VW wil nu ook dé elektro-auto voor het volk maken
Volkswagen zorgde ervoor dat Europa mobiel werd met de introductie van de Kever, die letterlijk een auto voor het volk werd. Zeventig jaar later beweert het merk datzelfde te gaan doen met de elektrische auto.
'Wir können das', oftewel: 'dat kunnen wij'. Zo luidt de boodschap van Volkswagen als het gaat om het bouwen van de ID - een elektrische auto voor het volk. Om te helpen een wereldwijde doorbraak voor de e-auto te realiseren, zijn volgens VW betaalbare voertuigen en een praktische laadinfrastructuur nodig.
Aan het einde van volgend jaar zal volgens Thomas Ulbrich, bestuurslid van de E-mobility Board, de eerste 'elektrische auto voor het volk' operationeel zijn. Tegen 2020 wil de Duitse fabrikant 150.000 betaalbare e-auto's verkopen. Vijf jaar later zouden het zelfs meer dan een miljoen auto's per jaar moeten zijn. ,,We voeren als volumemerk e-mobiliteit van de niche naar mainstream", aldus Ulbrich.
En al klinkt het als grootspraak: feit is wel dat ook de segmenten van de MPV en SUV pas ontploften toen de Touran en Tiguan werden geïntroduceerd. De technologische ruggengraat van de aanval met de betaalbare elektrische auto is het modulaire E-Drive platform MEB, waarop volgend jaar de Volkswagen ID als eerste echt elektrische voertuig zal worden geproduceerd.
,,Het MEB-platform is qua vooruitgang vergelijkbaar met de overgang van de kever naar de Golf", aldus Ulbrich. Het is niet een aangepast onderstel van een auto met verbrandingsmotor, zoals nu bij de E-Golf, maar vanaf het begin ontwikkeld voor puur elektrische auto's. Dit maakt niet alleen een volledig nieuwe voertuigarchitectuur mogelijk, maar ook een verscheidenheid aan ontwerpconcepten op één en hetzelfde platform.
Het spectrum varieert van een compacte SUV tot een grote luxe sedan en een personenbusje. Maar het wordt tevens de basis van vele elektrische auto's van de merken Audi, Seat, Skoda en de VW-bedrijfswagens. ,,Het onderstel is de basis voor meer dan tien miljoen elektrische auto's in de eerste golf ", zegt Thomas Ulbrich. ,,Tegen het einde van 2022 zijn 27 MEB-modellen gepland."
Natuurlijk onthult Wolfsburg nu nog niet hoeveel de auto's moeten kosten, maar op dit moment verwachten ze prijzen die vergelijkbaar zijn met die van een dieselmodel. VW heeft immers altijd gezegd e-cars 'voor miljoenen, niet voor miljonairs' te produceren. Voor Thomas Ulbrich is dit de kern van het merk Volkswagen: ,,Innovatieve technologieën beschikbaar maken voor een breed publiek. Dat was het geval met de Kever, het is hetzelfde met de Golf van vandaag en dat zal in de toekomst ook voor de ID gelden. "
Dankzij het modulaire ontwerp kunnen de kleinere en grotere ID-modellen worden voorzien van verschillende vermogensniveaus, elk met een ander bereik van 330 tot 550 kilometer. Bovendien is het systeem snelladend en kan het worden opgeladen via speciale laadstations met maximaal 125 kW in 30 minuten tot 80 procent.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
auto-expert48
Files voor de tunnel worden opzettelijk gecreëerd en daar is een goede reden voor
Soms lijkt het helemaal niet zo druk te zijn in een tunnel, maar kort daarvoor heb je tóch in de file gestaan. Hoe kan dat, vraagt lezer René Voorbach zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUM52
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
Elektrische gezinsauto wordt echte sportauto: zo opwindend rijdt de Hyundai Ioniq 5 N
Kan je van een elektrische gezinsauto ook een echte sportauto maken? Hyundai denkt van wel. Na een eerste test rest slechts één conclusie: de Ioniq 5 N maakt waar wat hij belooft.
-
PREMIUM
Doorrijder toont geen berouw, Naoufels (7) trauma blijft: ‘Hij steekt nooit meer alleen over’
Den Haag -
-
-
met video's
Omwonenden schrikken wakker van brandalarm: meerdere auto’s gaan in vlammen op in Den Haag en Zoetermeer
De brandweer had in de nacht van zaterdag op zondag de handen vol aan verschillende autobranden. In Den Haag gingen meerdere bestelbusjes in vlammen op, in Zoetermeer werd de buurt ’s nachts gewekt door een brandalarm en een brandende BMW.Den Haag, Zoetermeer -
Dronken automobilist ontvlucht politiecontrole met 127 km/u en raakt na rijbewijs ook auto kwijt
Een automobilist heeft het dit weekend wel heel bont gemaakt bij het ontvluchten van een politiecontrole. In Den Haag probeerde hij te ontkomen door op de vlucht te slaan met 127 kilometer per uur, op een weg waar 70 is toegestaan. Bij zijn aanhouding bleek er veel mis: zijn rijbewijs was hij al kwijt, nu ook zijn auto.Den Haag
-
met video
Politie rijdt auto klem na wilde achtervolging in Den Haag, verdachte slaat te voet op de vlucht
Den Haag -
auto-expert21
Dit zijn de veiligste zitplaatsen in een bus
Busvervoer staat als relatief veilig bekend. En toch waren er vorige week vier doden te betreuren bij een eenzijdig busongeval in Duitsland. Lezer Jancko Rijpma vraagt zich af of er wel voldoende eisen worden gesteld aan bussen. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
-
88
Europese flitsmarathon in aantocht, ook Nederlandse korpsen doen mee