@23 in 2023 wellicht, het is een redelijk actueel onderwerp:https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/f92cada3-2228-4d73-9955-8a745fc2d942/...
"Hugo de Jonge was tot aan de Coronacrisis de beste zorgminister die ik ooit heb gehad maar daarna is hij finaal uit de bocht gevlogen en dat is...
Kort houden dat Duitse AfD gespuis. Het Duitse volk is heel gevoelig voor ophitsers uit de extreem rechtse hoek en het verheerlijken van de Duit...
Iemand met een Palestijnse vlag mogen ze meteen oppakken en afvoeren. ...
Als van der Burg eens zou opknappen, zou dat een stuk schelen in de instroom. ...
"Daarnaast wil de VS dat een onafhankelijke Palestijnse staat ontstaat na onderhandelingen met Israël, en niet door druk van de VN."Dat is ...
Migranten zijn criminelen staat nu op het bord, en dat is de waarheid...
@73 Ja, precies. Het met anderen willen bemoeien. Dat is het probleem. Lekker iedereen z'n ding laten doen, moet het uitgangspunt zijn. ...
Sywert zegt geen advocaat te kunnen vinden voor zijn rechtszaak maar heeft wel een advocaat bij zich tijdens het interview met FD?!...
@70 Trouwens, wij nemen geen aanstoot aan woke deugers, zij nemen aanstoot aan ons, toen wij niet gevaccineerd wilden worden en geen mondkapjes ...
** gebruiker verwijderd **
@1 De electrische auto's gaan de tol betalen.
** gebruiker verwijderd **
Electrisch rijden wordt een grot ramp
Nu al staan alle rode kruizen op rood bij een lekke band en staat de hele randstad stil
Wat te denken van al die lege accu's omdat men vergeet op te laden de avond ervoor en denkt het nog wel even te halen naar het werk.
Word een groot fiasco
en in de straten krijgen we, bij elk parkeervak een snoertje te zien, ziet er niet uit hahaha.
Doet me denken aan de jaren 60 en 70 met al die antennes op dak, voordat de kabel er was
@4 ,
Vergeten mensen dan ook massaal te tanken zodat ze onderweg stil komen te staan?
Beetje vergezocht.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat het aantal laadpunten ook aanzienlijk toe zal nemen. We hebben ook niet maar een handjevol tankstations in Nederland.
Verder zijn er genoeg technische handigheidjes te bedenken om mensen erbij te helpen; bijvoorbeeld software die je je reis laat inplannen en je waarschuwt als je accu niet genoeg opgeladen is.
Meteen maar roepen dat het een grote ramp gaat worden is in ieder geval wel erg makkelijk. En gaat zeker niemand vooruit helpen.
@6
Kan je overal , net als tanken , even snel laden dan?
Als je tank onderweg leeg is rij je even naar de pomp, tanken en gaan.
Hoe zie je dat met een lege accu dan?
Daar duurd het wel even voor je bent opgeladen.
En wat te denken van de wegenwacht.....die gooit er wat brandstof in, klaar. Maar snelladen kan niet .
Als je er smorgens achterkomt dat je enegie op is rij je naar de pomp, laden daarintegen gaat even niet zo snel, vandaar mijn idee van "dat haal ik mss nog wel even.
Denk dat het wel meevalt met vergezocht.
Het zal jaren duren voordat het allemaal soepel loopt maar voor die tijd krijgen we een hoop ellende op de snelwegen....mark my words
De software zal ook rekening moeten hoouden met tegenwind, bandenspanning , wegenenet en andere weersomstandigheden om te kunnen bepalen of de hoeveelheid energie in de accu nog genoeg is voor de bestemming
@7 ,
Hoeveel mensen denken er nu dan 'oh dat haal ik nog wel'?
Het lijkt mij overdreven om te denken dat mensen straks massaal stilstaan.
Overigens staan de ontwikkelingen in batterijen ook niet stil, die zijn steeds sneller op te laden. Ik maak me er niet al te druk om.
Ik ben geen tegenstander van electrisch rijden, integendeel, maar er word te simpel over gedacht,
>>Hoeveel mensen denken er nu dan 'oh dat haal ik nog wel'?
