Waarom waterstof de rol van diesels gaat overnemen (ad.nl)


Beschrijving niet beschikbaar ...

door Havermout in Verkeer  ·  35 Reacties

  • 1
  • 462x gelezen
Reageer met een Emoji

Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten

Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.

** gebruiker verwijderd **

Ben benieuwd wie de wegenbelasting of houderschapsbelasting gaat betalen als niemand meer een fossiele brandstofauto rijdt.
Wedden dat de overheid een onbetrouwbare partner gaat worden?

1 verwijderd9139144

@1 De electrische auto's gaan de tol betalen.

0
2 upanddown

** gebruiker verwijderd **

Uiteraard.

3 verwijderd9139144

Electrisch rijden wordt een grot ramp
Nu al staan alle rode kruizen op rood bij een lekke band en staat de hele randstad stil
Wat te denken van al die lege accu's omdat men vergeet op te laden de avond ervoor en denkt het nog wel even te halen naar het werk.
Word een groot fiasco

4
4 kaassnitsel

en in de straten krijgen we, bij elk parkeervak een snoertje te zien, ziet er niet uit hahaha.
Doet me denken aan de jaren 60 en 70 met al die antennes op dak, voordat de kabel er was

2
5 kaassnitsel

@4 ,

Vergeten mensen dan ook massaal te tanken zodat ze onderweg stil komen te staan?

Beetje vergezocht.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat het aantal laadpunten ook aanzienlijk toe zal nemen. We hebben ook niet maar een handjevol tankstations in Nederland.
Verder zijn er genoeg technische handigheidjes te bedenken om mensen erbij te helpen; bijvoorbeeld software die je je reis laat inplannen en je waarschuwt als je accu niet genoeg opgeladen is.

Meteen maar roepen dat het een grote ramp gaat worden is in ieder geval wel erg makkelijk. En gaat zeker niemand vooruit helpen.

0
6 progressiefliberaal

@6

Kan je overal , net als tanken , even snel laden dan?
Als je tank onderweg leeg is rij je even naar de pomp, tanken en gaan.
Hoe zie je dat met een lege accu dan?
Daar duurd het wel even voor je bent opgeladen.
En wat te denken van de wegenwacht.....die gooit er wat brandstof in, klaar. Maar snelladen kan niet .
Als je er smorgens achterkomt dat je enegie op is rij je naar de pomp, laden daarintegen gaat even niet zo snel, vandaar mijn idee van "dat haal ik mss nog wel even.
Denk dat het wel meevalt met vergezocht.
Het zal jaren duren voordat het allemaal soepel loopt maar voor die tijd krijgen we een hoop ellende op de snelwegen....mark my words

0
7 kaassnitsel

De software zal ook rekening moeten hoouden met tegenwind, bandenspanning , wegenenet en andere weersomstandigheden om te kunnen bepalen of de hoeveelheid energie in de accu nog genoeg is voor de bestemming question

1
8 kaassnitsel

@7 ,

Hoeveel mensen denken er nu dan 'oh dat haal ik nog wel'?

Het lijkt mij overdreven om te denken dat mensen straks massaal stilstaan.

Overigens staan de ontwikkelingen in batterijen ook niet stil, die zijn steeds sneller op te laden. Ik maak me er niet al te druk om.

0
9 progressiefliberaal

Ik ben geen tegenstander van electrisch rijden, integendeel, maar er word te simpel over gedacht,

0
10 kaassnitsel

>>Hoeveel mensen denken er nu dan 'oh dat haal ik nog wel'?

0
11 kaassnitsel

Dat zijn er meer als dat je denkt question

0
12 kaassnitsel

@7 Een half uur, en je kan weer ruim 600km vooruit.

Verder vergeet je dat je geen benzinepomp bij je huis hebt staan, maar wel een stopcontact hebt thuis. En je weet precies hoeveel kilometer je nog kan rijden met de huidige lading, staat allemaal keurig aangegeven.

1
13 Bluth

@12 Kun jij dit hardmaken? Aangezien exact staat aangegeven hoeveel km's je nog vooruit kan, zullen weinig mensen denken "dat haal ik nog wel". question

0
14 Bluth

Nou tijd voor leuke electrische wagens. Laat ze maar komen.

2
15 solidsteel

@13 sopcontact??? misschien leuk als je in een dorp woont maar zie je het al voor je in de stad..
Al die haspels door een brievenbus heen.
Volens mij moeten we die stap overslaan en met zonnecellen gaan werken, dan hebben we het ergens over

0
16 kaassnitsel

Mensen in een flat hebben ook allemaal een eigen stopkontact beneden natuurlijk

0
17 kaassnitsel

@16 Jij gaat uit van één voorbeeld en neemt deze als de enigste situatie, ik presenteer je met een ander voorbeeld om je duidelijk te maken dat dat er meer situaties zijn. Derhalve is je vergelijking niet correct, en eenzijdig.

