E-scooter wordt (met een beetje dwang) populair
Wat vooralsnog niet lukt met auto’s, lukt wél met scooters. De elektrische versies worden - geholpen door de milieuzones - steeds populairder. Bijna een op de tien nieuwe scooters rijdt fluisterstil op stroom.
Voordelen zijn er genoeg: Nauwelijks onderhoud, thuis voor een paar dubbeltjes opladen bij een gewoon stopcontact en daarna weer 100 kilometer door de stad zoeven. Ook gemeentebesturen hebben de e-scooter de liefde verklaard en doen hun best om de straten te verlossen van de knetterende en stinkende brommertjes. Rotterdam en Den Haag geven slooppremies voor oude scooters. Amsterdam heeft de stad met een milieuzone dichtgegooid. Exemplaren van voor 2011 mogen de stad niet meer in. Alleen al in Amsterdam werden dit jaar duizend elektrische scooters verkocht.
,,Mensen die een elektrische scooter kopen, doen dat niet omdat ze zo graag willen, maar vanwege het gesar van de gemeente Amsterdam'', zegt Wesley Stravers van de Scootstore in Amsterdam. ,,Ze hopen er nu een tijd vanaf te zijn. Daarom kopen mensen nu ook de brommerversie omdat ze bang zijn dat de gemeente ook voor de snorfiets een helmplicht invoert.''
Scooters vallen in twee groepen uiteen: de brommers die 45 km/uur mogen en waarbij een helm verplicht is; en de snorfiets die maximaal 25 km/uur rijdt en geen helmplicht kent. Het gros van de e-scooters kost ongeveer 2400 euro. Maar het kan veel duurder. Wie op een kekke Italiaan door het leven wil kan voor 6500 euro een elektrische Vespa aanschaffen.
Amsterdam is niet alleen. In Utrecht gaat de binnenstad in 2020 dicht voor vieze benzinescooters. Maastricht, Leiden en Nijmegen denken ook na over brommerzones.
De verkoopcijfers zijn ernaar. Landelijk werden tot en met september 4192 e-scooters verkocht, 9,1 procent van het totaal, blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging en Bovag. De groei van het marktaandeel gaat razendsnel. Vorig jaar was nog maar 1 op de 30 elektrisch en in 2016 was nog maar 1 op de 50 scooters elektrisch. Volgens Stravers zijn het dertigers en veertigers die de e-scooters kopen. ,,Om te pendelen. Jongeren willen ze niet - ze zien er meestal toch wat anders uit - die willen gewoon een Vespa op benzine.''
E-scooters zijn bijna twee keer duurder dan een benzineversie, maar door goedkoop ‘tanken’ en minder onderhoud wordt dat terugverdiend. ,,Bij de auto zie je dat niet. Daar betekent twee keer zo duur al snel 20.000 euro extra'', zegt Floris Liebrand van de RAI. Onzekere factor is de accu. Als die na een aantal jaren vervangen moet worden is dat een kostenpost van zo’n 1000 euro.
Volgens de RAI Vereniging is de stijgende populariteit ook te verklaren door het bredere aanbod. ,,En de veel beter kwaliteit. Een paar jaar geleden werd de markt overspoeld met goedkope Chinese rotzooi. Dat is nu veel minder. We adviseren nog wel om goed informatie in te winnen voordat je er eentje koopt. Er is veel kwaliteitsverschil.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Jongeren zijn ‘bezig om de baas te worden’ op risicolijn: ‘Dat lukt ze langzamerhand nog ook’
Den Haag -
PREMIUM40
Verbreding drukste snelweg van Nederland laat steeds langer op zich wachten: ‘Beter investeren in ov’
De geplande verbreding van de A4 leek vier jaar geleden dichtbij, maar is inmiddels in de ijskast beland. Het bedrijfsleven hoopt dat het nieuwe kabinet er alsnog geld voor vindt, maar natuurverenigingen en omliggende gemeenten hopen dat van uitstel afstel komt. ,,Als je meer verkeer faciliteert, krijg je meer geluid en luchtverontreiniging.”Den Haag, Delft, Westland, Zoetermeer, Schiedam -
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
auto-expert7
Mag je met een open wond autorijden?
In hoeverre mag je nog steeds autorijden bij gezondheidsproblemen of als je onder medische behandeling bent? Lezer Janny Hoogeveen vraagt zich af of je bijvoorbeeld met een open wond toch nog achter het stuur mag. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUM
Verbreden van snelwegen zorgt nauwelijks voor minder files en is niet per se milieuvriendelijker
Het wordt steeds drukker op de Nederlandse wegen en elk jaar komen er meer en meer kilometers aan snelweg bij. Maar zorgt dat ook echt voor minder files? En hoe zit het met de uitstoot? Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid van de TU Delft, werkt het zeker niet overal. ,,Je hoort mij niet zeggen dat een wegverbreding nooit zin heeft, maar het moet op slimme plekken gebeuren.”Den Haag
-
Gemiddeld worden tien fietsen per uur gestolen: in deze gemeenten is de kans op diefstal het grootst
-
-
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’ -
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater.
-
Verzonken portiergrepen zijn hip maar ook gevaarlijk: Duitse ANWB waarschuwt eigenaren
-
Kleinste SUV van Alfa Romeo: puur elektrisch maar ook met benzinemotor
Na de Tonale is het tijd voor een nog compactere SUV van Alfa Romeo. De Alfa Romeo Milano bindt als EV de strijd aan met onder meer de Volvo EX30, maar kan ook gewoon met benzinemotor worden besteld. -
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze auto's? Let op voor problemen met distributieketting