U blokkeert onze banners :(

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want Nieuwskoerier.nl is mede dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Help ons door Nieuwskoerier.nl te whitelisten

Binnenland
  • 3
Of het nu gaat om auto's, scootmobielen, elektrische fietsen gaat, het toenemend gebruik van accu's plaatst de brandweer voor een nieuwe uitdaging. Bij hulpverlening na een aanrijding checkt de brandweer tegenwoordig standaard om wat voor auto het gaat. Elke brandweerauto is uitgerust met ...

6 maanden geleden door Barbapapa-7,5

REAGEER MET EEN EMOJI
3
1

1 Shit...Fan...WhatAMess    
6 maanden geleden door Shit...Fan...WhatAMess
1
Meld

,,En pas op voor overbelasting van de elektrische installatie. Hang niet te veel laders aan één stopcontact of groep.''

Er van uitgaande dat een ieder begrijpt wat u=i x r inhoudt.

2 in holland    
6 maanden geleden door in holland
3
Meld

@2 , idd. En gewoon de laders laten zitten met apparaat van het laadsnoer af ook nog.

3 caso    
6 maanden geleden door caso
0
Meld

Levensgevaarlijk die super-accu’s als het misgaat, ook bij de Tesla’s waar men elektrocutiegevaar loopt.

https://www.ad.nl/amersfoort/brandweer-worstelt-met-gecrashte-tesla~a1ec61b0/

4 Ruud100    
6 maanden geleden door Ruud100
1
Meld

Benzine was tenminste ongevaarlijk...

5 Hadjememaar    
6 maanden geleden door Hadjememaar
4
Meld

@2 En in uw geval nog beter in omgezette vorm: I = U/R, want de aangelegde spanning is nagenoeg constant. Het is de te hoog optredende stroomsterkte en stroomdichtheid die de oververhitting veroorzaakt.

6 Barbapapa-7,5    
6 maanden geleden door Barbapapa-7,5
17
Meld
7 Honda RA302    
6 maanden geleden door Honda RA302
0
Meld

Krijgen we dit weer......

Leven brengt nu eenmaal risico met zich mee......

8 LoydMorris    
6 maanden geleden door LoydMorris
2
Meld

@2 @3 Persoonlijk kom ik weinig apparaten tegen waar 'R' op gegeven staat.

9 RobP    
6 maanden geleden door RobP
0
Meld

@4 Elektrocutie gevaar loop je indien je het circuit kunt sluiten.

10 RobP    
6 maanden geleden door RobP
0
Meld

Het gevaar zit hem ook in lithium brand..

11 chouffleur    
6 maanden geleden door chouffleur
2
Meld

@10 zeker, en dan kan als je aarde maakt, en dat lukt prima als er een plas water op de grond ligt en ij aanraking komt met een onder spanning staande Tesla.

12 Ruud100    
6 maanden geleden door Ruud100
0
Meld

@5 nee natuurlijk niet maar een benzine-brand weet de brandweer mee om te gaan dus is controleerbaar, een brandende lithium batterij niet.

13 Ruud100    
6 maanden geleden door Ruud100
0
Meld

@13 De brandweer wist ook niet hoe ze een benzinebrand moesten blussen toen dat goedje in gebruik genomen werd.

Kwestie van (bij-) leren...

14 Hadjememaar    
6 maanden geleden door Hadjememaar
2
Meld

@9 Het voorbeeld dat @2 aangaf m.b.t. een stopcontact of groep is voor den burger als volgt te begrijpen a.d.h.v. de Wet van Ohm uit @6 . Twee maal zo veel afnemers van dezelfde capaciteit resulteert -er is in dit geval spraken van z.g. parallel schakeling- in twee maal zo lage weerstand en dus twee maal zo hoge stroomsterkte en stroomdichtheid door de geleiders zoals kabels.

15 Barbapapa-7,5    
6 maanden geleden door Barbapapa-7,5
16
Meld

@15 nog nooit zo'n flauwekul gezien...
Een normale installatie met 2,5 mm2 is zodanig overgedimensioneerd dat 16 ampère nooit een probleem oplevert.
Het probleem is oververhitting van de batterij bij goedkope laadsystemen uit China

16 chouffleur    
6 maanden geleden door chouffleur
1
Meld

@16 Dat je de Wet van Ohm niet begrijpt is ok, maar probeer je eerst even te verdiepen in de materie alvorens te roepen "flauwekul".
Begin desgewenst nog even te lezen bij @2 .

