De advertenties werden gemaakt door journalisten van Brandpunt+, die daarmee keken hoe goed Facebook bestand is tegen de nepreclame.
De advertenties waarschuwden dat de stembussen in de gemeente van de gebruiker niet open zijn en dat er daarom nog niet gestemd kan worden.
Omdat Facebook-advertenties zich op gebruikers met specifieke interesses kunnen richten, was het mogelijk om het bericht te laten zien aan bijvoorbeeld alleen mensen met een voorkeur voor een specifieke politieke partij. Een kwaadwillende kan zo bijvoorbeeld alleen PvdA-aanhangers misleiden om niet te stemmen, zodat de partij zetels verliest.
De journalisten maakten drie advertenties, waarvan twee meteen werden goedgekeurd. Bij het derde bericht moest een discriminerende tekst worden weggehaald, waarna ook deze werd toegestaan.
De advertenties zijn nooit op Facebook getoond. Brandpunt+ haalde ze na goedkeuring meteen offline.
Voor 2.500 euro een half miljoen mensen bereiken
Het zou relatief goedkoop zijn om invloed op een grote groep potentiële stemmers uit te oefenen. Bij de test kon bij een half miljoen potentiële VVD-stemmers reclame worden gemaakt voor 2.500 euro.
Facebook kondigde recent maatregelen tegen nepnieuws aan tijdens de Amerikaanse verkiezingen. Een speciaal team gaat op zoek naar deze berichten, om ze vervolgens minder zichtbaar te maken.