Zodra meer mensen een elektrische auto aanschaffen, komen de laadpalen vanzelf. Je hebt nog steeds laadpalen nodig wanneer je gebruik maakt van zonnecellen.

1
18 Bluth

Eigenlijk gaat dit artikel over waterstof en de noodzaak ervan. Er wordt betoogd dat vrachtwagens en bussen, vooral op de lange afstand, niet electrisch kunnen rijden.

Ik denk dat het wel kan door bovenleiding boven 1 baan van de snelweg. Uiteraard in combinatie met accu's.

0
19 Hadjememaar

Heeft werkelijk niemand in de gaten dat waterstof geen energie producent is maar een energiedrager.
Olie of gas is een energieproducent. Daar zit al energie in.
Waterstof moet via een energieproducent worden gemaakt-opgeladen. Nu nog steeds via elektriciteit.
Die elektriciteit moet eerst gemaakt worden in een electriciteitcentrale doormiddel van olie, gas, kolen of desnoods hout.
Wind en bio produceren nu 2,2 procent van complete energie behoefte in Nederland. Dat gaat het zeker nooit worden, al zet je alle oceanen vol met windmolens.

0
20 Mollevanger

@19 De capaciteiten van accu's/batterijen zijn steeds beter aan het worden. Tegenwoordig is een bereik van 600km vrij normaal, dat gaat alleen nog maar beter worden en het bereik van een normale benzinetank ver en ver overstijgen (wat 600km in aardig wat gevallen al is).

0
21 Bluth

@18

ik probeer alleen aan te geven dat men er niet zo simpel over moet denken.

In de stad heb je vaak geen plek voor de deur , dus ïedereen heeft een stopcontackt "gaat dus niet op.
Soms sta ik een straat verder...hoe ga ik het met mijn stopcontact oplossen dan?
Daarnaast wonnen mensen in de stad veel in flats, woontorens ect ect. Dus beetje simpele uitspraak om te zeggen "hebben mensen een benzinepomp bij hun huis staan, maar wel een stopcontact.

Je zal dus bij elk parkeervak een oplader moeten hebben lijkt mij.
Vaak is er ook in de binnensteden te weinig parkeerruimte voor iedere auto!!

Dit gaat echt nog wel een dingetje worden.

0
22 kaassnitsel

@20 Olie en gas zijn ook slechte energiedragers - maar ik begrijp wat je bedoelt.

1
23 LanCaster

@21 Dat zal wel, maar er is wel een verschil of je er een koekblikje mee wilt voortbewegen of een vrachtwagen van 30 ton of meer.

0
24 Hadjememaar

@20 correct

0
25 kaassnitsel

@22 En voor jou geldt dat niet iedereen in een flat woont, dat er genoeg mensen zijn die de auto wel voor de deur kwijt kunnen, enzovoorts. Je moet er niet zo moeilijk over denken. question

Er ik zie hier in de stad steeds meer elektrische auto's komen, en ook steeds meer laadpalen. Ondanks dat wij bij ons in de buurt allemaal een oprit hebben, staan er toch twee laadpalen op de algemene parkeerplaats.

En nee, je hoeft niet op elk parkeervlak een oplader te hebben omdat je je auto niet constant op hoeft te laden en niet iedereen gelijk op hoeft te laden. Je kan het zien als "tanken" mocht dit makkelijker voor je zijn om te accepteren...

0
26 Bluth

@24 In een vrachtwagen kan je aardig wat meer batterijen kwijt. question

0
27 Bluth

@En nee, je hoeft niet op elk parkeervlak een oplader te hebben omdat je je auto niet constant op hoeft te laden en niet iedereen gelijk op hoeft te laden. Je kan het zien als "tanken" mocht dit makkelijker voor je zijn om te accepteren...

Als men daar niet mee begint word het zeker een fiasco.
Iedereen zal de mogelijkheid moeten hebben om te laden wanneer hij of zij dat wil.
Dan gaan mensen de auto , met nog genoeg in de accu, plaatsen waar je kan opladen tenkoste van mensen die leeg staan.
Je zal dus meer oplaadpunten moeten hebben dan dat er electrische auto"s zijn

0
28 kaassnitsel

@27 Maar die wegen dan wel het een en ander en er bestaat zoiets als een maximumgewicht.
Natuurlijk kun je 30 ton aan accu's inbouwen, dan zit je zeker goed qua actieradius.
Maar waar laat je dan de lading?

0
29 Hadjememaar

@28 Als je er vanuit blijft gaan dat de laadpunten constant in gebruik zijn, dan gaat deze discussie geen enkele vordering maken.

