In deze Regiegroep Belevingsvlucht Lelystad Airport zitten onder anderen bewoners en deskundigen.
Van Nieuwenhuizen besloot vorige maand dat er geen nieuw milieueffectrapport (MER) nodig is voor het vliegveld dat vanaf 2020 vakantievluchten van Schiphol moet gaan overnemen.
Eind mei vloog een Boeing 737-800 urenlang rondjes boven Nederland om mensen te laten horen hoeveel geluidshinder Lelystad Airport zal veroorzaken. Uit geluidsmetingen tijdens deze zogenoemde belevingsvlucht bleek dat het piekgeluid 3 tot 7 decibel luider was dan maximaal zou mogen.
Tegenstanders zijn verontwaardigd, omdat de minister de extra gemeten geluidshinder normaal vindt. De regiegroep stelt in een brief aan de minister dat ze uitgaat van "een zeer onwaarschijnlijke combinatie van factoren" en dat "ondeugdelijk onderbouwd" heeft.
Ook zes partijen in de Tweede Kamer hebben de minister om opheldering gevraagd.
Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!