Gouden Koets blijft 'slavenkoets'
Als de Gouden Koets over een jaar of vijf terugkeert in het straatbeeld op Prinsjesdag zijn de omstreden slavenpanelen nog altijd te zien op het rijtuig. Ondanks de maatschappelijke discussie over de afbeeldingen.
Twee jaar na de laatste rit door Den Haag is er nog geen velletje schuurpapier over het houtwerk van de Gouden Koets gehaald. De grootschalige renovatie van het rijtuig zit nog altijd in een ‘onderzoeksfase’, blijkt uit informatie rond het project waarover deze krant beschikt. Het daadwerkelijke opknappen begint waarschijnlijk pas volgend jaar, is de verwachting. ‘We hebben de tijd,’ klinkt het aan het hof.
Het komt niemand rond het koninklijk huis slecht uit dat de Gouden Koets nu een paar jaar niet door de Haagse lanen wordt voortgetrokken op Prinsjesdag. In de laatste jaren dat het voertuig nog wel dienst deed werd een brede maatschappelijke discussie gevoerd over een schildering op één van de panelen op het voertuig, de Hulde der Koloniën. Daarop zijn halfnaakte bewoners van de voormalige Nederlandse koloniën te zien die onderdanig schatten aanbieden aan de ‘Nederlandse Maagd’.
Kunstwerk
In Den Haag bestaat de hoop dat het debat rond die afbeelding verstomt nu de Gouden Koets jarenlang ontbreekt in de ceremoniële pracht en praal op Prinsjesdag. Premier Rutte zei eerder ‘niet voor het herschrijven van de geschiedenis door het vernielen van de Gouden Koets te zijn’. Bronnen rond het hof melden deze krant nu dat het kunstwerk intact blijft.
In 2011 vonden de toenmalige Kamerleden Harry van Bommel en Mariko Peters dat de afbeelding van de koets gehaald moest worden, actiegroep ‘De Grauwe Koets’ organiseerde drie jaar later een demonstratie tegen het gebruik van de Gouden Koets. Historici buitelden over elkaar heen over de vraag of het wel of niet gepast is dat het staatshoofd bij de opening van het parlementaire jaar in een voertuig met zo’n afbeelding wordt rondgereden.
In kringen rond het hof wordt nu opgemerkt dat ‘het paneel moeilijk zwart geschilderd kan worden’. En: ‘Het is nu eenmaal een rijdend museaal object. Als we dit weghalen kunnen we de halve collectie van het Rijksmuseum eigenlijk niet meer tonen.’
Lees verder onder de foto.
Grootschalig
Na de restauratie van de Glazen Koets (die sinds vorig jaar door het koningspaar gebruikt wordt op Prinsjesdag) was het tijd om de Gouden Koets grootschalig onder handen te nemen, voor het eerst sinds de bouw in 1898. Na de Prinsjesdag van 2015 is het voertuig grotendeels ontmanteld en zijn verschillende specialisten bij de Koninklijke Stallen in Den Haag langs geweest om offertes uit te brengen over de te verrichten werkzaamheden.
Het streven is om de koets zo veel mogelijk bij die Koninklijke Stallen, naast paleis Noordeinde, onder handen te laten wordt genomen, zoals dat ook met de Glazen Koets gebeurde. De opknapbeurt van dat rijtuig geldt als voorbeeld voor het project met de Gouden Koets, ook in tijd en geld. De Glazen Koets was zeven jaar onbruikbaar en met de restauratie was zo’n 1,2 miljoen euro gemoeid.
Dat bedrag werd vorig jaar ook genoemd door de stalmeester van de koning, Bert Wassenaar, toen hem gevraagd werd naar de kosten van de revisie van de Gouden Koets. Premier Rutte heeft altijd gezwegen over het bedrag, omdat de Grondwet volgens hem voorschrijft dat de koning zelf bepaalt hoeveel geld voor zo’n project wordt uitgetrokken.
