Eigenaar Stint: 'Besluit minister niet goed onderbouwd'

Foto ter illustratie. © AD/Ramon Mangold

Edwin Renzen, eigenaar van Stint Urban Mobilty, vindt het besluit van minister Cora van Nieuwenhuizen onterecht. 'Ze heeft geen idee wat voor maatschappelijke impact dit heeft.'

AD/Raounak Khaddari

Renzen reageert bedachtzaam, haast laconiek op het besluit van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Leefomgeving. Vanaf dinsdag mag zijn product, de Stint, niet meer op de openbare weg rijden. "Bizar, heel bizar. Bij het incident in Oss heb ik echt gehuild, verschrikkelijk. Dit staat daar los van. Daarom ben ik nu een beetje lacherig. Misschien besef ik het nog niet hoor, dat kan."

Treindrama OssDe aanleiding om onderzoek te doen naar de 'bijzondere motorvoertuigen' is het ongeluk in Oss. "Maar naar de Stint die daarbij betrokken is geweest, is nog geen onderzoek gedaan," zegt de eigenaar.

"Zaterdag werd ik gebeld door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Samen met een jurist, onderzoeker, zijn chef en nog een leidinggevende hebben we een gesprek gehad. Ze wilden dat alle Stints stil worden gelegd op basis van een enkele hypothese die is opgesteld naar aanleiding van één melding. Ik ben diezelfde avond nog mijn team die hypothese gaat onderzoeken en kon deze alleen maar ontkrachten."

Maar het besluit lag vast. "Ze zeiden letterlijk: als jij de Stints niet van de weg haalt, dan doet de minister het."

Lees ook: Schooldirecteur spreekt over spoordrama Oss: 'Het zal nooit meer hetzelfde zijn'

Impact"De minister heeft geen idee wat voor maatschappelijke impact haar besluit heeft. Er worden dagelijks twintigduizend kinderen mee opgehaald en er zijn koeriersbedrijven die alleen met Stints rijden. Er ontstaan nu bijzonder veel onveilige verkeerssituaties rondom scholen, omdat kinderen met taxi's en touringcars moeten worden opgehaald. Dit heeft een ongelooflijk zware impact. Als het terecht was geweest, was ik de eerste die had gezegd: alle Stints te weg af. Maar het besluit is niet onderbouwd met feiten. Totaal niet. Sterker nog, we hebben feiten voorgelegd waaruit blijkt dat de voertuigen wél veilig zijn. Maar we zijn het vertrouwen kwijt."Behalve de impact voor buitenschoolse opvangen, moet Renzen zelf ook met een groot verlies kampen. De eigenaar van Stint Urban Mobilty heeft zijn bedrijf in tien dagen tijd miljoenen zien verliezen. Voor het ongeluk in Oss is het nog getaxeerd op 23 miljoen. "Als je vraagt hoeveel het na vandaag waard is: ik denk dat we het misschien nog een half jaartje kunnen uitzingen, dan is het afgelopen." Echt waar? "Dat weet ik zeker."

Lees ook: Minister: Stint mag niet meer openbare weg op