Na de Brexit op 29 maart 2019 moeten bedrijven minimaal acht extra documenten en andere douaneformaliteiten regelen.
Ook moeten transporteurs en expeditiebedrijven ernstig rekening houden met lange wachttijden bij de ferryterminals in de Rotterdamse en Britse havens. Met name voor versproducten en levende dieren verscherpen de regels.
Ongeacht welke deal de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk sluiten, is het land na de Brexit geen onderdeel van de interne markt meer en gelden er douaneregels zoals die voor landen als Canada ook gelden, zei Roel van 't Veld, coördinator Brexit bij de Douane.
Tienduizenden bedrijven hebben last van Brexit
Naar schatting van het Havenbedrijf gaat het om 38.000 bedrijven die straks te maken krijgen met douaneformaliteiten. Nederland en met name de haven van Rotterdam voelen volgens het Havenbedrijf de gevolgen van de Brexit het meest.
90 procent van alle ferry's in Rotterdam en 55 procent van het zogeheten shortseacontainervervoer in Rotterdam varen op het Verenigd Koninkrijk.
"Totaal gaat het om 54 miljoen ton aan goederen die tussen Nederland en het VK wordt vervoerd", zegt Mark Dijk van het Havenbedrijf.
Extra banen door Brexit
De Douane heeft 928 banen extra door de Brexit. Op jaarbasis zal het aantal douaneformulieren exploderen. NVWA moet volgens hoofd importkeuring Liesbeth Kooijman 140 nieuwe mensen, van wie 100 nieuwe dierenartsen, aantrekken die belast worden met de controle van dieren en dierlijke producten.
Om die dieren en dat vlees te keuren zijn er inspectiefaciliteiten nodig die er nu nog niet zijn in het noordelijk deel van de haven. "Bedrijven moeten daar zelf voor zorgen", zo waarschuwt Kooijman. "Paarden of een lading levende kalkoenen? Die kunnen na de Brexit niet via Rotterdam het land in. Daar moet echt een speciaal inspectiepunt voor gebouwd worden."
Havenbedrijf neemt het voortouw
Het Havenbedrijf Rotterdam wil dat er zo snel mogelijk een oplossing komt voor de import van levende dieren per schip uit het Verenigd Koningrijk. Na de brexit is import van onder meer levende paarden niet meer mogelijk omdat er rond de ferryterminals in Hoek van Holland en Vlaardingen geen inspectiefaciliteiten zijn.
De haven wil het voortouw nemen bij het realiseren van een zogeheten Border Inspection Point in de buurt van de ferryterminals, zegt Mark Dijk van het Havenbedrijf.
De Rotterdamse haven vindt het van groot belang dat alle lading via Rotterdam kan worden vervoerd. ''Wij willen graag zo'n punt en daar willen we ook aan mee betalen vanwege het belang, maar het probleem is dat wij geen grond in het noorden hebben. Daarom kijken we nu ook naar gemeentes als Vlaardingen" , zegt Dijk.
Transporteurs van levende have moeten na de brexit uitwijken naar luchtvracht, Schiphol beschikt wel over een inspectiepunt of bijvoorbeeld via de haven van Calais transporteren.