Test Ford Focus: technisch hoogstandje
AutotestDe nieuwe Ford Focus onderscheidt zich met veel vernieuwende technologie. En ook de gebruiksvriendelijkheid is er op vooruit gegaan.
Ford Focus 1.0 (125 pk), vanaf € 27.565
Met zijn veiligheidstechnologie loopt de nieuwe Focus voorop. Zo zijn de koplampen gekoppeld aan een camera die wegmarkeringen en verkeersborden ziet. Bochten en kruisingen worden daardoor vroegtijdig en beter uitgelicht. En in de file kan de bestuurder het werk grotendeels aan de auto zelf overlaten. Dankzij een 5 centimeter langere wielbasis biedt de Focus achterin meer beenruimte dan de meeste concurrenten.
De bagageruimte groeide van 363 naar 375 liter: keurig voor deze klasse. De daklijn is 1,5 centimeter verlaagd om hem sportiever te laten ogen. Helaas blijft daardoor weinig hoofdruimte over, vooral met een panoramadak. Naast deze vijfdeurs hatchback is de Focus als vanouds ook als stationwagon leverbaar. Die is 29 cm langer en biedt een grotere bagageruimte met 608 liter inhoud en een flexibele laadvloer.
Het interieur verrast niet, maar alles zit op een logische plek. Alleen de locatie van de startknop blijkt onhandig: aan de zijkant van de middenconsole. Het instrumentarium, met – typisch Ford – lichtblauwe verlichting, is zeer duidelijk afleesbaar. De klimaatregeling en het infotainment hebben echte knoppen: handig. Dat infotainment is bij de tijd met smartphone-koppeling en intelligente spraakbediening.
Mede dankzij de geïsoleerde voorruit is de nieuwe Focus aangenaam stil. De pittige, driecilinder turbomotor bewijst al jaren goede diensten bij Ford. Hij kan voor het eerst een deel van de cilinders uitschakelen op momenten dat dat verantwoord is (testverbruik is 1 op 17). Soms knort hij wat. De geteste auto heeft het sportief afgestemde onderstel en dat gaat ten koste van het veercomfort. De minder sportieve versies rijden prettiger; de Focus is in de basis al een van de meest koersvaste en fijn sturende auto’s in zijn klasse.
PLUS
Loopt voorop met technologie.
Veel beenruimte achterin.
Lekker stil.
Formidabel weggedrag.
MIN
Onhandige plek van startknop.
Veercomfort in sportversies.
Beperkte hoofdruimte achterin.
EINDCIJFER
8,7
CONCLUSIE
De nieuwe Focus is een van de ruimste, best rijdende en technisch meest geavanceerde auto’s in zijn klasse. Wie een sportieve versie kiest, levert wel comfort in.
EXTRA TESTNOTITIES
- Voor het eerst zal de Focus volgend jaar ook als Active verschijnen. Die heeft iets meer het uiterlijk van een off-road auto en staat 2 centimeter hoger op zijn wielen.
- Voor het eerst behoort een head-up display tot de opties in de Focus. Speciale filters maken het intrekbare polycarbonaat scherm ook goed afleesbaar voor dragers van een zonnebril met gepolariseerde glazen.
- Zoals het een moderne auto betaamt is er ook een app voor de Focus verkrijgbaar. Daarmee kan je de auto op afstand ver- en ontgrendelen, krijg je informatie op je telefoon over het brandstofpeil, de kilometerstand of de bandenspanning en vind je altijd de weg terug naar je geparkeerde auto.
- Ford levert de nieuwe Focus met twee verschillende achterassen. De sterkste motorversies én de stationwagon hebben onafhankelijke achterwielophanging. De lichtere motoren hebben een lichtere en goedkopere torsie-as, waarmee de auto overigens ook prima presteert.
- Ford is een van de weinige merken die – als optie – portierrand-bescherming biedt. Als je de deur opent, komt er een zachte, kunststof bescherm-strip tevoorschijn om te voorkomen dat het portier op een krappe parkeerplaats een andere auto raakt.
- Ook nog steeds heel handig bij Ford: Easy Fuel. Dat staat voor een integratie van tankdop en –klep én de speciale vulopening voorkomt dat je per ongeluk de verkeerde brandstof tankt.
- Alweer typisch Ford is 'MyKey': een hulpje bij het opvoeden, vooral gericht op ouders die de auto uitlenen aan hun kinderen die nog maar net hun rijbewijs hebben gehaald. De sleutel kan je programmeren zodat de snelheid is begrensd, inkomende telefoontjes worden geblokkeerd en de radio pas klinkt als de veiligheidsgordels zijn omgedaan.
- Waar je kinderen wél blij mee zullen zijn: de wifi-hotspot. Die maakt het mogelijk om met maximaal 10 apparaten snel te internetten in de auto.
- Optioneel is het B&O audiosysteem dat met 10 luidsprekers en een versterker van 675 Wat een van de beste systemen in de automarkt is. Het zit ook in de Fiesta.
- Binnenkort wordt in de nieuwe Focus ook 'Wrong Way Alert' leverbaar. Dat waarschuwt wanneer je per ongeluk de afrit van een snelweg dreigt op te rijden. Oftewel, dit systeem voorkomt spookrijden.
- De Drive Mode kent drie menu’s: Normal, Eco en Sport. Dit systeem past verschillende instellingen aan, zoals de gasklep-respons, de gevoeligheid van de besturing. Duurdere versies die zijn uitgerust met elektronisch geregelde schokdempers krijgen er twee rijmodi bij: Comfort en ECO-Comfort.
