Ouders: stop met reclame op koek en snoep
Ouders vinden dat er iets moet gebeuren aan marketing die is gericht op kinderen, blijkt uit onderzoek in opdracht van het Voedingscentrum. Er moeten strengere regels komen voor het promoten van snoep, koek of frisdrank. Vooral tijdens sportevenementen, op sociale media en op scholen.
Vrolijke dierenfiguren op pakjes zoete frisdrank, of tekenfilmsterren die koekjes aan aanprijzen. Allemaal voorbeelden van kindermarketing: kinderen verleiden om hun ouders om ongezonde snacks te vragen.
Uit een onderzoek van onderzoeksbureau Flycatcher in opdracht van het Voedingscentrum blijkt dat 50 procent van de ouders veel moeite heeft met kindermarketing van ongezonde producten: snacks met veel zout, suiker of verzadigd vet.
Erger nog vinden ouders kindermarketing op school, op sociale media en tijdens sportevenementen. Driekwart van de ouders wil daar een verbod op. Overheid, reclamemakers en organisatoren van sportevenementen zijn verantwoordelijk voor het terugdringen van kindermarketing, vinden ouders.
Misbruik
,,Naarmate mijn kind ouder wordt, heb ik steeds meer discussie over welke producten we kopen. Die kleurrijke, enthousiaste figuurtjes vindt hij leuk. Ik vind dat een idool, zoals brandweer Sam, of een reclame-instantie wel een verantwoordelijkheid heeft. Je kunt snel misbruik van zo'n held maken”, zegt Wike van Dieën uit Woerden.
,,Hoe ouder mijn kind wordt, hoe groter de verleiding wordt. Heel erg. En ik trap er bijna zelf ook in”, zegt Lieke Weerelts, eveneens uit Woerden.
Hoe ouder mijn kind wordt, hoe groter de verleiding wordt. Heel erg
,,Ik merk dat ik zelf ook gevoelig ben voor die figuurtjes”, zegt moeder Milène Langeslag. Alsnog blijft het mijn verantwoordelijkheid als ouder wat er gekocht wordt. Als er echter op een sportevenement of op school Snickers worden aangeprezen, vind ik dat een ander verhaal. Dan zijn de ouders er niet bij.”
Rozijnen
,,Het afschaffen van alle vormen van kindermarketing hoeft van mij ook weer niet, zegt Van Dieën. ,,Anders zijn ze straks 18 en zijn ze nog nooit in aanraking gekomen met marketing. Het is ook een soort les.”
,,Op de gezonde producten vind ik promotie wel fijn, zoals rozijnen”, zegt Leanne van Dieën, de zus van Wike.
Gevolgen
Ook tieners tot en met 16 jaar gevoelig zijn voor de invloeden van reclame
,,Kindermarketing heeft een direct effect op voorkeuren en voedselkeuzes van kinderen", zegt Roy van der Ploeg, woordvoerder van het Voedingscentrum. Dit kan volgens hem leiden tot ongezond eetgedrag en uiteindelijk overgewicht. ,,We weten dat de invloed van reclame op kinderen ongeveer even groot is als de invloed van andere factoren in hun omgeving, zoals bijvoorbeeld hun leeftijdsgenoten en hun ouders.”
,,Kindermarketing vindt verder vrijwel uitsluitend plaats voor producten die niet in de Schijf van Vijf staan”, zegt van der Ploeg. En het is niet zo dat kinderen vanaf een bepaalde leeftijd de verleidende technieken in reclames begrijpen en er kritisch genoeg tegenover staan, laat onderzoek zien. ,,Dat wil zeggen dat niet alleen jonge kinderen, maar ook tieners tot en met 16 jaar gevoelig zijn voor de invloeden van reclame", zegt van der Ploeg.
De reclamecode
Op dit moment is het volgens de Nederlandse Reclame Code verboden om reclame te maken voor voedingsmiddelen gericht op kinderen jonger dan 13 jaar. Verpakkingen van producten zijn van dit verbod uitgesloten. Het Voedingscentrum wil deze leeftijdsgrens ophogen naar 16 jaar. Ook moet de promotie van ongezonde voedingsmiddelen tijdens sportevenementen volgens het kenniscentrum verboden worden.
Kinderidolen
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) heeft aangekondigd dat het beroemde kinderidolen, zoals Mickey Mouse, van verpakkingen gaat halen. ,,De FNLI mikt op een overgangstermijn van maximaal twee jaar vanaf mei 2018, zodat contracten tussen fabrikanten en partijen, zoals Disney, waar nodig uitgefaseerd kunnen worden”, zegt woordvoerder Machteld van Weede. ,,Andere vrolijke kinderplaatjes, zoals dansende hagelslagkorrels, mogen blijven. Wie grenzen trekt, schept grensgevallen, er blijven gewoon verleidelijke figuren.”
Gezond ontbijten
Als je zin hebt in een ontbijt of tussendoortje boordevol fruit, is dit een lekker recept om te maken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Onervaren afwasser Daniel (32) blufte zich tot chef in sterrenrestaurant: ‘Alles opgegeven om te koken’
Delft -
PREMIUM147
Is cola zero of light beter? ‘Je lichaam denkt dat je suiker binnen krijgt en geeft wel insuline af’
Dat frisdrank niet gezond is, weten we. Voor velen is het dan ook een goed voornemen om minder frisdrank, en meer water te drinken. Maar kan het écht kwaad als je elke dag één of meer glazen Coca-Cola drinkt? Wat en hoe groot zijn de risico’s? En is die Zero-variant écht minder gezond dan gewone cola? Voedingsexpert Eric De Maerteleire ontleedt de populaire drank: ,,Deze zoetstof is een grote boosdoener voor de lever.” -
Culinair festival gaat plots niet door: organisatie wacht acht maanden tevergeefs op vergunning
Het culinaire festival Haagse Wereld Hapjes gaat opeens niet door. Organisator Lisette Ernens wacht al acht maanden vergeefs op een vergunning voor het pinksterevenement. En nu is het te laat: ,,Zo is het echt niet leuk meer.”Den Haag -
Recept van de dag: Goedgevulde groente linzensoep
Linzen zitten vol ijzer, vezels en vitamines. Maak daarom vanavond deze goedgevulde groente linzesoep. -
PREMIUM
Omega 3 kan hart- en vaatziekten voorkomen, maar je lichaam maakt het zelf niet aan: in deze voeding zit het
Omega 3-vetzuren helpen hart- en vaatziekten voorkomen en bevorderen een goed functionerend immuunsysteem. Alleen: ons lichaam maakt ze zelf niet aan. Hoe kunnen we ze dan toch binnen krijgen? Professor Imogen Foubert en diëtiste Nadine Vanvuchelen leggen uit hoe je je omega 3-niveau kunt opkrikken.
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
-
-
-
Eerste vlees van blijere varkens in de supermarkt
Het eerste vlees van blijere varkens ligt in de winkel. Het vlees heeft als eerste in Nederland 2 sterren gekregen van de Dierenbescherming. Uniek, vindt die organisatie. ,,Dit vergt een enorme investering.’’ -
consumentenbond
80 verschillende airfryers getest: dit is de beste
Wat is de beste airfryer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.
-
24
Belgen met handen in het haar: menukaart zonder garnalenkroket? Onbestaanbaar!
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
-
PREMIUMVoor jou getest84
Deze erwtensoep wint onze test: ‘Eindelijk een lekkere dikke soep die peperig smaakt!’