Dat zijn er meer als dat je denkt
@7 Een half uur, en je kan weer ruim 600km vooruit.
Verder vergeet je dat je geen benzinepomp bij je huis hebt staan, maar wel een stopcontact hebt thuis. En je weet precies hoeveel kilometer je nog kan rijden met de huidige lading, staat allemaal keurig aangegeven.
@12 Kun jij dit hardmaken? Aangezien exact staat aangegeven hoeveel km's je nog vooruit kan, zullen weinig mensen denken "dat haal ik nog wel".
Nou tijd voor leuke electrische wagens. Laat ze maar komen.
@13 sopcontact??? misschien leuk als je in een dorp woont maar zie je het al voor je in de stad..
Al die haspels door een brievenbus heen.
Volens mij moeten we die stap overslaan en met zonnecellen gaan werken, dan hebben we het ergens over
Mensen in een flat hebben ook allemaal een eigen stopkontact beneden natuurlijk
@16 Jij gaat uit van één voorbeeld en neemt deze als de enigste situatie, ik presenteer je met een ander voorbeeld om je duidelijk te maken dat dat er meer situaties zijn. Derhalve is je vergelijking niet correct, en eenzijdig.
Zodra meer mensen een elektrische auto aanschaffen, komen de laadpalen vanzelf. Je hebt nog steeds laadpalen nodig wanneer je gebruik maakt van zonnecellen.
Eigenlijk gaat dit artikel over waterstof en de noodzaak ervan. Er wordt betoogd dat vrachtwagens en bussen, vooral op de lange afstand, niet electrisch kunnen rijden.
Ik denk dat het wel kan door bovenleiding boven 1 baan van de snelweg. Uiteraard in combinatie met accu's.
Heeft werkelijk niemand in de gaten dat waterstof geen energie producent is maar een energiedrager.
Olie of gas is een energieproducent. Daar zit al energie in.
Waterstof moet via een energieproducent worden gemaakt-opgeladen. Nu nog steeds via elektriciteit.
Die elektriciteit moet eerst gemaakt worden in een electriciteitcentrale doormiddel van olie, gas, kolen of desnoods hout.
Wind en bio produceren nu 2,2 procent van complete energie behoefte in Nederland. Dat gaat het zeker nooit worden, al zet je alle oceanen vol met windmolens.
@19 De capaciteiten van accu's/batterijen zijn steeds beter aan het worden. Tegenwoordig is een bereik van 600km vrij normaal, dat gaat alleen nog maar beter worden en het bereik van een normale benzinetank ver en ver overstijgen (wat 600km in aardig wat gevallen al is).
@18
ik probeer alleen aan te geven dat men er niet zo simpel over moet denken.
In de stad heb je vaak geen plek voor de deur , dus ïedereen heeft een stopcontackt "gaat dus niet op.
Soms sta ik een straat verder...hoe ga ik het met mijn stopcontact oplossen dan?
Daarnaast wonnen mensen in de stad veel in flats, woontorens ect ect. Dus beetje simpele uitspraak om te zeggen "hebben mensen een benzinepomp bij hun huis staan, maar wel een stopcontact.
Je zal dus bij elk parkeervak een oplader moeten hebben lijkt mij.
Vaak is er ook in de binnensteden te weinig parkeerruimte voor iedere auto!!
Dit gaat echt nog wel een dingetje worden.
@20 Olie en gas zijn ook slechte energiedragers - maar ik begrijp wat je bedoelt.
@21 Dat zal wel, maar er is wel een verschil of je er een koekblikje mee wilt voortbewegen of een vrachtwagen van 30 ton of meer.
@20 correct
@22 En voor jou geldt dat niet iedereen in een flat woont, dat er genoeg mensen zijn die de auto wel voor de deur kwijt kunnen, enzovoorts. Je moet er niet zo moeilijk over denken.
Er ik zie hier in de stad steeds meer elektrische auto's komen, en ook steeds meer laadpalen. Ondanks dat wij bij ons in de buurt allemaal een oprit hebben, staan er toch twee laadpalen op de algemene parkeerplaats.
