Gewoon doorrijden met een lekke band kan écht, dankzij nieuwe technologie
De nieuwe generatie autobanden met dichtingsmiddel maakt het risico van een lekke band erg klein. Dat blijkt uit een praktijktest van het Duitse onderzoeksinstituut GTÜ.
Al sinds de uitvinding van de met lucht gevulde band in 1844 bestaat het risico van lekkage of - erger nog - een klapband. Het verhelpen daarvan, met een plak-reparatieset of reservewiel en krik, ervaren de meeste automobilisten als hoogst irritant. Om nog maar te zwijgen van de gevaarlijke situaties die dit soms oplevert, bijvoorbeeld op de vluchtstrook van een snelweg.
Vier jaar geleden maakte bij auto's van de Volkswagen Groep de ‘sealed’ technologie zijn debuut. Het gaat hier om een dik, kleverig en vloeibaar dichtingsmiddel dat al tijdens het productieproces egaal aan de binnenzijde van de band wordt aangebracht. Als bijvoorbeeld een schroef of spijker het loopvlak doorprikt, zal het dichtingsmiddel rond het object gaan zitten en eraan vastkleven. Hierdoor kan er geen lucht ontsnappen en wordt het lek vrijwel onmiddellijk gedicht.
De technologie wordt inmiddels door vijf bandenmerken geleverd: Michelin, Continental, Pirelli, Hankook en Goodyear. Het Duitse onderzoeksinstituut Gesellschaft für Technische Überwachung (GTÜ) wilde weleens weten in hoeverre het in de praktijk werkt en besloot tot een test onder hoogst mogelijke belasting in de dagelijkse praktijk.
Een Passat Variant werd met Continental Sealed-banden in de maat 235/45 R 18 uitgerust. In beide banden op de vooras werd iets gestoken: links een 50 mm lange montageschroef en rechts in de rijrichting een 40 mm lange spijker. Vervolgens gingen de ingenieurs honderden en uiteindelijk zelfs duizenden kilometers met de Passat rijden op allerlei soorten wegen, ook op de Autobahn met 230 km/u.
Zelfs met hoge snelheid door bochten en met uitgeschakeld ESP was geen enkel verlies van bandenspanning te bespeuren. Uiteindelijk heeft de GTÜ de test maar na 20.000 km beëindigd, ook al omdat zo langzamerhand het winterseizoen aanbreekt en wegen onveiliger worden.
Uiteraard is het normaliter niet verstandig om zo lang met een voorwerp in je band door te rijden. Je kunt er mee thuiskomen, dat is het belangrijkst. De GTÜ benadrukt ook dat de test niet bewijst dat de zelf-dichtende banden onkreukbaar zijn. Bandenfabrikanten schrijven zelf al voor dat het in het loopvlak stekende voorwerp geen doorsnede van meer dan 6 tot 8 millimeter mag hebben. En beschadigt de gemene rand van een hoge stoep de wang van een band, dan is te verwachten dat hij dat toch echt niet overleeft. Maar meer dan 80 procent van de lekke banden wordt door voorwerpen in het loopvlak veroorzaakt, weet de GTÜ. In die gevallen is deze technologie een uitkomst en kan hij de automobilist een hoop stress besparen.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto’s en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gratis nieuwsbrief auto
Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
-
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’ -
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt toezichthouder De Nederlandse Bank (DNB). Verreweg de meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld op hun rekening om het te kunnen bekostigen, concludeert de centrale bank na onderzoek. Wat zijn de mogelijkheden voor het verduurzamen van je huis en welke subsidies bestaan er? -
PREMIUM
Rijd je met een van deze auto's? Let op voor problemen met distributieketting
Een distributieketting die de geest geeft, kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je hem moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? ,,Als je dit hoort, moet je actie ondernemen.” -
‘Betaalbare’ Bugatti die als olifantentaxi diende over drie dagen onder de hamer
Een Bugatti die ooit nieuw werd aangeschaft door een Franse circusdirecteur, wordt binnenkort geveild op een Amerikaanse veilingsite. De zeldzame auto heeft niet alleen veel liefde nodig, maar ook een compleet interieur. Daar is de prijs dan ook naar.
-
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
Eerst vond Ciska de Challenger maar saai, nu is ze verliefd op de auto: ‘Meteen vrolijk als Martin ’m start’
Amersfoort -
-
-
PREMIUM
Doorrijder toont geen berouw, Naoufels (7) trauma blijft: ‘Hij steekt nooit meer alleen over’
Naoufel werd geschept op het zebrapad toen hij wilde oversteken. Hij vloog door de lucht, brak zijn nek een raakte daarna in coma. De bestuurder reed keihard door. Naoufel vocht in het ziekenhuis voor zijn leven. Volgens artsen was het een ‘wonder’ dat hij de aanrijding had overleefd. Maar nu, anderhalf jaar later, gaat het niet goed met hem en worstelt ook zijn familie nog met het drama. ,,Hele gezin loopt bij psycholoog.”Den Haag -
PREMIUM
Pjotr (20) reed 7500 km in oude barrel naar Afrika om les te geven aan automonteurs: ‘Olie verversen?’
In een oud barrel vertrok Pjotr de Graaf (20) begin dit jaar met vier studiegenoten vanuit Nederland naar Gambia. Een reis van 7500 kilometer dwars door Marokko, de Westelijke Sahara, Mauritanië en Senegal, met het Gambiaanse vissersstadje Tanji als eindbestemming. Het grootste avontuur bleek echter het lesgeven aan toekomstige automonteurs. ‘Deadline gemist? Een ‘eindsprintje’ in de vorm van een Haags kwartiertje kennen ze hier niet.’’Den Haag
-
PREMIUM8 vragen17
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
-
PREMIUM
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt momenteel in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, neemt de interesse in elektrisch rijden onder automobilisten niet toe, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
-
PREMIUM
Verbreden van snelwegen zorgt nauwelijks voor minder files en is niet per se milieuvriendelijker
Den Haag