Onderzoeker: 'Er is nog veel meer mis met de Stint, knudde met een rietje'
Er blijkt nog veel meer mis met de Stint dan de gebreken die maandag aan het licht kwamen. Een remprobleem zorgde er toen voor dat het voertuig niet meer de weg op mocht, maar de hele technische installatie is volgens onafhankelijk onderzoeker Peter Coppes ‘knudde met een rietje’.
,,Dit is hartstikke fout. Zwaar onvoldoende en amateurisme van de ergste soort. Ik heb er geen andere woorden voor,’’ zegt de onderzoeker die gistermorgen een Stint uit elkaar haalde. De in Helmond woonachtige onderzoeker heeft een eigen adviesbureau gespecialiseerd in onderzoek van falende elektrotechnische systemen.
Direct na het spoorongeval met het voertuig waarbij vier kinderen omkwamen, ontdekte Coppes al structurele ontwerpfouten. Hij gaf iedereen het advies om er niet meer mee de weg mee op te gaan. Maar toen hij gisteren de kans kreeg om, in opdracht van RTL Nieuws, een voertuig binnenste buiten te keren, kwam hij zulke ernstige montagefouten tegen dat voor hem zonneklaar is dat hier een bijzonder amateuristische bouwer aan het werk is geweest. ,,De minister zegt het nog heel vriendelijk dat er wordt getwijfeld aan de rijvaardigheid van dit voertuig, maar dit voldoet gewoon absoluut niet aan de veiligheidseisen.’’
Volgens Coppes deugt de aanleg van de elektrische bedrading van geen kant. Er is bijna geen enkele maatregel genomen dit brandveilig te doen en te voorkomen dat dit voertuig andere apparaten stoort of zelf wordt verstoord.
Ongeschikt
Zo zit er onderin een stekker die een verbinding maakt met het elektrisch systeem en de accu. Maar deze stekker is volgens Coppes totaal ongeschikt voor dit doel omdat het niet vochtwerend is. Ook zitten er aan de onderkant van het voertuig elektrische contactpunten die niet zijn afgeschermd. ,,Als het voertuig door opspattend pekelwater rijdt, of er spat een verdwaald colablikje omhoog, kunnen de vonken er vanaf springen. Dit is hartstikke brandgevaarlijk,’’ zegt Coppes.
Zwaar onvoldoende, ik heb er geen woorden voor
Waterdichtheid is bij het hele voertuig een zwak punt. Het paneel op het stuur is dat volgens de onderzoeker bijvoorbeeld ook niet, terwijl er wel allemaal elektrische schakelaars op zitten. De fabrikant heeft daar een oplossing voor bedacht: eigenaren moeten het paneeltje inpakken in een meegeleverde foudraal als er niet op wordt gereden. ,,Hoe bedenk je dat?’’
De Inspectie Leefomgeving en Transport concludeerde maandag al dat een defect in de stroomkabel die het motorsysteem aanstuurt ertoe kan leiden dat het voertuig vanzelf op de hoogste snelheid gaat rijden. De handrem is dan niet krachtig genoeg om de Stint te laten stoppen. Alleen de sleutel uit het contact helpt dan nog, maar die zit volgens ILT op een onlogische plek; links van de stuurkolom, ook de plek waar de handrem zit.
Coppes ontdekte voor hem nog meer onbegrijpelijke ontwerpfouten. Zo zijn de drukknoppen voor de knipperlichten zo geplaatst dat het onmogelijk is om richting aan te geven met twee handen aan het stuur. ,,Je moet of het gas los laten of je hand weghalen bij de rem.’’ Ook is achterom kijken bij het afslaan lastig. ,,Je draait dan al snel aan het stuur omdat er geen spiegel op zit.’’
Ondanks deze waslijst aan ontwerp- en montagefouten mocht de Stint wel de weg op. Coppes verwijt de controlerende instanties in Nederland niet zoveel. De fabrikant is volgens hem altijd eindverantwoordelijk voor de veiligheid van het apparaat. ,,Er komen elk jaar zoveel nieuwe elektrische apparaten op de markt dat geen overheid daar tegenop kan controleren. Dat gebeurt alleen op basis van meldingen van ongelukken of defecten.’’
