Direct naar artikelinhoud

Surinamers zijn boos nu ABN Amro hun bankrekeningen opheft

Surinamers zijn boos nu ABN Amro hun bankrekeningen opheft
Beeld REUTERS

ABN Amro stopt met haar activiteiten in Suriname vanwege witwasrisico’s. Klanten zijn hun bankrekening kwijt.

Zo’n 1500 Surinaamse klanten van ABN Amro moeten op zoek naar een nieuwe bank. ABN zet al haar activiteiten in Suriname stop. Rekeninghouders kregen eerder al een brief met het verzoek hun rekening te sluiten. Gebeurt dat niet, dan heft de bank de rekening zelf op, tot verontwaardiging van veel Surinaamse ABN-klanten.

Vooral ondernemers in Suriname zijn niet te spreken over de maatregel van ABN Amro, die klanten zes maanden de tijd geeft om hun rekening af te sluiten. “Onze handelsrelatie met Nederland is honderden jaren oud en dus een uitzondering waard”, vindt Paul de Baas, woordvoerder van de ­Kamer van Koophandel in Suriname.

Onze handelsrelatie met Nederland is honderden jaren oud en dus een uitzondering waard
Paul BaasKamer van Koophandel Suriname

Volgens De Baas wordt Suriname ­getroffen door zijn negatieve reputatie. Die liep recent nog een deuk op, toen de Nederlandse douane in april een geldzending van de Centrale Bank van Suriname ter waarde van 19,5 miljoen euro tegenhield. Het Openbaar Ministerie (OM) in Nederland opende een strafrechtelijk onderzoek op verdenking van witwassen. Voor zover bekend heeft de Surinaamse overheid nog niet geantwoord op vragen van justitie.

Drugssmokkel

“Ik begrijp dat de bank geen zaken wil doen met een land dat zich al jaren schuldig maakt aan mensenhandel, drugssmokkel en witwaspraktijken”, zegt Henry Carbière Falls, ondernemer en ex-rekeninghouder van ABN Amro. Toch kan hij zich niet vinden in de maatregel van de bank, die volgens hem de eerlijke ondernemer treft. “Zij die op grote schaal geld witwassen, hebben vaak een naamloze of besloten vennootschap in Europa opgericht en staan daar ook ingeschreven.”

Aanvankelijk kon Carbière Falls terecht bij de Rabobank voor het openen van een nieuwe rekening, maar twee weken later weigerde ook deze bank zijn aanvraag te behandelen. “De nonchalante wijze waarop historische banden met Suriname worden verbroken, wijst op asociaal ondernemerschap”, zegt de ondernemer. ­Inmiddels heeft hij een rekening bij ING kunnen openen, maar ook hier vreest hij voor de komst van een strenger anti-witwasbeleid.

Risicoprofiel

Dat Surinamers niet meer bij ABN Amro terecht kunnen, heeft niets te maken met de politieke relatie met het land, zegt persvoorlichter Karen de Vries. “Sinds haar beleidsaanpassing in 2016 mag ABN geen bankdiensten meer verlenen aan Surinaamse inwoners. 

Als ik met mijn Surinaamse nummer bel, word ik afgekapt
Leonoor WagenaarKlant ABN Amro

“Klanten bedienen buiten Europa vraagt om steeds meer en complexere wet- en regelgeving. Dit brengt extra kosten en risico’s met zich mee. Het past niet bij de strategie van de bank, die streeft naar een gematigd risicoprofiel”, reageert ze via e-mail. De Vries geeft aan dat Surinaamse klanten een brief hebben ontvangen. De zogenoemde ‘afvloeiing’ zal gefaseerd ­gebeuren, aldus De Vries.  

Maar de gepensioneerde Leonoor Wagenaar heeft nooit een brief ontvangen. Toen Wagenaar de melding eind augustus uiteindelijk per mail ontving, was haar rekening al afgesloten. Ze is verbouwereerd over de communicatie van de bank. “Ik was 40 jaar klant, nu worden mijn mails niet beantwoord en wanneer ik met mijn Surinaams nummer bel, word ik afgekapt”, zegt Wagenaar.

Filiaal in Paramaribo

Tot 2000 had ABN Amro een filiaal in de Surinaamse hoofdstad Paramaribo. Lange tijd was het ook de grootste bank in het land. Toen de bank vlak na de eeuwwisseling vertrok uit het land, konden Surinaamse klanten nog steeds gebruikmaken van ABN’s diensten. Tot in november 2016 iets anders werd aangekondigd. ABN nam klant­relaties met 15.000 buitenlandse ­rekeninghouders onder de loep en ­besloot hun rekeningen te sluiten. Ook die van zo’n 1500 Surinamers.

“Van sommige klanten zijn hun deadlines al verstreken, ­anderen moeten nog een brief ontvangen”, schrijft de Vries. Ze benadrukt dat het niet om alle internationale of alle zakelijke klanten gaat, maar slechts om ‘particuliere klanten die permanent buiten de Europese Unie wonen’. Mogelijk zitten er ook zzp’ers tussen de aangeschreven klanten.

Lees ook:

De ING-leeuw lag jarenlang te slapen

Een kleinere maar wel exemplarische zaak voor witwaspraktijken betrof een eenmanszaak in bouwmaterialen die in Amsterdam was gevestigd, maar in Suriname opereerde. Het bedrijfje kocht nooit bouwmaterialen in Nederland. Het had wel een zakelijke rekening bij ING met daaraan gekoppeld vijftien mobiele pinautomaten