En nee, je hoeft niet op elk parkeervlak een oplader te hebben omdat je je auto niet constant op hoeft te laden en niet iedereen gelijk op hoeft te laden. Je kan het zien als "tanken" mocht dit makkelijker voor je zijn om te accepteren...
@24 In een vrachtwagen kan je aardig wat meer batterijen kwijt.
@En nee, je hoeft niet op elk parkeervlak een oplader te hebben omdat je je auto niet constant op hoeft te laden en niet iedereen gelijk op hoeft te laden. Je kan het zien als "tanken" mocht dit makkelijker voor je zijn om te accepteren...
Als men daar niet mee begint word het zeker een fiasco.
Iedereen zal de mogelijkheid moeten hebben om te laden wanneer hij of zij dat wil.
Dan gaan mensen de auto , met nog genoeg in de accu, plaatsen waar je kan opladen tenkoste van mensen die leeg staan.
Je zal dus meer oplaadpunten moeten hebben dan dat er electrische auto"s zijn
@27 Maar die wegen dan wel het een en ander en er bestaat zoiets als een maximumgewicht.
Natuurlijk kun je 30 ton aan accu's inbouwen, dan zit je zeker goed qua actieradius.
Maar waar laat je dan de lading?
@28 Als je er vanuit blijft gaan dat de laadpunten constant in gebruik zijn, dan gaat deze discussie geen enkele vordering maken.
Je zet je auto neer, ziet hoelang het gaat duren voordat 'ie vol is en na een half uurtje kom je weer terug omdat je weer 100% charge hebt. Waarom zou je je auto daar laten staan? Moet je ook bij elk parkeervlak een benzinepomp hebben?
@29 Het hele punt is dat de accu's steeds efficiënter worden. Had jij tien jaar geleden gedacht dat 600km de gangbare actieradius van moderne elektrische auto's zou zijn?
Elektrisch rijden is een tussenfase. Waterstof is de toekomst. Probleem zit hem in het hoge plof gehalte. Hoe zorg je voor een volledig veilig transport en laad systemen. Accu’s gaan nog toekomstige problemen op leveren in hun CO2 afdruk ten opzichte van waterstof. Hoe snel je ze ook kunt opladen, het gewicht zal een probleem blijven, en dat neem he iedere meter weer mee. Een andere mogelijkheid is electra afnemen onder het rijden. Dat heb je lichte voertuigen en een permanent systeem. Stad of tussen steden.
@31 Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
In ieder geval betekent elke ton aan accu's een aanslag op het laadvermogen. Bij 30 ton max gewicht betekent een ton aan accu's een toename van het aantal vrachtwagens van meer dan 3%.
@33
Het is gebruikelijk een vrachtwagen te beladen tot het maximumgewicht, dat is immers het meest economisch. Daar waar dit speelt gaat elke % aan accugewicht ten koste van het laadvermogen en levert bijgevolg een toename van het aantal vrachtwagens op de weg met eenzelfde percentage. Dan nog afgezien van het prijsopdrijvende effect wegens personeelskosten etc.
In een Tesla maakt het gewicht van de accu's zo'n 25% deel uit van het totaalgewicht.
Natuurlijk kun je van alles bedenken, waarom een vrachtwagen met minder afkan, er zit bv in elk maar één stuur en uiteraard kan de brandstoftank vervallen.
Maar ik kan me voorstellen dat transportbedrijven, maar ook andere weggebruikers dit niet zo'n prettige ontwikkeling vinden en het lijkt me verstandig uit te zien naar een alternatief.
Waterstof is er één, maar bovenleiding boven de rechterbaan op een snelweg lijkt me niet onrealistisch. Dan kan het accupakket beperkt blijven en zelfs tijdens het rijden worden opgeladen.
@30
Maar ik zie het niet gebeuren dat iedereen zijn auto savonds gaat verplaatsenals hij opgeladen is naar een andere plek, een straat verder met nu al te weinig parkeerplekken in de steden, u wel? En hoe gaan we dit handhaven, met de oplaadpolitie ....iedereen een groene zwaailamp op zijn dak als de auto vol is?
Als alle auto's electrisch zijn gaat het gewoon een fiasco worden qua opladen, is toch niet moeilijk te bedenken.
Ik ben echt geen pessimist maar dat opladen gaat gewoon ellende geven.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.