De Hyperloop start straks mogelijk op Schiphol
Start de Hyperloop, de menselijke buizenpost uit de koker van Elon Musk, straks op Schiphol? De luchthaven sluit zich vandaag aan bij het onderzoek naar de mogelijkheid voor een flitsverbinding tussen het vliegveld en het Duitse Frankfurt.
De Nederlandse start-up Hardt Hyperloop wil het idee van de Amerikaanse ondernemer Musk - die eerder met wisselend succes proefballonnetjes als de elektrische auto (Tesla), ruimtevaartuigen (SpaceX), twittertirades en omstreden beursplannen lanceerde - naar Nederland halen.
Musks hyperloop moet een supersnel transportsysteem worden waarbij passagierstreinen met hoge snelheid door vacuümbuizen schieten. Door het gebrek aan luchtweerstand kunnen daarbij met magneetzweeftreinen - op papier - snelheden tot duizend kilometer per uur worden gehaald.
Miljoenensteun
Het onderzoek naar de verbinding Schiphol-Frankfurt - ruwweg het tracé waarover NS en Deutsche Bahn nu met de ICE-hogesnelheidstrein rijden - moet een vingeroefening worden.
Een ritje tussen het Nederlandse vliegveld en het financiële hart van de Europese Unie zal dan zo'n vijftig minuten duren, tegen vier tot vierenhalf uur nu.
Het Delftse Hardt Hyperloop dat het plan heeft gelanceerd, is voortgekomen uit een wedstrijd die Musk twee jaar geleden uitschreef voor de beste hyperloopplannen. Het studententeam van Technische Universiteit Delft gooide daarbij hoge ogen en besloot die ervaring te gelde te maken.
Hardt Hyperloop, inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met twintig medewerkers, ontving vorige week nog een Europese investering van vijf miljoen euro. Die komt boven op een eerdere impuls van 1,25 miljoen euro waaraan onder meer oud-Ajacied Gregory van der Wiel meedeed en een startkapitaal van zes ton, dat onder meer afkomstig was van de NS.
Eerste modellen
Met dat geld werd een jaar geleden in Delft een levensgrote testopstelling gebouwd. TNO berekende vorig jaar dat de aanleg van vijf kilometer Hyperloop 20 miljoen euro kost, wat de kosten voor het traject Schiphol-Frankfurt - wederom op papier - op 1,8 miljard euro zou brengen.
Hardt Hyperloop had, vóór het toetreden van Schiphol, al een trits partners verzameld die willen meepuzzelen met onder meer KLM, BAM en IHC.
Buizen grote kostenpost
Er wordt gedacht aan bovengrondse buizen op een draagconstructie waardoor hoogteverschillen in het landschap worden gecorrigeerd. "Het gewicht moet dus laag zijn en toch goed bestand tegen de druk van buitenaf," zegt Paul de Vries van Tata Steel, hoofd van de afdeling die verbeterde staalproducten uitdenkt.
"Door het vacuüm hebben de buizen voortdurend de neiging in elkaar te klappen. Normaal zou je de wanden dan 2 of 3 centimeter dik maken, met verstevigingsringen rondom. Maar dan wordt het heel zwaar en moeilijk om op palen te zetten."
Daarbij gaat het ook om de kosten. "Tachtig procent van de kosten gaat zitten in de buizen en de rails. Dus als wij de buis de helft goedkoper kunnen maken, wordt de hele Hyperloop 40 procent goedkoper."
Bij Tata Steel zijn ze er al twee jaar mee bezig. Als het niks wordt met de Hyperloop, komt de kennis voor lichtgewichtbuizen uit staal altijd weer van pas. "We kunnen ze ook gebruiken voor booreilanden, windturbines of om gas door te transporteren."
Als wij de buis de helft goedkoper kunnen maken, wordt de hele Hyperloop 40 procent goedkoper
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
-
Minder kip in kippensoep en minder vis in lekkerbekje: Consumentenbond constateert ‘beknibbelflatie’
Fabrikanten van levensmiddelen bezuinigen op dure ingrediënten, stelt de Consumentenbond. Uit een onderzoek naar ruim zeshonderd producten in de supermarkt blijkt dat bij meer dan een kwart van de producten de samenstelling sinds 2019 is veranderd. Zo bevat slagroomijs minder slagroom en kippensoep minder kip. -
‘Mooie Bram’ zit vast: ‘Als mensen mijn naam op internet zoeken, willen ze niks meer van me weten’
In 2006 is hij al eens tot drie jaar cel veroordeeld voor oplichting, er loopt nog een strafzaak uit 2022 tegen hem, en óók nog eens een kort geding over terugbetaling van tonnen aan zijn slachtoffers. Maar vanaf maandag is bij de Haagse rechtbank tegen de beweerdelijke ‘serieoplichter’ met de bijnaam ‘Mooie Bram’ een driedaagse strafzitting van start gegaan over een reeks oplichtingspraktijken die zo’n tien jaar geleden speelden.Den Haag -
PREMIUM
Hidde (40) vond baan als fietsenmaker niet uitdagend genoeg, zijn carrièreswitch bleek een gouden greep
Hidde van Veldhuizen (40) werkte bij een fietsengroothandel, maar vond die baan niet uitdagend genoeg. Na een gezellig avondje in het casino wist hij: dít is mijn ding. Het bleek inderdaad een gouden greep, want sinds deze week mag hij zich de beste croupier van Nederland noemen. Een prestigieuze titel in zijn vakgebied.Haarlem, Scheveningen -
PREMIUMAan het werk
Zafer: ‘60 jaar Turkse arbeidsimmigratie is een mooi moment voor reflectie’
Anne-Marije Buckens heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Deze week Zafer, een Turkse arbeidsimmigrant. Het is dit jaar 60 jaar geleden dat de eerste Turkse gastarbeiders naar Nederland kwamen op grond van een officieel verdrag tussen Turkije en Nederland.
-
Primera wil eigen keten tabakswinkels opzetten om verkoopverbod in 2030 te omzeilen
-
-
-
Europese Rekenkamer: EU laat foute lobbyisten nog te vaak begaan
De Europese Unie maakt het voor lobbyisten nog te gemakkelijk om Europese besluitvorming naar hun hand te zetten, waarschuwt de Europese Rekenkamer. Zij vinden fluitend de mazen in de regels die moeten voorkomen dat ze stiekem te werk kunnen gaan. -
Gevallen cryptokoning Bankman-Fried schikt met FTX-investeerders, doet boekje open over financiers en sterren
Een groep investeerders en klanten van de failliete cryptobeurs FTX heeft een schikking getroffen met medeoprichter Sam Bankman-Fried. Zij laten hun claims vallen in ruil voor Bankman-Frieds medewerking in hun zaken tegen andere betrokkenen, onder wie een aantal sterren.
-
Commentaar13
Boeren maken eigen plan om uit de mestcrisis te komen, weer moet Brussel eraan te pas komen
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’