'Stints niet gebruiken, totdat overtuigend vaststaat dat ze veilig zijn'
De Stint, het voertuig dat vorige week betrokken was bij het ongeval op het spoor in Oss, bevat structurele ontwerpfouten en is daarom in de kern onveilig om kinderen mee te vervoeren. Die conclusie trekt onafhankelijk onderzoeker Peter Coppes uit Helmond. Zijn advies is om het vervoersmiddel voorlopig helemaal niet meer te gebruiken.
Technisch onderzoeker Coppes verrichte zelf onderzoek naar de elektrische bolderkar en is zich 'rot geschrokken', zo vertelt hij. ,,Ik kan wel tien redenen opnoemen. Onlogisch en onnatuurlijk is dat je om snel te kunnen remmen het rechter handvat, tevens de gashendel, helemaal moet loslaten. In een spannende situatie is het de natuurlijke reflex dat je het stuur met beide handen vasthoudt en met allebei de handen remt. Nu moet je met je minst sterke arm je evenwicht bewaren en je rechterhand loslaten om te remmen."
Coppes wijst erop dat er weliswaar aan de linkerzijde van het stuur een handrem zit, maar dat deze niet sterk genoeg werkte om het apparaat vlug stil te zetten. ,,Ik heb het geprobeerd: de Stint reed gewoon door. Maar dat kan een toevallig incident zijn."
Naast de rem-problematiek verbaast Coppes zich erover dat de bestuurder achterop het voertuig staat. ,,Dit zie je nog bij boten, traditioneel omdat het roer achterin ligt. Maar bij moderne vervoersmiddelen zitten piloten of machinisten allemaal voorin.''
Wonderlijk
De afgelopen vijf dagen heeft Coppes de Stint binnenstebuiten gekeerd. ,,Ik heb een exemplaar open geschroefd en gedeeltelijk uit elkaar gehaald, rond gereden, stukken gelezen, ik zit nu naar de octrooiaanvraag te kijken", vertelt hij over zijn onderzoek. De in Helmond woonachtige onderzoeker heeft een eigen adviesbureau gespecialiseerd in elektrotechniek en werktuigbouwkunde. Hij onderzocht eerder slimme gasmeters en constateerde dat deze met te kort schroefdraad vastzaten, waardoor ze gas konden lekken. Beheerders besloten daarop zo'n 40.000 gasmeters te vervangen. Ook trok hij begin dit jaar aan de bel over de Topline-cv-ketels van Nefit wegens een aanzienlijk gevaar voor brand en koolmonoxidevergiftiging. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit oordeelde in augustus dat Coppes een adequaat beeld had gegeven van de risico's. Hij trad in diverse rechtszaken op als deskundige.
De onderzoeker had voor het fatale ongeval al zijn twijfels bij de elektrische bolderkar. ,,Een paar weken geleden was ik met mijn kleindochter op pad toen ik voor het eerst zo'n ding zag en eronder ben gaan liggen. Ook toen schrok ik mij al te barsten. 'Wat is dit voor ding', dacht ik. Ik kende de naam niet eens, ik noemde het rijdende badkuip."
Het is gewoon een kunststof badkuipje
In algemene zin vindt Coppes het wonderlijk dat jonge mensen die zijn opgeleid tot pedagogisch medewerker, toegestaan wordt om rond te rijden met tot wel tien kinderen. Hij wijst erop dat zelfs in magazijnen waarin mensen in vergelijkbare voertuigen rondrijden zónder kinderen, daarvoor een certificaat nodig is.
Ook over de veiligheid van het bakje waarin de kinderen zitten, is hij niet te spreken. ,,Het is gewoon een kunststof badkuipje, uitgerust zonder kooi of rolbeugel, dat bovendien vastzit met twee centrale bouten. Ik maak me er zorgen over dat zo'n bak kan los trillen." In de onderzochte Stint kon hij deze bouten met de hand losdraaien. ,,En wat als een kind een arm uitsteekt terwijl je net langs een lantaarnpaal fietst?"
De Stint kan volgens de productomschrijving een snelheid van 17 kilometer per uur halen. ,,Dat is verdomd hard. In mijn zottigheid ben ik ooit expres met een auto die 10 kilometer per uur reed frontaal op een betonnen muur gereden. Ik mankeerde niets, maar de auto was total loss. Ik vond de Stint hard rijden toen ik erop stond."
Straling
Bij zijn onderzoek naar elektromagnetische straling die bij spoorovergangen vrijkomt als een trein passeert, mat hij waarden die volgens hem problemen kunnen veroorzaken. Volgens Coppes zijn auto's ter bescherming uitgerust met stalen platen, maar de Stint niet.
Over de oorzaak van het ongeluk doet hij geen uitspraken. ,,De vraag is of dat ooit zal blijken." Of de begeleidster die de Stint bestuurde iets te verwijten valt? ,,Hoe zal zij slapen? Op grond wat ik nu ontdekt heb, krijgt het wel een heel ander accent. Stel nou, en ik zeg niet dat het zo is, dat ze verkeerd geremd heeft. Dan heeft ze haar reflexen gevolgd. Dat kun je haar niet kwalijk nemen, dat zou ik ook doen. Je ziet een trein aankomen en trekt met beide handen aan de rem." Hij benadrukt dat er ook andere oorzaken kunnen zijn, waarop ze geen invloed gehad kan hebben.
