'Consument schaft vaak onnodig nieuwe autobanden aan'
Veel consumenten worden onnodig op kosten gejaagd doordat ze het advies krijgen om hun autobanden te vervangen. Dat is vaak helemaal niet nodig, stelt bandenfabrikant Michelin.
Je zou misschien verwachten dat een bandenfabrikant juist baat heeft bij vroegtijdige aanschaf van nieuwe banden, maar Michelin denkt daar anders over. ,,Wij zijn een duurzame onderneming en wij ergeren ons eraan als het milieu onnodig wordt belast. Dat consumenten hiermee op kosten worden gejaagd, maakt het nog erger'', zegt Per de Vries, manager productmarketing van Michelin Benelux.
De Vries: ,,Veel garagebedrijven adviseren om de banden te vervangen ruim voordat de door de wet bepaalde grenswaarde van minimaal 1,6 millimeter profieldiepte is bereikt. Sommige consumenten krijgen zelfs al bij 3,0 millimeter het dwingende advies om ze te vervangen. Volstrekt onnodig als het een goede kwaliteit band betreft, want die kan misschien nog wel 20.000 kilometer mee.''
De Vries vervolgt zijn betoog: ,,Kwaliteitsbanden presteren zelfs bij 1,6 millimeter nog steeds uitstekend. Sterker nog, op droog wegdek remt een band met minder profieldiepte beter dan toen hij nieuw was. Hoe meer rubber het wegdek raakt, des te korter de remweg. Bovendien is de rolweerstand dankzij de slijtage lager geworden en dat is weer gunstig voor het brandstofverbruik. Je auto rijdt er tot wel vier procent zuiniger mee.''
Michelin pleit voor aanpassing van de regelgeving en dan vooral van de test die in het kader van het wettelijk verplichte bandenlabel wordt gehanteerd. De Vries: ,,Nu wordt de kwaliteit van banden getest als ze nieuw zijn. Het zou beter zijn om banden ook te testen nadat ze gedeeltelijk versleten zijn. Dan weet je pas echt hoe goed een band is.''
De Vries: ,,Het moet niet zo moeilijk zijn om de test aan te passen. Je kunt volgens een vaste procedure bij elke band in het laboratorium dezelfde slijtage creëren. Ik denk dat de autoriteiten en de bandenindustrie daar samen wel uit komen. Vergelijk het met de vereiste tests die het brandstofverbruik van auto's vastleggen. Ook daarvan zijn de normen onlangs aangepast, om ze realistischer te maken.''
Volgens De Vries zegt de profieldiepte ook niet alles over de veiligheid van een band. ,,De kwaliteit van het rubber en de constructie zijn eveneens van invloed. De nieuwe regelgeving moet ertoe leiden dat alle fabrikanten gedwongen worden om banden te maken die bij weinig profieldiepte nog steeds veilig presteren. ''
Michelin wil ook andere bandenfabrikanten enthousiast krijgen voor het plan om de regelgeving aan te passen. ,,Maar de meningen zijn verdeeld'', bekent de Vries. ,,Begrijpelijk, want wil je kwaliteitsbanden maken dan hangt daar een prijskaartje aan en niet iedere fabrikant zal bereid zijn om hierin te investeren.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
met video
Spookrijder vlucht via tunnel en neemt de benen bij McDonald's: politie deelt beelden achtervolging
Den Haag -
auto-expert12
Wat betekenen die letters T.I.R. op vrachtwagens?
Trucks van het internationaal wegtransport hebben soms mysterieuze borden, waarvan de meeste weggebruikers niet weten wat ze betekenen. Zo vraagt lezer Marianne Steenbergen zich af wat het bord met de letter TIR nou eigenlijk betekent. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
De loods van Ajo Fliervoet (77) staat nog steeds vol met unieke wagens; daar hoort deze wijnauto nu ook bij
Zijn auto’s reden rond in de tv-hits Baantjer en Flodder (Jawel, hij heeft de roze Chevrolet van de aso-familie uit die laatste televisieserie). Nu is Ajo Fliervoet (77) weliswaar gepensioneerd, maar nog altijd verzamelt hij bijzondere voertuigen. Zo ook deze wijnwagen uit Frankrijk. ,,Er zijn zoveel mensen die ‘m willen overkopen, maar ik heb er zelf nog niet eens van genoten.’’Ammerzoden -
PREMIUMinterview
Topman autofabrikant MG reageert op commotie over Chinese auto’s: ‘In Europa gebeurt precies hetzelfde’
De invasie van Chinese automerken in Europa wordt steeds feller bekritiseerd. Er zou sprake zijn van oneerlijke concurrentie doordat de Chinese regering de auto-industrie zwaar subsidieert. Ook zouden er risico’s zijn op het gebied van privacy en spionage. Topman Aiden He van het in Europa zeer succesvolle Chinese automerk MG reageert: ,,Oneerlijke concurrentie? In Europa gebeurt precies hetzelfde.” -
auto-expert7
Zebrapad in regenboogkleuren: is dat niet gevaarlijk?
In veel Nederlandse gemeenten zijn ze inmiddels een bekend verschijnsel: de zebrapaden in regenboogkleuren. Maar is dat wel verstandig in het kader van de verkeersveiligheid, vraagt lezer Hans Jansen zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
Opruimwoede autofabrikanten heeft langste tijd gehad: fysieke knoppen keren terug
-
-
-
41
Dierenartskosten verschillen enorm per praktijk: 340 euro of 135 euro voor dezelfde behandeling
Dierenartskosten kunnen flink verschillen per praktijk, blijkt uit een steekproef onder dierenartspraktijken. Zo kost een sterilisatie van een poes gemiddeld 172 euro en minimaal 111 euro, maar kan je met een beetje pech een gepeperde rekening van meer dan 240 euro krijgen. -
PREMIUMautotest
Getest: Peugeot e-308 SW is rijk uitgerust en rijdt prima
Er zijn nog maar weinig elektrische stationwagons te koop. De nieuwe Peugeot e-308 SW is daarom een aanwinst. Hij deelt zijn techniek met de vergelijkbare Opel Astra, maar vertoont genoeg eigen karakter.
-
Phishing-alarm, test nu of jouw gegevens circuleren onder criminelen
-
PREMIUM
Hyundai Kona Hybrid getest: tikkeltje conservatief, maar dat is best prettig
De opkomst van elektrische auto’s vertraagt. Ze krijgen minder belastingvoordeel en capaciteitstekorten in het stroomnet leiden tot praktische problemen. Dus komt een zuinige hybride zonder stekker, zoals de hier geteste Hyundai Kona, ineens weer in beeld als aantrekkelijk alternatief. -
-
Schoonmaaktip
Je huis weer ‘lenteproof’: maak deze fout niet met je vitrage