14 is voor @12...
@200 m post@201 RobPEen verschil tussen de Blokkeerfriezen en XR is dat de Blokkeerfriezen niet geacht werden demonstranten te zijn. XR gi...
@23 "wel" Je weet het pas als je het ziet. En je hebt het nog steeds niet gezien. Pas maar op met dat volkomen misplaatst...
@6 Ik bedoel natuurlijk niet het mishandelen van een kind.Maar ik denk wel dat je vanaf het begin consequent moet zijn.Een vriendin van mij ...
@16Ondanks alles nog steeds van mening dat het tot aan de grens van de vijand uitbreiden van een tot de tanden bewapend militair blok de jui...
@25 Wij zijn goed sociaal bezig met een ander proberen minstens dood te spreken met krachttermen. Over wat het effect van de medicijn is ga ik n...
@12 Correctie.Na asielzoeker een punt. Dan een hoofdletter O....
@73 Dat is een whataboutism. We zullen bij migranten iets aan de manier waarop ze Nederland beleven moeten veranderen. Dit geldt niet alleen voo...
@11" Tja, laat die Rwandadeal dat nou net niet doen."Tja laat die Rwandadeal datnou net wel doen voor 170.000 per illegale asielzoeker opvang ...
@203 Dat maak je er toch echt allemaal zelf van, je kruipt nogal graag in de slachtoffer rol. Hypocriet. Ik heb ook nooit gezegd dat jouw wijn b...
http://www.condoleance.nl/17147/slachtoffers-bakfietsdrama-oss-.html
Wat voor soort rem(men) zitten er op een stint ? Dynamisch (op de motor remmen zodra het gas wordt losgelaten; net als bij de meeste scootmobielen) , trommel remmen, schijfremmen en hoe worden die bekrachtigd ?? Een noodrem zou er best wel op mogen; zoals bij een loopband of zoals op een waterscooter middels een koord om de pols.
Als trouwens met een scootmobiel een fataal ongeluk gebeurt (en die gebeuren helaas) wordt dat type scootmobiel ook niet in de ban gedaan. Ook voor die dingen is geen rijbewijs nodig/verplicht terwijl deze ook tot 25 km/uur mogen rijden. Omdat de slachtoffers dan veelal ouderen zijn hoor je er weinig over.
Ter aanvulling het is een aangepaste Segway met een bak er aan. Voor een Segway hoefde je geen helm op en geen bromfiets rijbewijs daar het onder de snorfiets valt. Echter de wet is sinds januari veranderd en volgens mij heb je er nu wel een bromfiets certificaat voor nodig net als voor de snorfiets. Moet je voor de snorfiets een helm dan geld het hier ook voor. Dit is nu nog niet het geval. Een bromfiets certificaat is het het minste wat je voor zon gevaarlijk ding als een stint zou moeten hebben. Bij het minste geringste slaat hij om.
@129 DagmarA toch
"Wie bedoelt u met "kneusus"?"
Wat rijmt op kneusus ?
kubus natuurlijk
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stint
Hoe men op die segway komt: een segway bestuur je m.b.v. lichaamshouding: voorover leunen; vooruit. achterover leunen; achteruit. Naar links of rechts leunen bocht maken. Dit voertuig is voorzien van microcontroller gestuurde/gecontroleerde gyroscopen. De stint wordt niet door gewichtsverplaatsing bediend (In elk geval niet om bochten te maken)
Het lijkt er op dat dit het eerste ernstige ongeval is sinds 2011 met zo'n voertuig. Het is trouwens wel voorzien van veiligheidsriemen.
** gebruiker verwijderd **
@155 daarom klinkt het onwaarschijnlijk dat de schuld volledig bij de stint ligt.
Blijf erbij dat ik dat ding onder geen beding voor die trein had gestuurd. Nomatter what.
** gebruiker verwijderd **
"Minister haalt Stints niet van openbare weg". "Ze laat weten dat de RDW en onderzoeksinstituut SWOV in het traject naar de toelating van de Stint op de openbare weg in 2007 en 2008 kritische kanttekeningen hebben geplaatst bij het voertuig.
De RDW vond de Stint te breed (110,5 centimeter in plaats van de 75 centimeter die eigenlijk geldt voor de categorie bijzondere bromfietsen) en gaf om die reden een negatief advies af.
