegraaf gisteren. -
-
Zandvoort zoekt financiers voor terugkeer Formule 1 in 2020