17 Barbapapa-7,5    
6 maanden geleden door Barbapapa-7,5
17
Meld

@17 100 meter 2,5 mm2 is 0,36 ohm.
Dat is te weinig om brandgevaar op te leveren.
Overbelasting is uitgesloten daarmee.
Echter goedkope laders zijn wel degelijk een gevaar omdat een lithium accu domweg kan ontploffen en een forse brand kan veroorzaken

18 chouffleur    
6 maanden geleden door chouffleur
2
Meld

Aanvulling, 11.000 watt is de maximale toelaatbaarheid van 2,5 mm2 bedrading bij een voltage van 240 volt is dat ongeveer 40 ampere. Afzekeren is altijd 16 ampere.

19 chouffleur    
6 maanden geleden door chouffleur
2
Meld

@17 en begrijpt u de wet van ohm al?
Of zal ik het maar uitleggen in relatie tot dissipatie en vermogen

20 chouffleur    
6 maanden geleden door chouffleur
0
Meld

@4 Levensgevaarlijk, die verbrandingsmotors.

Ook bij BWM, waar men gevaar op brandwonden, en levend verbranden loopt.

21 Bluth    
6 maanden geleden door Bluth
1
Meld

@21 ooit eens een crashtest gezien van een electrisch aangedreven Porsche.
Niet met water blussen.. Nooit doen..

22 chouffleur    
6 maanden geleden door chouffleur
0
Meld

@22 Dat lijkt me simpele logica.

Het punt wat ik maakte is, is dat je bij verbrandingsmotoren ook gevaar loopt. De reacties die doen alsof een elektrische auto gevaarlijker zijn, zijn wel héél erg kort door de bocht.

Dat de brandweer geen juist protocol heeft, dat is de fout van de brandweer.

23 Bluth    
6 maanden geleden door Bluth
0
Meld

@23 het aandeel electrische auto's is nog gering, er is daarmee nog geen risico in te schatten.
Het probleem is bij de brandweer bevrijding bij beklemming en daarmee het openknippen van de carrosserie.
Verder is het vrijkomen van lithium uit de accu's gevaarlijk omdat dat spul alleen te blussen is met zand of f500
Zie overigens :
https://www.ad.nl/den-haag/brand-door-accuenrsquo-s-neemt-toe-blussen-wordt-ingewikkelder~aadf1ab8/

24 chouffleur    
6 maanden geleden door chouffleur
0
Meld

@24 Zoals ik dus al zou, protocollen van de brandweer die onjuist zien en dus ook niet toereikend genoeg.

25 Bluth    
6 maanden geleden door Bluth
0
Meld

@15 protocollen zijn bekend, al ruim 8 jaar.
Maar de incidentie is te gering om in de praktijk mee te werken .
Kennis van mij werkt bij falck en die bieden hierin opleidingen, al jaren...

26 chouffleur    
6 maanden geleden door chouffleur
0
Meld

@12 Die Tesla moet dan ook aarde maken.

27 RobP    
6 maanden geleden door RobP
1
Meld

@26 Ik zeg ook dat ze niet bekend zijn, want ze zijn zelfs bij mij als volledig leek bekend. Daarom zeg ik dus dat het de fout van de brandweer is dat zij niet de juiste protocollen hebben.

En, te gering? Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar... Aanslag? Komt niet veel voor, dus waarom daar protocollen voor hebben? Kom op zeg, dat is wel een heel slap excuus als dat het excuus van de brandweer is. question

28 Bluth    
6 maanden geleden door Bluth
0
Meld

@28 er bestaat in Nederland geen "de brandweer"
Het is een verzameling van beroeps en vrijwilligers, dat maakt het soms lastig om te oefenen.
Een bekendheid met protocol is geen voorwaarde voor de juiste hulp.
Op dit moment zijn vrijwel alle ziekenhuizen qua seh onderbemeten.
Een grote aanslag zal dan ook indirect meer slachtoffers opleveren terwijl het protocol duidelijk is.

