Achtergrond

Je auto delen met de buurman. Is dat de toekomst?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Je auto delen met de buurman. Is dat de toekomst?

[EO] De deeleconomie, wat is dat eigenlijk? Die vraag stelt presentator Sjors van Veen als eerste in het radioprogramma Dit is de Nacht. Experts Daan Weddepohl, Harmen van Sprang en Ananda Groag geven antwoord.

Delen is leuk!

"De deeleconomie is het beschikbaar maken van overcapaciteit van producten als auto's of een logeerkamer", definieert Daan Weddepohl, oprichter van leenwebsite Peerby. "In zekere zin deel je diensten en goederen. Zo kun je je logeerkamer verhuren aan iemand die een slaapplaats nodig heeft, of een maaltijd aanbieden aan iemand die niet voor zichzelf kan koken."

Dat is de basis van een deeleconomie. Je koopt iets niet, maar je leent het. Bijvoorbeeld bij je buurman, of bij iemand anders in de buurt.

De boor

Een deeleconomie heeft meerdere voordelen. Als je een boor koopt, zal je er ongeveer 13 minuten mee boren, terwijl de 'boortijd' 8 uur is. Wat doe je dan met die overige tijd? Die ruime 7,5 uur die je overhoudt is de overcapaciteit waar Weddepohl het over heeft. Wat als je je boor zou verhuren?

Voor een goede boor ben je ergens rond de honderd euro armer. Het is dus best zonde om er slechts 13 minuten mee te gaan boren. Daarom is het verhuren van je boor een slimme optie. Het eerste voordeel is dat je boor daadwerkelijk gebruikt wordt, daar is de boor eenmaal voor. Het tweede voordeel is dat je met het verhuren de aankoopprijs wat verlicht.

'Het is zo logisch'

"We leven op dit moment in een wegwerpeconomie", zegt Weddepohl. "We maken iets van grondstoffen, we gebruiken het en we gooien het weg. Het zou zo veel beter zijn als we recyclen en het maximale uit producten halen."

"Met deze manier van consumeren werken we massaproductie in de hand. Over enkele decennia zijn de grondstoffen die we nu gebruiken uitgeput. We kunnen veel efficiënter omgaan met onze spullen", aldus Weddepohl. "Kijk maar naar de fietsen op Amsterdam Centraal. Die fietsen die daar staan worden een tijd niet gebruikt, wat als iemand die een fiets nodig heeft daarop kan fietsen?"

"Op dit moment zijn er in Nederland ongeveer 8 miljoen auto's en dubbel zoveel parkeerplekken", vertelt Ananda Groar van Autodelen.info. "Al deze auto's en parkeerplekken kosten ruimte en veroorzaken files en vervuiling. 90 procent van de tijd wordt een auto niet gebruikt. Het zou mooi zijn dat wanneer je lekker thuis zit je buurman naar zijn familie kan gaan met jouw auto."

Durf te vragen

"Op mijn website is er op dit moment veel meer aanbod dan vraag", zegt Harmen van Sprang van ShareNL. "Mensen vinden het prettig om elkaar te helpen, maar het is ook een kwestie van 'durf te vragen'." Daan Weddepohl sluit zich bij zijn collega aan: "De ene keer doe jij wat voor de ander en dan doe ik een keer wat voor jou."

"Maar wat als iemand mijn auto kapot rijdt?", was de vraag van een luisteraar. "Een zeer terechte vraag, het is niet fijn als je je auto verhuurt en dat diegene schade rijdt. Als je je auto verhuurt via ons platform, dan ben je verzekeringstechnisch gedekt. De persoon die dan schade rijdt, draait op voor de kosten."

'Huur het dan!'

"Ik denk dat het leuker is voor ons om verbonden met elkaar te zijn met gezamenlijke producten dan dat we status hebben", denkt Van Sprang. "Nu willen we onze auto nog écht niet uitlenen, omdat die van ons is. Maar dat zullen we ook wat tijd moeten gunnen."

Je kunt meer dan alleen producten aanbieden, diensten zijn ook gewenst. "Maaltijden aanbieden kan zeker ook, ik zou zeggen: ga het eens proberen, deel je auto, doe een kledingruil en deel je ervaring op het platform", zegt Groag.

"We kunnen zoveel troep besparen wanneer we van elkaar gaan huren", sluit Weddepohl af. "Heb je iets eens in de zoveel tijd nodig? Huur het dan!"

Ster advertentie
Ster advertentie