Direct naar artikelinhoud
Opinie

'Schiphol aanpakken heeft geen enkele zin'

Om serieus werk te kunnen maken van een beperking van de luchtvaart zijn volgens Gosling Wiersma internationale afspraken nodig. 'De Nederlandse voortrekkersrol heeft geen enkele betekenis.'

Luchthaven SchipholBeeld ANP

Volgens Lammert van Raan moet Nederland een voortrekkersrol opeisen in de krimp van de luchtvaart. Als de luchtvaart zich in het huidige tempo ontwikkelt, kunnen de gevolgen inderdaad rampzalig zijn, maar zelfregulering is zinloos zolang de groei in het buitenland gewoon doorgaat.

De heer Van Raan geeft zelf in zijn brief al aan dat het merendeel van de CO²-uitstoot plaatsvindt in de hogere luchtlagen. De condensstrepen die we aan een wolkeloze hemel zien, worden veroorzaakt door vliegtuigen die op een gemiddelde kruishoogte van 8000 meter vliegen. Dat betekent dat zowel vertrek als bestemming buiten Nederland liggen en dat die vliegtuigen geen gebruik maken van Schiphol of enige andere Nederlandse luchthaven.

Rijendik
De luchtvaart in landen als China en India zal de komende jaren explosief groeien door de gigantische aantallen toeristen voor wie het vliegen nu ook betaalbaar wordt. Dat kunnen we niet tegenhouden door het aantal vluchten op Schiphol te beperken.

Als we serieus werk willen maken van een beperking van de luchtvaart, zullen we internationale afspraken moeten maken, te beginnen met de EU-lidstaten. Om te beginnen moeten er alternatieven worden gecre­eerd, die zowel in prijs als in snelheid en comfort kunnen concurreren met het vliegtuig.

We staan rijendik op Schiphol voor vakantievluchten naar bestemmingen die ook per trein bereikbaar zijn. Dat betekent dat het reizen per trein naar buitenlandse bestemmingen aantrekkelijker moet worden gemaakt.

Pyrrusoverwinning
Overigens staat de technologie niet stil, ook niet wat de luchtvaart betreft. De toekomst van elektrisch aangedreven turbinemotoren ligt waarschijnlijk veel dichterbij dan de heer Van Raan zich kan voorstellen. Zelfregulering en beperking van het aantal vluchten op Schiphol zal een waterbedeffect veroorzaken en onze buurlanden zullen daarvan profiteren.

De Nederlandse toeristen zullen vanaf luchthavens in België en Duitsland vertrekken, waardoor het nettoresultaat voor wat betreft de afname van de CO²-uitstoot nul komma nul zal zijn. Het management van luchthavens als Brussels Airport en de vlak over de grens liggende vliegveld Weeze zal daar blij mee zijn.

Die Nederlandse voortrekkersrol heeft dus geen enkele betekenis en zal slechts voor mensen als Lammert van Raan een overwinning betekenen. In praktische zin is dat niet meer dan een pyrrusoverwinning.

Die Nederlandse voortrekkersrol heeft dus geen enkele betekenis