Je zet je auto neer, ziet hoelang het gaat duren voordat 'ie vol is en na een half uurtje kom je weer terug omdat je weer 100% charge hebt. Waarom zou je je auto daar laten staan? Moet je ook bij elk parkeervlak een benzinepomp hebben?

0
30 Bluth

@29 Het hele punt is dat de accu's steeds efficiënter worden. Had jij tien jaar geleden gedacht dat 600km de gangbare actieradius van moderne elektrische auto's zou zijn?

0
31 Bluth

Elektrisch rijden is een tussenfase. Waterstof is de toekomst. Probleem zit hem in het hoge plof gehalte. Hoe zorg je voor een volledig veilig transport en laad systemen. Accu’s gaan nog toekomstige problemen op leveren in hun CO2 afdruk ten opzichte van waterstof. Hoe snel je ze ook kunt opladen, het gewicht zal een probleem blijven, en dat neem he iedere meter weer mee. Een andere mogelijkheid is electra afnemen onder het rijden. Dat heb je lichte voertuigen en een permanent systeem. Stad of tussen steden.

0
32 Suikerbeessie

@31 Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
In ieder geval betekent elke ton aan accu's een aanslag op het laadvermogen. Bij 30 ton max gewicht betekent een ton aan accu's een toename van het aantal vrachtwagens van meer dan 3%.

0
33 Hadjememaar

@33
Het is gebruikelijk een vrachtwagen te beladen tot het maximumgewicht, dat is immers het meest economisch. Daar waar dit speelt gaat elke % aan accugewicht ten koste van het laadvermogen en levert bijgevolg een toename van het aantal vrachtwagens op de weg met eenzelfde percentage. Dan nog afgezien van het prijsopdrijvende effect wegens personeelskosten etc.

In een Tesla maakt het gewicht van de accu's zo'n 25% deel uit van het totaalgewicht.
Natuurlijk kun je van alles bedenken, waarom een vrachtwagen met minder afkan, er zit bv in elk maar één stuur en uiteraard kan de brandstoftank vervallen.

Maar ik kan me voorstellen dat transportbedrijven, maar ook andere weggebruikers dit niet zo'n prettige ontwikkeling vinden en het lijkt me verstandig uit te zien naar een alternatief.
Waterstof is er één, maar bovenleiding boven de rechterbaan op een snelweg lijkt me niet onrealistisch. Dan kan het accupakket beperkt blijven en zelfs tijdens het rijden worden opgeladen.

0
34 Hadjememaar

@30

Maar ik zie het niet gebeuren dat iedereen zijn auto savonds gaat verplaatsenals hij opgeladen is naar een andere plek, een straat verder met nu al te weinig parkeerplekken in de steden, u wel? En hoe gaan we dit handhaven, met de oplaadpolitie ....iedereen een groene zwaailamp op zijn dak als de auto vol is?
Als alle auto's electrisch zijn gaat het gewoon een fiasco worden qua opladen, is toch niet moeilijk te bedenken.
Ik ben echt geen pessimist maar dat opladen gaat gewoon ellende geven.

0
35 kaassnitsel

Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten

Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.
Net binnen
Toon meer
Meest gelezen
Laatste reacties
maarten1234
Leidse vrouw (84) overvallen door intimiderende brief van buren: ’Wordt het niet eens tijd dat u naar het bejaardentehuis gaat?’

@23 in 2023 wellicht, het is een redelijk actueel onderwerp:https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/f92cada3-2228-4d73-9955-8a745fc2d942/...

1 minuut geleden geplaatst door maarten1234

Graaier1000
Fleur Agema (PVV): ‘Hugo de Jonge was de beste zorgminister die ik in 17 jaar heb gehad’

"Hugo de Jonge was tot aan de Coronacrisis de beste zorgminister die ik ooit heb gehad maar daarna is hij finaal uit de bocht gevlogen en dat is...

1 minuut geleden geplaatst door Graaier1000

Hendrianus
“Alles voor Duitsland”: AfD-leider Björn Höcke riskeert drie jaar gevangenis voor nazislogan

Kort houden dat Duitse AfD gespuis. Het Duitse volk is heel gevoelig voor ophitsers uit de extreem rechtse hoek en het verheerlijken van de Duit...

14 minuten geleden geplaatst door Hendrianus

Nicks R. Van
Extra maatregelen bij Nationale Herdenking op de Dam dit jaar

Iemand met een Palestijnse vlag mogen ze meteen oppakken en afvoeren. ...

34 minuten geleden geplaatst door Nicks R. Van

Nicks R. Van
Andere partijen niet blij met tweet Wilders, maar het zal hem 'worst zijn'

Als van der Burg eens zou opknappen, zou dat een stuk schelen in de instroom. ...

