Inspectie onderzoekt straling spoorwegovergang Oss
updateDe Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat onderzoeken of de elektromagnetische straling van de spoorweginstallatie in Oss de elektrisch aangedreven Stint heeft beïnvloed. Na het tragische bakfietsongeval in Oss maakten meer gebruikers melding van storingen met de Stint nabij een overweg.
,,Dat is voor ons de reden om de wisselwerking te onderzoeken tussen de elektromagnetische straling van de spoorweginstallatie en de Stint", zegt Frank Wassenaar van het ILT. ,,Wij willen alles uitsluiten."
Bij het ongeluk in Oss reed de stint tegen de gesloten spoorbomen en belandde op het spoor. Vier kindjes overleden. Een vijfde kind en een medewerkster van kinderopvang Okido raakten zwaargewond.
Eerder al liet de politie weten dat onderzocht wordt of de Stint op hol is geslagen. De Stint is een elektrisch wagentje waar de bestuurder achterin staat om zo goed zicht te hebben op de kinderen. Er kunnen zo 'n tien kinderen in worden vervoerd. Er rijden in Nederland zeker 3000 van dit soort wagentjes rond. De meeste worden gebruikt in de kinderopvang en mogen rijden met een snelheid tot wel 17 kilometer per uur.
Kanttekeningen
Vrijdag kwam het nieuws naar buiten dat twee belangrijke verkeersinstanties in het verleden kanttekeningen hebben geplaatst bij de Stint. Daarop heeft Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) laten weten dat de toelatingsprocedure voor de Stint tegen het licht wordt gehouden. Ze ziet echter geen reden om de elektrische bolderkar op de openbare weg nu ineens te verbieden.
In 2011 toonden de RDW en onderzoeksinstituut SWOV zich kritisch over de Stint. De RDW, de overheidsdienst die over voertuigregistraties gaat, merkte op dat het vervoersmiddel te breed is. Een Stint geldt als 'bijzondere bromfiets' en die mogen maximaal 75 centimeter breed zijn. De Stint ligt daar met 110 centimeter flink boven. Maar dat werd niet als onoverkomelijk bezwaar gezien, aangezien bakfietsen ook 150 centimeter van de weg mogen gebruiken.
SWOV had geen technische bezwaren, maar wel bedenkingen bij het feit dat 'ieder persoon van 16 jaar of ouder zonder enige rijopleiding’ tien kinderen zou kunnen vervoeren. De onderzoekers pleitten voor aanvullend onderzoek naar de eisen die aan bestuurders gesteld moeten worden.
Camera op trein
De trein die donderdagochtend op een overweg in Oss een elektrische bolderkar met kinderen schepte, was uitgerust met een frontcamera. De beelden worden bestudeerd voor het onderzoek naar de toedracht, zei directeur Pier Eringa van ProRail op een persconferentie. Ook de NS bestudeert de beelden.
Volgens directeur Eringa laten de beelden alles zien wat er voor de trein is gebeurd, maar op de details ging hij niet in. ,,Beelden komen altijd te laat maar in dit geval zijn ze goud waard. Ze kunnen in de toekomst ook ongelukken voorkomen'', zei hij.
Kijk hier naar beelden van een spontane stille tocht van leerkrachten:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met video
Fiod onderzoekt weer massale toeslagenfraude vanuit Bulgarije
-
PREMIUMde wijkagent
Als vrouw thuiskomt, is haar man overleden: weken later komt ze op het bureau met bijzonder verzoek
In deze nieuwe aflevering van de serie De wijkagent komt een vrouw thuis en ziet dan haar man liggen. Omringd door ambulancepersoneel en een agent. Die vertelt haar dat het niet goed met haar man gaat. Een paar weken later komt de vrouw langs op het bureau met een bijzonder verzoek. -
PREMIUM164
Van 128 naar 100 liter water per persoon per dag: spoel de vaat niet schoon en leg een fles in de stortbak
Water, een luxe die we voor lief nemen, maar we lopen op dun ijs. Besparingen in én om het huis zijn noodzakelijk, want Nederland stevent volgens waterbedrijven af op een drinkwatertekort. Waterexpert Jos Peters: ,,Ik ben ervan overtuigd dat we makkelijk naar 100 liter waterverbruik per persoon per dag kunnen. Misschien wel minder.” Met deze (bijna gratis) toepassingen in de keuken, wc en badkamer bespaar je zo liters water per dag. -
PREMIUM
Van wie zijn de goudstaven ter waarde van 6 miljoen? ‘De verklaring liegt er niet om’
In de grote witwaszaak rond cokehandelaar Piet Wortel draait alles om een dubieuze partij goud ter waarde van 6 miljoen euro. De staven lagen weliswaar in zijn villa, maar waren volgens Wortel eigendom van Ronnie Brunswijk, vice-president van Suriname. Die heeft dat nu toegegeven. -
PREMIUM38
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
Debby Gerritsen weet raad als het gaat over de liefde, lust en relaties. Deze week wederom een seksuele kwestie: de man van Marlene wil geen seks meer en wil er ook niet over praten. Ze wil niet bij hem weg, maar wel graag weer een seksleven.
-
Piek is voorbij: minder gevallen van kinkhoest onder kleine kinderen
-
-
-
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn. -
PREMIUMleescrisis
Ook in Ierland was het slecht gesteld met leesvaardigheid van kinderen, totdat overheid het roer radicaal omgooide
Terwijl Nederlandse kinderen en jongeren steeds slechter kunnen lezen, blijkt Ierland een succesverhaal te schrijven. Daar werd vijftien jaar geleden alles op alles gezet om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. De oplossing bleek voor een deel heel simpel te zijn, en na vier jaar waren de eerste resultaten zichtbaar. Wat kunnen we leren van hun aanpak?
-
PREMIUM
UWV-dossier van Hellen is na half jaar nog altijd ongeopend: ‘Voel me niet gehoord’
-
ProRail-baas John Voppen wil treinreizigers niet te veel beloven: ‘Het ergste is een trein die niet rijdt’
Wanneer kunnen reizigers eindelijk weer treinen verwachten die op tijd vertrekken en aankomen? John Voppen, baas van spoorbeheerder ProRail, zegt er na een zwaar 2023 alles aan te doen om de prestaties te verbeteren, maar tempert de verwachtingen. -
-
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren