Ondernemers kunnen nu klanten benaderen via WhatsApp
Berichtenverstuurgigant WhatsApp lanceerde eind vorige maand het nieuwe WhatsApp Business. Daarmee wil het ondernemers helpen om makkelijker contacten te onderhouden met klanten.
De nieuwe zakenvariant van WhatsApp moet dé financiële melkkoe van de communicatiedienst worden. Het bedrijf dat minder dan tien jaar geleden door ondernemer Jan Koum werd gestart, staat bekend om zijn problematische verdienmodel, schrijft De Ondernemer. De lancering van de business-app moet daar verandering in brengen. In eerste instantie is de dienst gratis te downloaden in de Play Store. Wanneer, en op welke manier, ervoor betaald moet worden in de toekomst is nog niet bekend.
Digitale receptiebalie
Volgens Matt Idema, CCO bij WhatsApp, merkten ze dat ondernemers behoefte hadden aan efficiëntere manieren om met klanten te communiceren, zo zei hij tegen persbureau Reuters. WhatsApp Business moet de digitale receptiebalie van je bedrijf worden: dé plek om naar toe te gaan met een vraag als (potentiële) klant, opdrachtgever, leverancier of ieder ander van buiten je organisatie.
Concreet zal het erop neerkomen dat bedrijven straks berichten binnenkrijgen zoals nu gebeurt via de mail of online chatprogramma's. Deze gesprekken kunnen ondernemers van labels voorzien, daarmee is het mogelijk om klanten onder te verdelen in inhoudelijke categorieën (bijv. lead, groei, klacht). Het is nog niet aangekondigd dat één account op meerdere apparaten te gebruiken is. Wat wél kan is het naast elkaar gebruiken van ‘gewone’ WhatApp en WhatsApp Business.
Consumenten moeten aangeven dat ze akkoord zijn dat ze berichten ontvangen via het platform.
Standaard begroeting
De app - die vooralsnog niet voor iOS te downloaden is - biedt enkele voordelen die inspelen op de rol van digitale receptie. Zo kun je een standaard begroeting instellen en kun je een out of office-tekst instellen, zoals je dat nu instelt op je mail-account als je een dag vrij bent.
Alle zakelijke accounts krijgen een overzichtspagina zoals je die nu ook in Google Maps hebt. Daarin kunnen bedrijven aangeven onder welke branche hun bedrijf valt, openingstijden, e-mailadres en website.Overigens hoeven klanten niet bang te zijn, dat ondernemers WhatsApp Business gaan gebruiken als een straatflyeraar die iedereen foldertjes in de handen duwt. Consumenten moeten via een 'opt in' aangeven dat ze akkoord zijn met berichten via het platform.
Op microblog Twitter zijn de blauwe vinkjes al jaren een bekend gegeven. Daarmee wordt aangegeven dat een account geverifieerd is. Bij WhatsApp Business is het zo ingericht dat gebruikers altijd een melding krijgen dat er een bedrijfsaccount wordt gebruikt. Ook kun ondernemers laten verifiëren de account bij hun bedrijf hoort.
KLM
Het eerste bedrijf met zo’n geverifieerd account is KLM. Een interessante keuze, aangezien de luchtvaartmaatschappij absoluut niet binnen de mkb-doelgroep van WhatsApp Business valt. In onderstaande video zie je de ervaringen van KLM.
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gezond op de Zaak
'Eén mail haalt je 25 minuten uit je concentratie'
-
PREMIUMAan het werk
Pascal: ‘Ik heb stoere praatjes, maar eigenlijk ben ik mijn hele leven al bang’
Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Deze week het verhaal van Pascal (55) die nog één belangrijke boodschap had voor hij de wereld verliet. -
PREMIUMvan wieg tot graf
De echtgenoot van Tonie verdiende genoeg voor hen beiden: ze werkte tot dik in de negentig onbetaald
‘Alsof ik niet genoeg voor ons beiden verdien’, zei haar echtgenoot toen ze een baan had gevonden. Ze werkte voortaan onbetaald, tot ze dik in de negentig was. Dit is het levensverhaal van Tonie Asscheman – Radder (9 juni 1926 – 10 maart 2024).Den Haag, Wassenaar -
PREMIUM
Onervaren afwasser Daniel (32) blufte zich tot chef in sterrenrestaurant: ‘Alles opgegeven om te koken’
Als lastige leerling ging hij van school naar school, totdat de 17-jarige Daniel als afwasser in de keuken van een restaurant belandde. Het was liefde op het eerste gezicht met het horecaleven. Toen hij solliciteerde bij sterrenrestaurant Inter Scaldes was hij eerlijk. ,,Ik kan niks, maar ik wil heel graag”, blufte hij zich naar binnen. Anno 2024 jaagt hij zijn droom na en wil hij zijn eigen ster.Delft -
PREMIUMSalaris
René (34) werkt bij de servicedesk: ‘Vorig jaar kregen we van het bedrijf een energietoeslag van 400 euro’
René (34) werkt als servicedeskexpert grootzakelijke markt. Hij werkt voor een telecombedrijf en coördineert de ICT-incidenten die binnenkomen. ‘Een keer in het jaar krijg ik een bonus uitgekeerd, afhankelijk van hoe het bedrijf heeft gepresteerd.’
-
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
-
-
-
Dit moet je weten als je via de mail een sollicitatie verstuurt
Op zoek naar een nieuwe baan? Denk na over het tijdstip waarop je je sollicitatiemails verstuurt. Mails die vroeg op de dag binnenkomen, maken volgens onderzoek meer kans om gelezen te worden. -
PREMIUM
Genoeg openstaande vacatures in ICT, toch stijgt het aantal in ww-uitkering: ‘Cruciaal om mee te groeien’
Het aantal ICT’ers dat werkloos thuiszit, is het afgelopen jaar gestegen. Dat blijkt uit cijfers van het UWV Haaglanden. Een opvallende ontwikkeling, aangezien de krapte bij deze tak van de arbeidsmarkt aanhoudt. Hoe kan dit?Delft, Zoetermeer, Westland, Den Haag
-
PREMIUM38
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
-
PREMIUM
Frans verloor zijn winkel, zijn huwelijk en zijn huis: ‘Ik heb alles wat je niemand gunt meegemaakt’
In een paar jaar tijd raakte Frans Nieuwland alles kwijt. Zijn winkel in de Haagse binnenstad moest hij sluiten, zijn huwelijk liep stuk en hij moest zijn woning verlaten. Noodgedwongen sliep hij in een tent in het bos. Met hulp van de gemeente verhuisde hij uiteindelijk naar Den Bosch. ,,Ik voel me hier welkom, maar ik hoop toch snel terug te kunnen naar mijn stad.”'s-Hertogenbosch, Den Haag -
-
Emoticons in zakenmails, doen of niet?