36 minuten geleden geplaatst door Nicks R. Van

Hendrianus
VS spreekt veto uit tegen Palestijns lidmaatschap VN

"Daarnaast wil de VS dat een onafhankelijke Palestijnse staat ontstaat na onderhandelingen met Israël, en niet door druk van de VN."Dat is ...

37 minuten geleden geplaatst door Hendrianus

wildersfan
Mensen die aanstoot nemen aan ‘woke’, zijn de echte sneeuwvlokjes - Joop - BNNVARA

@73 Ja, precies. Het met anderen willen bemoeien. Dat is het probleem. Lekker iedereen z'n ding laten doen, moet het uitgangspunt zijn. ...

1 uur geleden geplaatst door wildersfan

Graaier1000
Johan Derksen kraakt Sywert-interview Op1: ‘Hij is zo glad’

Sywert zegt geen advocaat te kunnen vinden voor zijn rechtszaak maar heeft wel een advocaat bij zich tijdens het interview met FD?!...

1 uur geleden geplaatst door Graaier1000

Sarcoff
Mensen die aanstoot nemen aan ‘woke’, zijn de echte sneeuwvlokjes - Joop - BNNVARA

@70 Trouwens, wij nemen geen aanstoot aan woke deugers, zij nemen aanstoot aan ons, toen wij niet gevaccineerd wilden worden en geen mondkapjes ...

1 uur geleden geplaatst door Sarcoff

NK. App
Bangladeshi Teen PornSinn Sage LesbianBigtits PublicBrandi Belle PornBig Nipple LesbiansMaple Divine SexThe Guy Site PornSites De Filmes PornoGhetto AnalGay HentaiBrother Sister Indian SexBdsm PornosuStormy Daniels BoobsJav ShotaconSexual FacesittingIndian Cartoon X VideoSanilon Xx VideoDesi Dog PornNiksindiaXxx Videos Devar BhabhiChanelstaxxxLilyolsen NudePunjabi Real SexAnal VirgingSissyslutcaptionsMarai NagaiEbony Porn BondagePunjabi Nude PicsUnwanted Cumshot CompilationIwanks TvMeghan Foxx PornXvideosseReal CuckKolkata Adult VideoDirt Talk Pornنيك ورعانDesi Mum Sex VideoXnxxx Video MalayalamDemora AvericeMallu Big Boobs AuntyDadcrush Layla JennerArmy Lesbian PornMassage Japan HotCherry PimpsSexmex Mom PornTelugu Heroine XxHorror Bf VideoHusband Sharing Wife With FriendsWhitegirlslovebbcPornotuberBest In PornHari Krishnan Tamil ActorUrsula Andress NudeFilmes Completos PornográficosBiggest Lips PornAnalsex PositionTamil Housewife PornSetp Mother PornIsthatpapiMyfreeca.sKatitubeKate Walsh NudeNick Sandell PornDirty Sex ComYoung Don Juan MovieJapanese Doctor SexKatrina Kaif Sex Com VideoNudes DancingR A R B GYoga XxxxBlacked Hot ComNude Women SoloBlacktowhitrXvideo Desenhos AnimadosShemaleanimationAnushka Shetty Nude ImagesScarlett Johansson Boob PressWww Japanese Porn VideosTamil Lesbian Porn VideoConnie Perignon GangbangNaked Virtual RealityR4r Meaning RedditOpm PornLove Story Xxx VideoIndian Desi BeegPerfect PussyVilagsexQuero Ver Filme PornoFemboy NudeXxxpapaMaya Bijou AnalPornopeludasAndi James CreampieGay Live SexDaddy Getting Me PregnantLesbian Boob SuckGif4chanAnime De PornôTana Mongeau Only Fans LeakedGay RimjobIndianbeauty20BabosassexoCum TributeVergin Girl Porn VideoPorn Doctor VideoMelania PornNvg - AngieLesbian Pussylicking VideosPornhub MonroeRed Dead PornBreaking The QuietDykedMilfftvBorracho PornPornointerditYv.tcGym Xnxx VideosMassageparlor PornSweetcherrybbwFull Length Movie Pornسکس.ایراPrincess LexieXxxsunySex AantiDesi Porn Hd DownloadLena Paul PornRussian PronstarMy Wife NudeYuka KuramotiCop Big TitsHustler.comBigtit BlondFlat TittyGypssaiKate Quigley NudePorn Stars With Bubble ButtsSm00ches OnlyfansUrnextmuseOnlyfans LovelyhimeOdisha Blue PictureXxx Sexy Video Hd IndianDirty Talk Mommy PornPornoxIndia Xx X VideoFreeuse Fantasy.comPalang Tod PornXxx Video Mom And Son IndianNicolette Shea Full MovieBackroomcastingcouch DaisyLatin Porn Hd