De inkomsten zouden onder meer dalen doordat grote en kleine bedrijven nu gelijk worden behandeld door de publieke omroep, schrijft de NOS donderdag.
Voorheen kregen bedrijven korting als ze meer reclame inkochten. Omdat ze nu geen voordeel krijgen, zijn ze naar commerciële concurrenten zoals RTL en Talpa overgestapt.
Bij andere televisiezenders wordt, ondanks de lagere kijkcijfers, juist weer meer verdiend met reclame.
Het negatieve effect bij de NPO zou tijdelijk zijn, stelt de Ster-directeur. "We hebben echt last van het beleid dat we hebben ingezet, dat wisten we ook. Maar op de langere termijn verwachten we dat het tot herstel gaat leiden", aldus Volmer.
De NPO hoeft geen extra bezuinigingen te verwachten, omdat er al flinke ingrepen op stapel staan. Zo moet de omroep het volgend jaar naar verwachting met 22 miljoen euro minder doen. In 2020 is er zo'n 62 miljoen euro minder beschikbaar.
De publieke omroep is optimistisch over de toekomst vanwege de stijgende prijzen van tv-reclames. Ook moeten online reclame-inkomsten uitkomst gaan bieden.