De SWOV concludeerde in haar advies dat "met de Stint niet zonder meer veilig aan het verkeer kan worden deelgenomen".
Toch werd de Stint in 2011 "met inachtneming van deze adviezen" toegelaten op de openbare weg. Er waren verder namelijk geen technische redenen waarom het voertuig niet veilig aan het verkeer kon deelnemen en net als bij bakfietsen werd de breedte van de Stint niet als bezwaarlijk gezien.
Aanvulling @159 : Welke minister uit het kabinet Rutte 1 werd er nu weer omgekocht? Oh, ik zie het al: Melanie Henriëtte Schultz van Haegen-Maas Geesteranus. Van 14 oktober 2010 tot 26 oktober 2017 was zij minister van Infrastructuur en Milieu in het kabinet-Rutte I.
Tja, wéér VVD hè?
Bron bij @159 (De redactie van NK komt nog steeds niet met een edit-functie):
https://nos.nl/artikel/2251481-minister-haalt-stints-niet-van-openbare-weg.html
@152
Dat kan wel wezen, maar die vervoeren geen groep met kinderen. Daar gaat het om, e-bikes vliegen ook in de fik enz. maar daar zit 1 persoon op, hoogop 2. Dit is een kar met bijna een dozijn personen erop. Eén kind is iig elf jr oud (in het ziekenhuis) er zaten dus kinderen in van grote verschillende leeftijden, en dus ook van grote verschillende gewichten.
Eerst maar eens de onderzoeken afwachten.
@152
Toevoeging, scootmobiel bestuurders die geen auto rijbewijs hebben, krijgen een hele langzame scootmobiel, vanwege het gebrek aan verkeer en anticipatie inzicht. Dus iemand die oud is en nooit auto heeft gereden krijgt geen snelle kar. De snelheid wordt aangepast aan de ervaring.
@159 : Wat heeft de breedte met dit ongeluk te maken?
@160 : Door wie? Een op dat moment klein bedrijfje, bso's die goedkoper vervoer willen?
@153 : Het heeft bijna niks met een segway te maken.
@152 :
Op de nieuwere 2 soorten remmen, zo te horen een motorrem en een handrem (ik gok een schijfrem)
Op de oudere is me dat minder duidelijk, wat we wel opvalt is de noodstop, die voor mij zeer onlogisch is want je moet er een hand voor van het stuur halen. (deze zie je op de nieuwere dan ook niet terug)
Op deze foto waarbij de stint aan een takelwagen hangt, zie ik een handrem hendel, het is dan het nieuwe type.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/2826391173/Slachtoffers+spoordrama+Oss+zijn+4,+4,+6+en+8+jaar,+drie+zusjes+betrokken.aspx
Laten ze maar eens gaan kijken hoe logisch die “gashendel” bij de rem of versnelling zit.
Bij elektrische fietsen zit ook zo,n hendel (voor als je een helling moet nemen) en als je per ongeluk die hendel open draait, schiet je fiets heel snel, een heel stuk door.
@166 Ik wou iets vragen u geeft het antwoord al dank u.
Dat begreep ik dus niet dat die dingen 1 rem hadden, ze hebben dit dus al aangepast.
@141 200 % gelijk
@165 De breedte van de Stint heeft niks te maken met het ongeval, maar de RDW heeft in 2007/2008 (10/11 jaar geleden dus!) al geoordeeld, dat de Stint te breed zou zijn voor de openbare weg. Wie heeft hier al die jaren zitten slapen?
@170 : Het ding is de afgelopen jaren veilig gebleken, breedte is geen probleem geweest.
Ik durf zelfs wel te zeggen dat breder veiliger is, want o.a. stabieler. Ook haalt een auto een breder vervoermiddel alleen in als het echt kan. Een groot roze ding op de weg waar kinderen inzitten, daar ga ik met een grote bocht omheen, of ik blijf er even achter zitten.
Verder heeft het niks met dit ongeluk te maken,
er is achteraf altijd wel iemand die het ergens niet mee eens was.
