Audi Q3 is geen muurbloempje meer
Rij-impressieDe Audi Q3 was tot nu toe een succesvolle, maar geen opvallende auto. Met de tweede generatie doet Audi het helemaal anders. Dit is geen muurbloempje meer.
In het almaar uitdijende gamma van Audi, werd de vorige Q3 steeds onzichtbaarder. Bij zijn komst in 2011 was het al geen auto waarnaar je eens extra lang bleef kijken. De facelift in 2014 veranderde daar weinig aan.
Maar met de komst van de nieuwe generatie is de Q3 in één klap verlost van zijn muurbloempjes-complex. Het begint al met zijn extra lengte van bijna tien centimeter. Die is te danken aan het MQB-platform, waarop ook veel andere modellen van de Volkswagen-groep staan, zoals de Golf en de Audi A3. In hoogte ging er vijf centimeter af, terwijl de Q3 in de breedte juist weer twee centimeter groeide.
Digitaal dashboard
De indrukwekkende groei is niet eens de belangrijkste vernieuwing. Die eer gaat naar het ontwerp, zowel van het uiterlijk als van het interieur. De Q3 zit namelijk vol mooie details, zoals de grote grille met verchroomde verticale spijlen. Hieraan herken je de hand van de meester, hoofdontwerper Mark Lichte. Deze grille toonde hij begin 2017 voor het eerst op de Q8 Concept en is sindsdien het kenmerkende stijlelement van alle SUV’s van Audi. De licht uitgeklopte wielkasten zijn een verwijzing naar de oer-Quattro.
Ook het interieur is er met sprongen op vooruit gegaan. Een digitaal instrumentarium is voortaan standaard, en dat is fijn voor alle liefhebbers van die prachtige ‘virtual cockpit’ uit vele andere Audi-modellen. Over de materiaalkeuze en afwerking mag je bij Audi nooit klagen. Ook de Q3 heeft weer een snaar-strak dashboard met hoekige vormen. Wel moet de compacte SUV het doen met één groot touchscreen in plaats van twee (zoals bij de A6, de A7 en de A8), maar het ziet er modern uit. De duurdere versies zijn leverbaar met stroken alcantara op het dashboard en de stoelen. In onze testauto zijn ze oranje van kleur: ook mooi.
Ruim
Bij alle toegenomen proporties kon de wielbasis van de Q3 niet achterblijven. Die groeide met 7,8 centimeter. Dat is goed te merken aan de hoeveelheid binnenruimte. Zelfs als je 1,90 meter lang bent, is het geen straf om achterin te zitten. Zowel voor hoofd als benen is er voldoende bewegingsvrijheid. De achterpassagiers kunnen heel wat ontdekken aan hun zitplaats: niet alleen is de bank 15 cm te verschuiven, je kunt hem ook in drie delen omklappen en de rugleuning is in 7 standen verstelbaar.
Ook de bagageruimte is gegroeid. In de oude Q3 was hij met 430 liter vrij krap. Het volume is gegroeid tot 530-675 liter, afhankelijk van de stand van de achterbank. Met de bank omgeklapt kan er nu 1.525 liter in. De Q3 is up-to-date met zijn media-aanbod: hij is beschikbaar met Apple CarPlay en Android Auto, Google Earth-navigatie, een wifi-hotspot en digitale radio.
Verder kan de Q3 tot de nok toe worden volgestopt met hulpsystemen, zoals een file-assistent (waarbij de auto zelf remt en optrekt), een rijstrook-assistent die de auto binnen de wegbelijning houdt, en een par-keerassistent. Helemaal zelf inparkeren kan hij overigens niet, je moet nog steeds zelf remmen en gas geven.
Slechts één diesel
Wat de motoren betreft, zien we iets verrassends: drie benzineversies (150, 190 en 230 pk) en slechts één diesel (150 pk), al wordt de keuze volgend jaar iets uitgebreider. Dan maakt een nieuwe turbodiesel met 190 pk zijn opwachting.