Uitgebreid gecontroleerd
Stintum, de fabrikant van de Stints, wijst erop dat het ontwerp van de voertuigen juist volledig is aangepast aan de wensen van de kinderopvang en ouders. ,,Het voertuig is indertijd uitgebreid gecontroleerd en daarna toegelaten in het verkeer'', aldus directeur Edwin Renzen. ,,Er waren opmerkingen bij, maar de minister heeft daar naar gekeken en de Stints alsnog toegelaten. Deze meneer heeft, terwijl het ongeval pas donderdag is gebeurd, nu al een volledig onderzoek gedaan en conclusies getrokken. Wij hebben zelf alle vertrouwen in het onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Daar staan momenteel zeven van onze voertuigen, die uitgebreid worden gecontroleerd.''
Coppes wil voornamelijk voorkomen dat er nog eens een ongeluk gebeurt. ,,Er zijn zes incidenten geregistreerd, waarvan vier op een overweg. Dat mag je niet wegpoetsen."
Het verbaast hem dat nog niemand aan de bel heeft getrokken over de structurele fouten. Uit de handel hoeft het voertuig van hem niet meteen. ,,Op basis wat ik nu weet moeten we de Stints niet gebruiken, totdat overtuigend vaststaat dat het wel veilig is. Dat zal maanden duren."
Ernstig gewond
Bij het ongeval kwamen donderdag vier kinderen om het leven. Een pedagogisch medewerkster van kinderdagverblijf Okido was op weg naar basisschool De Korenaer in Oss toen ze op een spoorwegovergang werden aangereden door een trein. De begeleidster en een ander kind raakten ernstig gewond.
Na het ongeval besloten verscheidene kinderopvangorganisaties voorlopig geen gebruik meer te maken van de Stints om hun kinderen te vervoeren. Ze willen eerst zeker weten of het ongeluk niet is veroorzaakt door een technische storing in het elektrisch aangedreven voertuig.
Gisteren zag de minister nog geen aanleiding om de Stints van de weg te halen tot het onderzoek een uitslag had:
Dit artikel is ook verstuurd via WhatsApp. Wil je ook dagelijks nieuwsberichten ontvangen via WhatsApp? WhatsApp dan BD AAN naar 06-82658689. Let op: je ontvangt geen bevestiging, maar bent dan wel aangemeld.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Inspectie onderzoekt of straling spoorwegovergang Oss invloed had op elektrische Stint
-
Partijen in Kamer gaan achterban oproepen stil te zijn op 4 mei
De politieke partijen in de Tweede Kamer gaan hun achterban oproepen de nationale dodenherdenking niet te gebruiken voor demonstraties of politieke statements. Zij roepen hun achterban op de twee minuten stilte te respecteren. Een motie van de BBB is vrijdagochtend met een zeer ruime meerderheid in de Kamer aangenomen. -
ANWB
Meivakantie flink populairder, vakantiegangers passen plannen aan door hoge prijzen
De helft van de Nederlanders is van plan om deze meivakantie op vakantie te gaan. Dat is een flinke toename ten opzichte van vorig jaar, toen een op de drie aangaf in die periode een vakantie te boeken. De hoge prijzen voor een vakantie spelen een toenemende rol in de plannen. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB. -
Fabrikant controleert alle stints na spoorongeval Oss
De fabrikant van de stint laat alle 3500 voertuigen die in gebruik zijn controleren. Het bedrijf doet dat in afwachting van onderzoek naar het ongeluk van vorige week op het spoor in Oss. -
PREMIUMmet video
Bart rijdt met shovel muren omver en redt vijf paarden uit brandende schuur: ‘Was kantje boord’
Snel handelen van buurman Bart Kooijman heeft ervoor gezorgd dat donderdagnacht ‘alleen maar’ een schuur volledig is uitgebrand. Vijf paarden zaten gevangen in de brandende schuur aan het Westeinde in Hazerswoude-Dorp. Vanwege de extreme hitte konden de dieren aanvankelijk niet meer bereikt worden. Met zijn shovel heeft Bart de dieren net op tijd kunnen bevrijden.Hazerswoude-Dorp
-
Justitie eist 1,5 jaar cel tegen vrouw die eigen stalking in scène zette, excuses aan slachtoffer
-
-
-
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’ -
PREMIUM8 vragen18
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
Platformen als Vinted, Marktplaats en AirBnB zijn door Europese regelgeving verplicht om jouw verkoopgegevens over 2023 door te geven aan de Belastingdienst. Dat heeft veel vragen opgeroepen bij onder meer Marktplaats-gebruikers. Ook kwam staatssecretaris Van Rij met een Kamerbrief. Want: om welke gegevens gaat het nou precies, wat betekent dat voor je belastingaangifte en moet je nu belasting betalen als je overbodige spulletjes op de site doorverkoopt?
-
PREMIUM7
Koning gebruikt het liefst schuilnaam die verwijst naar plaats van allereerste Oranje-huwelijk
Buren -
Directeur Stint: 'Er is echt wel eens wat gebeurd, maar niet zoals dit'
OSS - “Alle capaciteit wordt ingezet om de Stints die we hebben rijden te controleren”, is de reactie van directeur Edwin Renzen op de vraag of de levering van Stints tijdelijk is stilgelegd. -
-
School rouwt om Osse kinderen in advertentie: 'Leven van de families is gebroken'