- De Ford Focus is met de driecilinder 1.0 benzinemotor te koop vanaf €23.765. De basisversie daarvan biedt een vermogen van 100 pk. De geteste auto heeft de sterkere variant, met 125 pk. Die staat in de prijslijst vanaf €27.115 en dan krijg je de meteen de rijke Titanium Business uitvoering. In dit geval had de auto de ST-Line Business uitrusting en daarmee kost deze Focus € 27.565. Hij is behoorlijk rijk uitgevoerd en bevat onder meer infotainment met een 8 inch scherm en navigatie, cruise control, elektrisch inklapbare buitenspiegels, parkeersensoren voor en achter, 17 inch lichtmetalen wielen, FordPass Connect, radiografische sleutel met startknop, LED-mistlampen voor, leren sportstuur en een sportief afgestelde wielophanging.
- De geteste auto had ook nog veel extra’s, zoals het Technology Pack van € 450 (adaptieve cruise control, grootlicht-assistent, verkeersbordherkenning en een systeem dat de besturing in noodsituaties helpt bij een uitwijkmanoeuvre), het Bang & Olufsen audiosysteem van € 450 (met digitale radio, 675 Watt muziekvermogen, negen luidsprekers en een subwoofer) en het Style Pack ST-Line dat €525 kost en bestaat uit dashboard-stijlaccenten (koolstofvezel en rood), kniekussentjes op middenconsole met rood stiksel, luxe vloermatten, grote achterspoiler en rode remklauwen. Bovendien waren de volgende accessoires aangebracht: voorbereidingspakket voor trekhaak-montage (€ 75), draadloos opladen mobiele telefoon (€ 150), Parking Pack (€ 200: automatisch inparkeren, breedbeeld-achteruitrijcamera, portierbeschermers), Winter Pack (€ 450: elektrisch verwarmbare voorruit met elektrisch verwarmbare ruitensproeiers, elektrisch verwarmbare voorstoelen en verwarmbaar stuurwiel), Comfort Pack (€ 550: automatische airco, regensensor, follow-me-home verlichting, automatische dimmende binnenspiegel), elektrisch te openen panorama-dak (€ 1.100, inclusief haaienvin-dakantenne en elektrisch bedienbaar zonnescherm), Design Pack 2 (€ 1.395: 18 inch lichtmetalen wielen met 235/40 banden en LED-koplampen met automatische niveauregeling).
Alles bij elkaar brengt dit de prijs van de geteste auto op €32.910.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
Rijkswaterstaat wil ‘beruchte’ afslag 12 aanpakken op A4: ‘We kijken naar aanpassingen’
De grotere verkeersdrukte in het Westland zorgt voor extra filevorming op de A4, de drukste rijksweg van Nederland. De problemen spitsen zich toe op het stuk wegdek bij afslag 12 Den Haag-Zuid Naaldwijk. De op- en afritten en het viaduct over de A4 vormen een flessenhals, waardoor het verkeer steeds vaker vast loopt. Rijkswaterstaat werkt aan een oplossing.Delft, Den Haag, Westland -
VIDEO | Amerikaan zonder armen en benen bestuurt truck met joystick
Een Amerikaan zonder armen en benen krijgt een gepersonaliseerde truck om zelf in te rijden. Een gespecialiseerd bedrijf heeft diverse aanpassingen gedaan voor de 18-jarige Anders Lovstuen. Zo tilt een liftje de jongeman in zijn auto, waarna hij de wagen kan bedienen door met zijn kin op knoppen te drukken en met zijn schouder een joystick te bewegen. Ander functies in de auto bedient Anders middels zijn stem. -
MET video
Instortingsgevaar dreigt voor drukste brug van Nederland en dat zorgt voor grote problemen
Gigantische files van Leiden tot Breda dreigen als de Van Brienenoordbrug niet onmiddellijk wordt gerenoveerd. Dit jaar dreigen al rijstroken dicht te moeten wegens instortingsgevaar, waarschuwen burgemeesters Ahmed Aboutaleb (Rotterdam) en Jan van Zanen (Den Haag) namens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Zij eisen honderden miljoenen euro’s extra voor wegen en infrastructuur.Rotterdam, Den Haag
-
Explosieve groei aantal oldtimers in vijf jaar tijd
-
-
-
29
Europese ‘flitsweek’ maandag van start, zwaartepunt controles later deze week
Automobilisten in heel Europa worden deze week geconfronteerd met een Europese ‘flitsmarathon’. In bijna alle EU-staten lopen automobilisten grote kans om tijdens de actieweek van 15 april te worden geconfronteerd met snelheidscontroles. -
PREMIUM
Oldtimer is een plattelandshobby: ‘De stad heeft uitlaatgassen, daar doe je de kap niet open’
Het aantal oldtimers groeit, vooral op het platteland. Autorijden als bezigheid, waarbij je je auto laat werken terwijl je haar voor je ogen wappert, daar kunnen de strengere milieueisen en gestegen kosten volgens de liefhebbers niet tegenop. ,,Maar ik denk dat de collectie oldtimers wel langzaam opdroogt.”Meerkerk, Poederoijen, Arkel, Gorinchem, Dordrecht
-
258
Formatiekwartet bekijkt of maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur kan
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
-
met video
Brandweer redt bestuurder van zinkende Audi langs A4: auto van ruim een ton vol met water
Den Hoorn