Lees verder onder de foto.
Een Raad van Advies rond de restauratie van de Gouden Koets heeft de afgelopen jaren om nader specialistisch onderzoek gevraagd over een aantal cruciale onderdelen van de wagen. Zo zijn röntgenfoto’s van de wielen gemaakt, om te kunnen bepalen hoe ze er van binnen aan toe zijn.
Vergulding
Ook is gedetailleerd bekeken hoe de vergulding van de koets is opgebouwd. Dit najaar zal de Raad van Advies, die bestaat uit Flip Maarschalkerweerd, directeur van de Koninklijke Verzamelingen, emeritus hoogleraar en restauratie-expert Anne van Grevenstein-Kruse, Susan Lammers (directeur Rijksdienst van het Cultureel Erfgoed) en Judikje Kiers, directeur van het Amsterdam Museum, in een rapport voorstellen hoe de operatie het beste kan worden aangepakt.
De doelstelling van de restauratie is dat de koets zo veel mogelijk in originele staat dient te blijven, zolang de veiligheid en gebruiksvriendelijkheid dit toelaten. Het restauratiewerk zal deels door buitenlandse bedrijven worden uitgevoerd, omdat in Nederland niet alle specialistische kennis beschikbaar is.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMColumn2
Daan en haar zus poetsen nog één keer hun vaders huis: ‘We zijn even weer een jaar of negen’
-
PREMIUMGeld & Geluk
Arjan kwam uit de schuldsanering: ‘Ik heb 3300 euro netto in de maand!’
Arjan zat in de schuldsanering, maar heeft weer een goedgevulde spaarrekening. ‘Ik heb mezelf verwend met een nieuwe set petanque-ballen’, vertelt hij in de Mezza-rubriek Geld & Geluk. -
PREMIUM
Jeison lijdt aan gigantisme en heeft schoenmaat 70, schoenmaker Georg schiet hem gratis te hulp
Met drie paar schoenen van maat 70 steekt schoenmaker Georg Wessels per vliegtuig de Atlantische Oceaan over naar Venezuela. Hij is onderweg naar Jeison Rodriguez. De 28-jarige heeft de grootste voeten ter wereld. Wessels helpt hem al jarenlang uit de brand, net zoals hij dat voor andere reuzen doet.Groenlo -
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
met video
Openbaar vervoer stond zaterdagavond 3 minuten stil uit protest tegen geweld richting medewerkers
Het gebeurt zelden. Maar zaterdagavond om 22.30 uur stonden alle treinen, stads- en streekbussen, metro’s en trams uit het hele land drie minuten stil uit protest tegen geweld tegen medewerkers. Het tijdstip is niet willekeurig gekozen. Vorige week zaterdag werd om die tijd in een trein tussen Delft en Den Haag een NS-conductrice ernstig mishandeld door een groep jongeren. Ook werd een machinist geslagen.
-
Dubbele klap: aangereden fietser die snelweg overstak krijgt ook nog twee forse boetes
Zevenbergschen Hoek -
-
-
met video
Ongeneeslijk zieke Ed (51) plots verrast door vrienden: ‘Stonden als kleine mannetjes te janken’
De actie was al weken door tientallen mensen voorbereid, maar tot op het laatste moment had Ed Slier (51) niets door. De ernstig zieke supporter van ADO Den Haag kreeg zaterdag plots bezoek van een zingende vriendengroep, bijgestaan door fakkels én de officiële spelersbus. De groep nam hem nog één keer mee naar zijn ‘cluppie’. ,,Edje is er altijd voor iedereen.”Den Haag -
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater.
-
PREMIUMAan het werk
Colette zag er de ernst niet van in, maar werd op staande voet ontslagen: ‘Veel zorgverleners doen dit’
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
-
PREMIUM
Jan-Hein wilde nog één keer naar de Kuip, het werd de huldiging van Feyenoord: ‘Enorm dankbaar’
Rotterdam, Spijkenisse