Het schip Vier Harmoni
NOS Nieuws

Gekaapte olietanker lijkt meegenomen door bemanning

Een olietanker met 900.000 liter diesel aan boord die verdween na vertrek uit een Maleisische haven, is waarschijnlijk door de eigen bemanning meegenomen.

Het schip raakte maandag zoek, legt correspondent Michel Maas uit. Eerder vandaag meldden verschillende media nog dat het schip gekaapt was, maar dat bericht is herroepen.

"Nu zeggen de autoriteiten in Maleisië en Indonesië dat het schip hoogstwaarschijnlijk door de muitende bemanning in het bezit is genomen." Een loongeschil met de eigenaren zou de reden zijn.

"Volgens een van de autoriteiten in Maleisië is dat geschil al opgelost. Maar het schip is nog steeds niet terecht. Dat ligt ergens tussen de eilandjes van Indonesië voor de kust van Singapore."

Het schip, de Vier Harmoni, zou volgens eerdere berichten bij het eiland Batam varen. De lading diesel aan boord zou zo'n 300.000 euro waard zijn.

Meer kapingen

Dat aanvankelijk van kaping werd uitgegaan is begrijpelijk. De laatste tijd neemt het aantal kapingen van schepen in de straat van Malakka weer toe. Volgens Maas is dat een groot probleem. "Het is een van de drukste waterwegen ter wereld." Via de Straat van Malakka wordt China van olie vanuit de Arabische wereld voorzien. Ook gaat een groot deel van de producten uit China, Japan, Zuid-Korea en andere Oost-Aziatische landen via deze zeestraat naar Europa.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat het een populaire plek is voor piraten, zegt Maas. "Vooral aan de Indonesische kant zijn heel veel eilandjes waar ze kunnen verdwijnen. Ze werken met kleine bootjes. Daardoor zijn ze heel moeilijk op te sporen."

De omringende landen zijn er vanwege het economisch belang van deze route op gebrand de veiligheid in het gebied te vergroten. "De aanwezigheid van gezamenlijke marinepatrouilles is geïntensiveerd. En dat leek te helpen, maar niet lang. De kapingen gaan gewoon door, op vrij grote schaal."

Geen megatankers

De kapingen in het gebied verschillen wel van die door Somalische piraten, verduidelijkt Maas. "Daar worden schepen meegenomen, wordt de bemanning vastgehouden en wordt losgeld geëist. Hier kapen ze het schip, stelen ze de lading en laten het schip met de bemanning weer gaan. Ze mikken vooral op kleinere schepen die makkelijk leeg te halen zijn."

Dat geldt ook voor de kleine olietanker die nu gekaapt is. Megatankers lopen volgens Maas weinig gevaar. "Met een megatanker kunnen zij niets."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl