Zurig, gezond drankje krijgt voet aan de grond in ons land
De omzet is nog niet zo groot als die van Coca-Cola, grapt een Nederlandse maker van kombucha met gevoel voor understatement. Maar het friszure drankje veroverde al vele harten. ,,Vooral de gembervariant is een hardloper.''
Voedseltrends komen vaak uit Londen of New York en landen een jaar of twee later in Nederland. Kombucha is geen uitzondering op die regel, zegt voedseltrendwatcher Esther Haanschoten. ,,Vorig jaar bezocht ik een Wholefoods supermarkt in Londen waar ze naast flesjes kombucha in het schap, ook een kombuchatap hebben staan. Zo kan de consument ter plekke zijn of haar favoriete kombucha tappen. Waar wij in Nederland sinaasappels persen in de supermarkt, tappen ze in Londen dus hun favoriete kombuchadrank.''
Kombucha? Bij veel mensen gaat niet direct een belletje rinkelen als ze dat woord horen. Het eeuwenoude drankje ontstaat als gezoete thee door bacteriën en gisten fermenteert. De drank (het woord kombucha is Russisch) was vooral iets dat in de alternatieve hoek zat: wie online zoekt naar foto's van de 'zwam' ziet vooral veel potten met onfris uitziende, bruinige drab. Net als zuurkool of yoghurt heeft het een friszure smaak. Hoe langer je het laat fermenteren, hoe meer van de suikers worden omgezet in koolzuur en hoe frisser het smaakt.
Inmiddels wordt kombucha professioneel gemaakt, met hippe namen, fraaie etiketten en bijbehorende prijzen (tussen de 1,60 en 2,30 euro voor een flesje). De verkoop verloopt niet alleen via de reformwinkel, maar supermarkten als Ekoplaza en Marqt hebben inmiddels ook kombucha. De best verkrijgbare is Captain Kombucha, een Portugees merk dat een half dozijn smaken biedt.
Kombucha is een prima alternatief voor suikerhoudende frisdrank of wijn, vindt de Amsterdamse ondernemer Filip van Asch. Hij begon zo'n anderhalf jaar geleden met zijn broer Simon met Mana. Inmiddels zijn de vier smaken van zijn kombuchamerk op 80 punten verkrijgbaar. Dat moeten er volgend jaar 200 zijn. ,,We hebben de ambitie om ook in Duitsland en België voet aan de grond te krijgen. In Engeland is het al gemeengoed, maar in Duitsland heb ik het nog niet gezien in de hippe bars.''
Nederland telt steeds meer initiatieven en producenten die kombucha maken, ziet trendwatcher Haanschoten. ,,Begin dit jaar bezocht ik een event van Kitchen Republic waar ik de producenten sprak van Cultcha Kombucha. Zij zijn een micro brouwerij die zelf kombucha maken. Zij verkopen inmiddels meerdere smaken zoals cherry-basil en apple-ginger. Hun producten zijn bij Marqt te verkrijgen. Maar ook Stach in Amsterdam verkoopt kombucha, volgens mij Karma Kombucha, een merk dat ook in veel Londense winkels verkrijgbaar is. Juist door de verscheidenheid aan smaken en de positieve gezondheidsclaims denk ik zeker dat het een populair drankje kan worden.''
Nu nog iets voor de voorlopers, maar het is een kwestie van tijd voordat het doorbreekt, denk Haanschoten. ,,Nu je ziet dat ook ketens zoals een Ekoplaza kombucha aan gaan bieden aan hun klanten, zal het mij niets verbazen als het binnenkort ook bij de grotere supermarkten te verkrijgen is.''
Net als bij wijn zijn er verschillende soorten kombucha. De zoetere zijn minder lang gefermenteerd en bevatten nog restsuiker van de fermentatie. Die zijn niet zo zoet als frisdrank, maar smaken wel een stuk zoeter dan de strakkere varianten van Mana.
Die van ons is niet voor iedereen
,,Als ze door laat fermenteren, dan wordt het zuur als azijn. Jonnie Boer van De Librije gebruikt kombucha om ceviche te maken. De kombucha van ons kun je meer vergelijken met een droge wijn of prosecco'', aldus Filip van Asch. Wat zuurder dan andere kombucha's dus. ,,Die van ons is niet voor iedereen. Je kunt het vergelijken met koffie. Bijna iedereen die dat voor het eerst drinkt, vindt het niet lekker. Het is een aangeleerde smaak.'' "
De reden waarom de Van Asch-broers de drank lang laat fermenteren is een heel praktische: nu hoeft de kombucha niet meer te worden gekoeld om het fermenteren te stoppen. En dat scheelt veel energie: bij de opslag, in het vervoer en in de winkel.
Goed alternatief
Over de gezondheidsvoordelen moeten producenten voorzichtig zijn in hun reclame-uitingen. ,,Wetenschappelijk is het niet bewezen dat het gezond is. Ik ben er voor mezelf van overtuigd dat het een goede uitwerking heeft op je darmen en dat het een ontgiftende werking heeft. Je ziet ook dat mensen die het voor het eerst drinken er soms last van krijgen. Het doet wel wat.''
Het is volgens Van Asch een drank die frisdrank of alcohol kan vervangen. ,,Ik hoor vaak dat mensen iets zoeken dat ze kunnen drinken als ze geen alcohol willen of kunnen drinken, omdat ze nog moeten rijden of sporten. Water met een smaakje gaat ook vervelen.''
Vooralsnog is de omzet nog niet zo groot, aldus Van Asch. ,,Het is nog niet zo groot als die van Coca-Cola. Maar steeds meer traditionele partijen zoals strandtenten gebruiken het of alternatief voor een Radler of een wijntje.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Culinair festival gaat plots niet door: organisatie wacht acht maanden tevergeefs op vergunning
Den Haag -
Met deze lekkernijen wil Duitsland ons verleiden
Roep Duitse keuken en het woord braadworst is niet ver weg. Dat imago is behoorlijk achterhaald, vindt men in Duitsland. Met 300 sterrenrestaurants mogen de oosterburen zich vierde noemen op de lijst van lekkere landen in de wereld. -
Koken & eten
Waarom rookworst uit een felgekleurde verpakking beter smaakt
Een drankje of een snack smaakt lekkerder als er een felgekleurde verpakking omheen zit. Een yoghurtdrank die in een knalrode fles zit, is smakelijker dan precies dezelfde drank in een roze fles. -
PREMIUM39
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
Debby Gerritsen weet raad als het gaat over de liefde, lust en relaties. Deze week wederom een seksuele kwestie: de man van Marlene wil geen seks meer en wil er ook niet over praten. Ze wil niet bij hem weg, maar wel graag weer een seksleven. -
Voedselproducenten Fairtrade, Knorr, Koh Tai en Patak’s halen vlees en vis uit de helft van hun recepten
Supermarktketens Jumbo en Plus, evenals de voedselproducenten Conimex, Fairtrade, Knorr, Koh Tai en Patak’s gaan hun verpakkingen aanpassen zodat de helft van de recepten daarop volledig vegetarisch of veganistisch wordt. Dat doen zij op verzoek van Wakker Dier, meldt de organisatie.
-
consumentenbond
De keukenmachine is ideaal voor wie graag bakt, dit is de beste
-
-
-
PREMIUM
Slager Jakob (25) maakt vanaf nu weer dé paardenworst waar mensen voor omreden
De beroemdste paardenworst van Dordrecht en verre omstreken, die van Slagerij Verkerk, maakt een comeback bij Slagerij Gelderblom in winkelcentrum Sterrenburg. De weduwe van slager Aart Verkerk heeft het recept overgedaan aan Jakob Simons (25). ,,Zelfs de kinderen van mijn jongste zoon zweren erbij.’’Dordrecht -
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven?
-
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
-
PREMIUM
Diëtiste legt uit wat McDonald’s en ander fastfood doet met je lijf: ‘Wraps zijn niet zo gezond als ze lijken’
Een hamburger, frietje of een andere snack is op zijn tijd niet te versmaden. Maar wat doet het met je lichaam als je elke week of misschien zelfs elke dag fastfood eet? Als je dan gaat voor een snelle hap, zijn sommige opties dan nog gezonder dan andere? En kun je de ‘schade’ ongedaan maken door te sporten of de rest van de tijd gezonder te eten? Diëtist Sanne Mouha legt het uit. -
-
PREMIUMvoor jou geproefd15
De magere kwark uit deze supermarkt wint onze test: 'Zo hoort kwark te smaken’