29 chouffleur    
6 maanden geleden door chouffleur
0
Meld

@29 Je weet exact wat ik bedoel met "de brandweer", ga nou niet zo lopen zeuren.

Het punt is dat de brandweer moet weten hoe om te gaan met elektrische auto's, zoals ze in jouw voorbeeld aangaande de SEH weten hoe om te gaan met een aanslag of een andere calamiteit. Wanneer de brandweer dit niet weet bij een elektrische auto, schrot het hem aan kennis bij de brandweer, en dat kan levensgevaarlijk zijn.

30 Bluth    
6 maanden geleden door Bluth
0
Meld

@27 nee, dat klopt niet. Als de Tesla-auto geladen is (onder spanning staat) en de Tesla maakt aarde via een hulpverlener dan wordt het cicuit zo gesloten en ontlaadt de Tesla naar de aarde en is er elektrocutie gevaar. Als de Tesla aarde maakt dan is er juist niet direct electrocutiegevaar, de stroom kiest namelijk in principe de weg van de minste weerstand.

31 Ruud100    
6 maanden geleden door Ruud100
1
Meld

@21 wat is BWM en waar is het "brandwonden, en levend verbranden" terug te lezen?

32 Ruud100    
6 maanden geleden door Ruud100
0
Meld

@31 Als ik de plus van een batterij aanraak en de min niet, dan is er geen gesloten circuit. Als de plus van de batterij van de Tesla op het chassis staat en de min is niet verbonden met de aarde, dan kan ik de plus aanraken en maak geen gesloten circuit.

33 RobP    
6 maanden geleden door RobP
0
Meld

@33 klopt, mits je zelf geen aarde maakt.

34 Ruud100    
6 maanden geleden door Ruud100
1
Meld

@34 Zolang de 'min' van de batterij van de Tesla niet met aarde is verbonden, maakt dat niets uit.

35 RobP    
6 maanden geleden door RobP
0
Meld

@35 de min van de Tesla is normaal-gesproken toch altijd met de aarde verbonden? In dat geval zouden we er dus vanuit moeten gaan dat de min losgeraakt is?

36 Ruud100    
6 maanden geleden door Ruud100
0
Meld

@36 Waarom zou de 'min' van de Tesla altijd met de aarde verbonden zijn? Heeft die soms een stroomkabel naar de aarde / grond hangen of zo?

37 RobP    
6 maanden geleden door RobP
0
Meld

Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten

Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.
Trending vandaag
60% Nederlanders vóór afschaffi...
64% vindt religieus onderwijs niet meer van d...

22 uur geleden door Inter

Hiddema staat ver buiten de realiteit van de...
'Iemand die zo met geld omgaat moet niet de p...

21 uur geleden door Inter

Schokkende beelden: asielzoekers terroriseren...
Schokkende beelden: asielzoekers terroriseren...

1 dag geleden door Querulijn Xaverius,

Dodelijke slachtoffers crash A12 komen uit &e...
De Turkse gemeenschap in Den Haag is in diepe...

1 dag geleden door AD

Otten moet ook stoppen als fractiemedewerker...
Het partijbestuur van Forum voor Democratie h...

1 dag geleden door Roy-050


ADVERTENTIE


Laatste reacties
Geert
Marga Bult na verkoop huis in de schuldsaneri...
@18 Kwam er alleen maar achter doordat ik zel...

minder dan een minuut geleden door Geert

Schildpad
Woede over aanslagen Sri Lanka keert zich teg...
@21Oh?Wat is er met de oude Tor gebeurt?...

1 minuut geleden door Schildpad

Tafka Mike
Loiza Lamers is vroeger zó gepest dat ze nu ...
Wel spijtig. Ik heb altijd wel respect voor h...

1 minuut geleden door Tafka Mike

DikkeTor
Woede over aanslagen Sri Lanka keert zich teg...
@19 Hoi, ik ben nieuw....

2 minuten geleden door DikkeTor

in holland
Woede over aanslagen Sri Lanka keert zich teg...
@18 Ik zei toch dat christenen duivels zijn...

2 minuten geleden door in holland

Binnenland      Buitenland      Politiek      Economie      Internet      Technologie      Sport      Showbizz      Wetenschap      Gezondheid      Lifestyle      Cultuur      Media      Film      Games      Verkeer      Overig