Openbaar vervoer wordt overbodig, denkt Mercedes-Benz
Autofabrikant Mercedes-Benz denkt binnen een paar jaar de concurrentie aan te kunnen gaan met de bus, metro en tram in steden. Met een netwerk van zelf-rijdende, elektrische voertuigen kan lokaal openbaar vervoer – dat alleen al door de kosten van chauffeurs vaak onrendabel is – winstgevend worden gemaakt.
Mercedes-Benz denkt in één klap een alternatief te bieden voor het openbaar vervoer én koeriersdiensten in steden. De oplossing is een netwerk van zelfrijdende, elektrische voertuigen, dat de naam Urbanetic krijgt. Zij zijn zowel voor personen- als voor goederenvervoer inzetbaar.
De Urbanetic-voertuigen van de autofabrikant hoeven geen ruimte te maken voor een bestuurder, stuur, pedalen of een dashboard. Daardoor kan alle beschikbare ruimte ten goede komen aan de passagiers of goederen.
Het innovatieve concept zorgt voor minder verkeer, ontlast de infrastructuur en verbetert daardoor de kwaliteit van leven in de stad. Urbanetic is gebaseerd op een zelf-rijdend, elektrisch platform dat kan worden uitgerust met verschillende, uitwisselbare carrosserieën voor het vervoer van mensen of goederen.
Als ‘people mover’ biedt het conceptmodel plaats aan maximaal twaalf passagiers (acht zitplaatsen en vier staanplaatsen). In de 3,70 meter lange vrachtmodule is ruimte voor tien EPAL-pallets. De totale voertuiglengte is 5,14 meter.
Zelf-lerend
Het netwerk is gebaseerd op een IT-infrastructuur die in realtime vraag en aanbod in een stedelijk gebied analyseert. Dat resulteert in een autonome vloot waarvoor de routes met behulp van kunstmatige intelligentie flexibel en efficiënt worden gepland op basis van de huidige transportbehoeften. Het systeem is bovendien in staat om te leren. Het kijkt naar lokale informatie (zijn er bijvoorbeeld terugkerende evenementen, zoals voetbalwedstrijden of festivals in een gebied?) en kan anticiperen op de toekomstige vraag naar vervoer of transport.
Zo zorgt Urbanetic ervoor dat wacht- en levertijden een stuk korter worden. In het ‘vehicle control centre’ wordt gekeken waar groepen mensen zich verzamelen en Urbanetic stuurt daar vervolgens meer voertuigen naartoe om aan de toegenomen vraag naar vervoer te voldoen. Het geheel is niet gebaseerd op vastgelegde routes en schema’s, maar is volledig flexibel.
Kwaliteit van leven
Een van de doelen is dat op het bestaande wegennet met minder voertuigen meer mensen en goederen vervoerd kunnen worden. Uiteindelijk zal dat zorgen voor een betere kwaliteit van leven in de binnensteden, denkt Mercedes-Benz.
De uitwisselbare carrosserieën zijn modules die zowel automatisch als handmatig kunnen worden verwisseld, waarbij het automatische proces niet meer dan een paar minuten in beslag neemt. Ze worden gemonteerd op een autonoom chassis, dat alle zelf-rijdende functies in zich draagt, zodat het ook zonder carrosserie naar een volgende locatie kan rijden. Voor de veiligheid zijn stuur-, rem- en acceleratiefuncties meervoudig uitgevoerd.
Twaalf passagiers
In de personenmodule kunnen maximaal twaalf passagiers worden meegenomen. Zij krijgen informatie over onder meer de route via een 360 graden beeldscherm in het plafond. De vrachtmodule (laadvolume: 10 m3) heeft een variabele laadvloer die kan worden gesplitst in twee niveaus en is groot genoeg voor tien EPAL-pallets. Ook is het mogelijk om het voertuig te voorzien van een volledig geautomatiseerd vrachtsysteem, waardoor het gebruikt kan worden om pakketten af te leveren.
Doordat Urbanetic volledig autonoom is, zijn de bedrijfskosten relatief laag. Bovendien kunnen de voertuigen 24 uur per dag, 365 dagen per jaar worden gebruikt, met uitzondering van de tijd die nodig is voor onderhoud en het opladen van de batterijen.
Camera's
Urbanetic gebruikt meerdere camera’s en sensoren om de omgeving te observeren. Aan de voorkant van het voertuig bevindt zich een groot scherm, waarmee het bijvoorbeeld voetgangers bijvoorbeeld laat weten dat het ze opgemerkt heeft. Op de flanken zijn honderden kleine lichtunits geplaatst. Die vormen een soort schaduw van mensen die in de buurt staan. Ook hiermee wordt duidelijk gemaakt dat het voertuig ze in het vizier heeft.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
-
245
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe
De interesse om elektrisch te gaan rijden daalt. Het gros van de Nederlanders vindt de hoge prijs van de stekkerauto’s onoverkomelijk en opladen op straat is maar gedoe. -
Groene kentekens zorgen voor sterke daling verkoop Rolls-Royce, Porsche en Bentley in Zuid-Korea
Bentley, Porsche en Rolls-Royce hebben hun verkopen in Zuid-Korea enorm zien dalen sinds de regering groene kentekenplaten verplichtte voor bedrijfsauto’s met een waarde van meer dan 80 miljoen won, oftewel 54.285 euro. -
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’ -
met video's
Omwonenden schrikken wakker van brandalarm: meerdere auto’s gaan in vlammen op in Den Haag en Zoetermeer
De brandweer had in de nacht van zaterdag op zondag de handen vol aan verschillende autobranden. In Den Haag gingen meerdere bestelbusjes in vlammen op, in Zoetermeer werd de buurt ’s nachts gewekt door een brandalarm en een brandende BMW.Den Haag, Zoetermeer
-
auto-expert7
Mag je met een open wond autorijden?
-
-
-
PREMIUM
In de Rotterdamse haven staan honderden auto's stof te happen: dit is er aan de hand
Honderden, misschien wel duizenden Chinese auto's staan in de Rotterdamse haven stof te vangen. De elektrische bolides zijn verscheept, maar nog niet verkocht. En er komen waarschijnlijk nog meer auto's deze kant op. Chinese autofabrikanten zijn naarstig op zoek naar extra parkeerterreinen.Rotterdam -
PREMIUM
Ivar kijkt 's nachts uit het raam om te zien of zijn gewilde auto niet is gestolen: ‘Het kan zo gebeurd zijn’
Auto-eigenaren klampen zich vast aan creatieve veiligheidsmaatregelen nu Mazda CX-5's in de Hoeksche Waard vaker het doelwit lijken van dieven. Het merk en type hoort al jaren bij de meest gestolen auto’s in Nederland. ,,Ik vraag me wel eens af of ik deze auto nog moet aanhouden.”Hoeksche Waard
-
PREMIUM8 vragen18
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
-
PREMIUM
Eerste geval ‘Ierse oplichtingstruc’ in Nederland: slachtoffer neemt op briljante wijze wraak
Een 34-jarige man uit Ridderkerk is eind maart geld kwijtgeraakt door de zogeheten Ierse oplichtingstruc, waarbij hij als borg een aantal sieraden kreeg. Die sieraden bleken nep te zijn, waarop de man een list verzon om de dieven te achterhalen. -
-
Kwart van alle bestelauto’s mag volgend jaar groot aantal binnensteden niet meer in