Google logo in gebouw
© testing/Shutterstock.com

De actiegroep CfA (Campaign for Accountability) deed zich in juni voor als de Russische trollenfabriek en kocht advertenties via Google. Met de actie wilde de groep aantonen dat Google nog niet voldoende in staat is om pogingen tot politieke inmenging tegen te gaan. Momenteel vindt er in Amerika een proces plaats, omdat de Verenigde Staten in februari officieel de echte Russische trollenfabriek (IRA) aanklaagden voor het beïnvloeden van de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Campaign for Accountability

Om zich voor te doen als Russische internettrollen gebruikte de actiegroep informatie die normaal gesproken gelinkt wordt aan de IRA. Bijvoorbeeld de naam, het adres en het belastingnummer. Ook betaalden ze met de Russische roebel voor de advertenties. De advertenties werden getoond op websites en YouTube-kanalen van Amerikaanse media. Voor zo’n 34 dollar werden de advertenties 20.000 keer getoond. De actiegroep wil hiermee aantonen dat de maatregelen van Google tegen politieke inmenging niet voldoende helpen.

Rechtszaak

De oprichter van Google werd door een commissie van de Amerikaanse senaat uitgenodigd voor een verhoor over de buitenlandse inmenging in de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016. Het is nog onduidelijk of hij daadwerkelijk komt opdagen. De directeuren van Twitter en Facebook hebben wel aangegeven aanwezig te zijn. Google publiceerde wel een schriftelijke verklaring, waarin het bedrijf aangeeft welke maatregelen er genomen zijn tegen buitenlandse beïnvloeding van politieke campagnes.

Laat een reactie achter