De Nederlandse importeur verwacht het meest van de voorwielaangedreven 2,0 liter TFSI-motor, in combinatie met een zeventraps S Tronic-automaat. Hij levert 150 pk vermogen en 250 Nm koppel. Geen Q3-rijder zal zich beklagen over de sprint van 0-100 km/u in 9,2 seconden en de top van 207 km/u. Een storend element bij de S Tronic-transmissies is alleen dat het even duurt voordat ze reageren als je vanuit stilstand wilt wegrijden. Je bent dan geneigd iets meer gas te geven, waarna het vermogen in een keer vrijkomt en je niet al te vloeiend van je plaats komt. Kwestie van wennen.
Op de bergachtige wegen rond Bolzano in Noord-Italië is de versnellingsbak bovendien een beetje in de war: terugschakelen zodat meer koppel beschikbaar is voor de steile beklimming, of toch blijven hangen in een hogere versnelling?
Verder voelt de Q3 onverwacht zwaar aan voor optimaal plezier op leuke bochtige wegen. Zelfs de Dynamic-stand van Audi’s optionele Drive Select rij-programma verandert daar niets aan. De Nederlander zal hier alleen op vakanties tegenaan lopen; in ons vlakke land is de Q3 veel meer in zijn element.
Motorgeluiden dringen nauwelijks door tot het interieur - hooguit is er rond de buitenspiegels een beetje windgeruis te horen. De stoelen zitten uitstekend. Het nieuwe onderstel is in de Comfort-stand uitermate vriendelijk voor alle inzittenden: zelfs bij hoge verkeersdrempels of verraderlijke gaten in de weg is het genadig. De Q3 staat in november in de Nederlandse showrooms. Tegen die tijd worden ook de prijzen bekendgemaakt.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Aandelenkoers van ooit vierde automerk ter wereld in vrije val: van 82 dollar naar 3 dollar
-
met video's
Omwonenden schrikken wakker van brandalarm: meerdere auto’s gaan in vlammen op in Den Haag en Zoetermeer
De brandweer had in de nacht van zaterdag op zondag de handen vol aan verschillende autobranden. In Den Haag gingen meerdere bestelbusjes in vlammen op, in Zoetermeer werd de buurt ’s nachts gewekt door een brandalarm en een brandende BMW.Den Haag, Zoetermeer -
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen. -
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’ -
VIDEO
Audi wil Tesla een lesje leren met de e-Tron
Audi heeft grote plannen met elektrische auto’s. Het eerste model, de volledig elektrische e-Tron, is dit jaar te koop en overtroeft de concurrentie als het gaat om snel opladen. In 2025 moeten er minimaal tien elektrische Audi-modellen in de showrooms staan.
-
PREMIUM
Verbreden van snelwegen zorgt nauwelijks voor minder files en is niet per se milieuvriendelijker
Den Haag -
-
-
met video
Politie rijdt auto klem na wilde achtervolging in Den Haag, verdachte slaat te voet op de vlucht
De politie heeft zaterdagavond een auto klemgereden na een wilde achtervolging door Den Haag. De verdachte sloeg vervolgens te voet op de vlucht en verloor daarbij een schoen. Ook hield zijn auto een lekke band over aan de achtervolging.Den Haag -
auto-expert17
Auto-expert Niek Schenk onthult: met deze knop bespaar je 10 procent meer brandstof
Moet je bij het gebruik van airco in de auto nou wel of niet de recirculatie inschakelen, vraagt lezer Bart van Dijk zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
Rij-impressie
Audi Q8 is 's werelds eerste 'digitale' SUV
-
Ouderwetse trommelremmen in moderne elektrische auto: roest krijgt minder kans, maar er is nóg een voordeel
Elektrische auto’s staan bovenaan als het gaat om technologische ontwikkelingen, maar toch zijn ze vaak voorzien van vreemde ‘dichte’ velgen en soms zelfs van ouderwetse trommelremmen. Hoe komt dat? -
-
84
Tweede Kamer zet vraagtekens bij Chinese auto’s: ‘Ze kunnen met één druk op de knop onklaar worden gemaakt’