Deze Marcouch ligt de laatste tijd al onder een vergrootglas vanwege bepaalde sympathieën, dus het vuurtje nog een beetje extra oprakelen, is w...
Niet zo n slecht idee om uit de EU te stappen!...
@24Of wit-zwart.. 😉...
https://ejbron.wordpress.com/2024/04/24/who-bindt-in-bij-pandemieverdrag/...
EU-migratie >> EU-migratiepact...
@16 " minder asielzoekers" De meest en eenvoudige (en wellicht snelste) (en misschien ook enige) manier om dat te realiseren, is het...
Ach we zie de resultaten van een groot links blok in de EU dagelijks is te hopen dat ze niet meer terug keren in het EU bestuur!...
Dat ik mag denken en schrijven wat ik wil....
Toch wel frappant dat degene die grootse uitspraken doen over klimaatverandering, deze keer n.a.v een klimaatrapport, in de praktijk weinig tot ...
Dat ik naar buiten mag wanneer ik wil, ongeacht het tijdstip....
Vervijfvoudigen
Peeters, vliegtuigbouwkundig ingenieur en onderzoeker aan de Academie voor toerisme van hogeschool NHTV in Breda, heeft uitgerekend waar dat toe gaat leiden:
het maakt niet veel uit. Rond 2080, als iedereen in de wereld zijn woning heeft geïsoleerd, in elektrische voertuigen rijdt en alle stroom wordt opgewekt met windmolens en zonnepanelen teneinde de klimaatdoelen van Parijs te halen, is de uitstoot van CO2 door de luchtvaart al groter dan die van de rest van de wereld.
En daarmee ook groter dan wat de hele wereld zou mogen uitstoten.
Accijns op kerosine gaan heffen, en belasting gaan heffen op vliegtickets zou een goed begin zijn.
Dat wordt al jaren geroepen vrij logisch ook maar vooral over gezwegen.
Hoe kun je het überhaupt nog recht praten dat die dingen gewoon brandstof lozen terwijl anderen aan duizenden milieu regels moeten voldoen betreffende bodem verontreiniging.
@1 @2 De luchtvaart is het wapen van de globalisten en neoliberalen.
Kerosine wordt dan ook niet of nauwelijks belast. Schiphol kent notabene een lobby die de belangen van Schiphol verdedigt bij de politiek.
Ook Shell zit daarin: vanwege de rechtstreekse pijplijn van Pernis naar Schiphol.
Die lage prijzen voor een ticket slaan nergens op: zelfs lopen (slijtage schoenen) is duurder dan vliegen. Geen wonder dat alternatieven als de trein niet kunnen concurreren. En ondertussen is de privé auto zo ongeveer dood belast.
Jazeker half uur vliegen.. Makkelijk te halen
@4 Sterker nog, er zitten (wat ik heb kunnen achterhalen) helemaal geen accijns op kerosine voor luchtvaartmaatschappijen. Dit, samen met geen belasting op vliegtickets, is ergens na de tweede wereld oorlog ingevoerd om de "globalisatie" te bevorderen.
Wij vliegen alleen de lange afstanden, en dit is dan vaak naar de familie van mijn vriendin in Amerika. Binnen Europa altijd te trein gepakt, en nu wellicht iets vaker de auto (wat makkelijker met de hond) omdat we elektrisch rijden.
Ik blijf het raar vinden dat de wereldwijde politiek zo blij was met het klimaatakkoord maar je helemaal niemand hoort (op de voorgrond in ieder geval) die zich hardmaakt voor het invoeren van accijns op kerosine voor de maatschappijen, en belasting(en) op vliegtickets. Weekendje Londen? Vliegticket 200€ pp.
Ook al maak ik er graag gebruik van ook op korte afstanden snap ik dat hier wat aan gedaan moet worden en het enige is denk ik flinke heffingen op kerosine.
Toch snap ik niet (of weet ik niet) waarom vliegtuigen nog steeds niet vele malen zuiniger kunnen vliegen
Aanvulling @6 ;
Hier een leuke link (met ook een link naar een goed ander artikel over subsidiëring(?) van de luchtvaart) - https://www.bjmgerard.nl/?p=5866
@7 En belasting op vliegtickets, vergeet die niet.
@6 Ja en ondertussen wordt gas & licht alsmede autobrandstof voor circa 80-85% belast.
Ja we moeten allemaal wereldburger worden en veel vliegen en vooral niet lokaal reizen want dan ben je een xenofobe nationalist. En op het onderwerp (discrepantie belastingen vliegen en overige vervoersmiddelen) rust politiek gezien een groot taboe. En ondertussen gaat de staat de fiets van de zaak belasten: levert de staat vast wel 3 Euro per maand per fiets op!
Tja, je kunt moeilijk de klimaatactivist uithangen en tegelijkertijd concurreren met (bizar veel) staatsgesteunde Arabische vliegboeren.
You can't have the cake and eat it too.
"Paris climate promises will reduce temperatures by just 0.05°C in 2100"
nou nou, dát schiet op, en dan gebruikt hij nog overdreven modellen met te hoge gevoeligheid voor kooldioxide!
https://www.lomborg.com/press-release-research-reveals-negligible-impact-of-paris-climate-promises
Met luchtschepen kan de CO2 uitstoot wel drastisch worden teruggebracht. Dan moeten we alleen qua snelheid wel willen inleveren.
@2
Lekker weg laten die accijns
Stook mijn huis en bedrijf goedkoop warm met kerosine
Kost mij 35 cent per liter en verstook ongeveer 500 euro per jaar voor beide gebouwen
@8 Over gelijke rechten en plichten gesproken.
http://www.clepair.net/klimaatalarm.html
Global Economie en BNP-diploma's laten velen de lucht in vliegen.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.