Een boosdoener van de tanende aanwezigheid in het straatbeeld is onder meer de online verkoop, die terrein blijft winnen. In de eerste helft van het jaar gaven consumenten online 152 miljoen euro uit aan speelgoed.
Dat was bijna een vijfde meer in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van vier jaar terug is sprake van een verdrievoudiging.
De verkoopvolumes van de speelgoedwinkels, exclusief verkopers met een focus op online, daalden in de eerste zeven maanden van 2018 op jaarbasis met 19 procent.
De omzet viel daarbij bijna 14 procent lager uit. Voor zes op de tien speelgoedwinkels geldt dat de omzet in de eerste maanden van het jaar daalde.
Sinds 2008 geen groei meer gezien
De daling heeft in de detailhandel automatisch effect op de winst, gelet op de vaste lasten die winkeleigenaren toch al hebben. In 2008 groeide de branche voor het laatst. Sindsdien daalden de verkopen tot en met vorig jaar met 40 procent.
Een deel van de omzet, zowel online als offline, verdwijnt volgens ABN AMRO ook naar concurrenten buiten de branche zoals drogisterijketens en supermarkten, die steeds meer van de omzet afsnoepen.
Volgens ABN AMRO doen speelgoedwinkels er goed aan interactie te creëren met klanten om daarmee klandizie te behouden. Dit kan bijvoorbeeld door mensen in de winkel speelgoed uit te laten proberen. Samen met een passende online strategie is het volgens de kenners voor winkeliers zeker mogelijk om het tij te keren.
NUjij: Uitgelichte reacties