Overigens gaf de RDW wel een negatief advies om met de Stint de weg op te gaan. Maar dat had er vooral mee te maken dat het bakje waar de kinderen in zaten eigenlijk te breed is voor wat wettelijk is toegestaan, namelijk 110 centimeter in plaats van 75 centimeter. Ook verkeersinstituut SWOV was kritisch. Zij vonden het bakje ook te groot. Maar nog zorgelijker vonden ze het dat bestuurders geen rijbewijs nodig hebben en de minimumleeftijd 'slechts' 16 jaar is. Die lage leeftijd vonden ze een te grote verantwoordelijkheid voor iemand die maximaal 10 kinderen mag vervoeren. De vorige minister van verkeer, Melanie Schultz, besloot de Stint toch toe te laten.
Het bedrijf Stint Urban Mobility wil niet op de bevindingen van Peter Coppes reageren, maar wacht het officiële onderzoek af en zal dan wel met een reactie komen, laat een woordvoerder weten.
Kijk hier hoe in Oudewater de Stint is vervangen door de touwtrein:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
-
PREMIUM
‘Stalker’ Berry zat jaar onschuldig in de cel, maar dankzij Thijs Zeeman staat zijn 'slachtoffer’ nu zelf terecht
In zijn lange carrière als stalkerjager had Thijs Zeeman dit nog niet meegemaakt: een slachtoffer dat zelf de dader bleek te zijn. Vrijdag staat Sanne S. voor de rechter, de vrouw die het voor elkaar kreeg iemand te laten veroordelen voor stalking, terwijl ze het allemaal in scène had gezet. Wat bezielde haar? -
PREMIUM52
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
PREMIUM
Het grootste oorlogsarchief wordt openbaar, dat ligt zwaar op de maag: 'Dit is heel gevoelig materiaal’
Wie heulde met de Duitsers, wie verraadde wie, wiens voorouders waren lid van de NSB? Dat kan iedereen straks opzoeken in 485.000 dossiers van verdachte ‘foute Nederlanders’. De meeste Nederlanders juichen toe dat het grootste en meest beladen oorlogsarchief openbaar en online wordt gezet, blijkt uit een enquête. Maar het ligt ook zwaar op de maag. Worden trauma’s opgerakeld, familiegeheimen onthuld en nazaten aan de schandpaal genageld? -
PREMIUMreconstructie
Vanaf het schoolplein stuurden twee Rotterdammers een megadrugsimperium aan
Hun smokkelmethode was zo ingenieus dat de cocaïne en crystal meth jarenlang moeiteloos door controles kwamen. Twee Rotterdammers - ‘De Turk’ en ‘De Marokkaan’ - leidden een lucratieve drugsmultinational met Colombianen en Mexicanen, zegt justitie. Totdat de grootste partij meth ooit in Europa werd ontdekt, er zich een milieuramp voltrok rond een put met drugsafval én een cokelab ontplofte. ,,20.000 liter chemicaliën stonden er ook. Lekker fikkie.” Een reconstructie.Rotterdam
-
Partijen in Kamer gaan achterban oproepen stil te zijn op 4 mei
-
-
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
Nooit gebruikt, nu toch op tafel: zo wil het formatiekwartet de opvangcrisis te lijf
In Den Haag gonst het. Er zou een onorthodoxe maatregel op de formatietafel liggen om de asielinstroom aan banden te leggen. Bij een ‘buitengewone omstandigheid’ hoeft Nederland zich dan niet meer aan internationale verdragen te houden. Hoe reëel is dat?
-
PREMIUMreportage
Middelvingers en huilende moeders: dit was de eerste dag van megaproces tegen ‘Utrechtse’ plofkraakbende
Roermond, Utrecht, Zeist, Amersfoort, Amsterdam -
Lezers helpen lezers
Kun jij me aan een Aziatische steenpatrijs helpen?
Ga je naar Australië, kom je een memory stick pro tekort! Wie heeft er een voor lezer Edwin? En Bart zoekt een bepaald type schoenen. In deze bejubelde rubriek, waarin lezers aangeven wat ze zoeken of iets gratis aanbieden, helpen mensen elkaar, vaak met succes. -
-
met video
Formatie op ‘pauze’, maar van kritiek wil Omtzigt niet weten: ‘Formeren hoeft niet per se met lange sessies’