Even gezocht, hier de documenten:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/09/21/ongeval-met-stint-op-spoorwegovergang-oss
Op de punten die mogelijk van belang zijn bij dit ongeluk is de stint juist veilig bevonden.(remmen, uitwijken, stabiliteit)
@166 De stint heeft dus inderdaad een z.g. dynamische rem. Dit type rem wordt ook op het gros van de scootmobielen toegepast. Juist vanwege dit type rem krab ik me even achter de oren over verklaringen van "op hol geslagen" Maar goed. Ik ben geen expert. De experts zullen vast moeten stellen wat er daadwerkelijk is gebeurd. We zullen dit t.z.t. wel lezen en/of zien. Ik hoop alleen dat de gebruikers van de stint nu plots dit vervoermiddel massaal in de ban doen. Dat is begrijpelijk maar niet redelijk t.a.v. b.v. de fabrikant.
@172 :
Als een gashendel open blijft staan, door een slecht ontwerp, defect, kortsluiting, corrosie, zand, o.i.d. dan doet een dynamische rem niks, want die staat dan uit.
Er is een tweede (hand)rem, die zou dan sterker moeten zijn dan de motor om tot stilstand te kunnen komen.
Hoe deze 2e (hand)rem hier werkt, weet ik niet, ik weet niet eens of het wel echt een apart remsysteem is, maar ik kan wel zeggen dat er een zeer sterke rem nodig is om een redelijk zware elektromotor die vol aan staat te kunnen stoppen.
Die fabrikant is zo goed als failliet, wat het rapport ook gaat zeggen, er zal teveel twijfel bij ouders zijn.
Er vallen mij aan dit karretje wel een aantal dingen op die ik persoonlijk als gevaarlijk typeer:
1. Waar is de dodemansknop (bestuurder in namelijk niet gezekerd), dit is een koortje tussen bestuurder en voertuig? Of zit er een druksensor onder de voeten van de bestuurder?
2. Waar is de verplichte noodstop op het stuur (dat is de rode knop aan de rechterkant van het stuur)?
3. Wielen zijn te klein in diameter, om deze reden is de kar ongeschikt voor de weg.
4. Aan de voorkant mist een 'slee' , dit zorgt ervoor dat bij opstakels op de weg, de kar opgewipt wordt en niet onmiddellijk met een grote klap vastloopt.
Maar goed, hoeft allemaal niks met het ongeluk te maken te hebben, de Nederlandse overheid kan roepen wat hij wil, maar op deze vier punten is het voertuig onveilig in gebruik.
@166 op deze zat een rem met een kabeltje wat makkelijk kan breken zoals bij een brommer of een fiets. Ik denk trommelremmen.
Verder zat er nog een dodemansknop op die in werking treed als je er af springt dus onder het plateau
@175 : Dodemansknop onder het plateau, best slim, maar je hebt er niks aan als het gas blijft hangen. Eraf springen is tegennatuurlijk als je de kinderen ook wilt redden.
Die (hand)rem vind ik er (ook) te zwak uitzien, maar een goeie kabel snapt niet zomaar, o.a. wielrenners vertrouwen hun leven aan hun remmen.
Goed mogelijk dat er twee dingen tegelijk fout zijn gegaan, hopelijk laat het onderzoek niet maanden op zich wachten.
@176 Het gas bleef hangen zoals jij zegt maar als je er af springt word de stroomtoevoer afgesloten dus stopt de motor er mee ook als het "gas" blijft hangen denk ik. Het is in dit geval elektrisch.
Maar goed de begeleidster is er bewust niet afgesprongen omdat ze tot op het laatste moment de kinderen niet in de steek wilde laten en wilde redden. En daar is ook wat voor te zeggen want als je er af springt heb je het niet meer in de hand
@177 : Dat van de dodemansknop onder het plateau: Heb je dat ergens gelezen of is dat eigen ervaring?
Ik kan er niks over vinden, sowieso kan ik op internet geen technische beschrijvingen vinden.
Dan nog de vraag of de bestuurder zich ervan bewust was, dat eraf springen een optie was. Om dat te doen moet je het eigenlijk getraind hebben.
@178 ik heb dat ergens gelezen dat als je van het plateau afstapt dat de motor dan stopt.
@179 : Dan denkt ik dat dat niet klopt,
het is ook niet nodig, want bij het loslaten van de gashendel remt ie ook af naar stilstand.
@118
gewoon helemaal negeren, ik lees niks van haar, is een gefrustreed type.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.