Parkeerplaatsen België dicht om geweld migranten
Brugge
De parkeerplaats aan de E40 bij Jabbeke, vlak bij Brugge, is ten minste drie maanden ontoegankelijk na 20.00 uur tot de volgende ochtend om zes uur. De maatregel is het gevolg van een schietpartij in de nacht van dinsdag op woensdag. Bij de confrontatie – tussen Sudanese en Iraakse migranten – viel zeker één gewonde.
Ook andere Belgische gemeenten overwegen parkeerplaatsen langs de snelweg te sluiten, berichtten Belgische media. De gemeenten Dilbeek (bij Brussel) en Landen (ten zuiden van Leuven) ondervinden overlast van migranten en dreigen parkeerplaatsen ’s nachts te sluiten. ‘De situatie wordt grimmiger’, waarschuwde de Dilbeekse burgemeester Willy Segers voor de Vlaamse Radio 1. Als de politie geen versterking krijgt, ‘loopt het vroeg of laat uit de hand’.
Overal in België bivakkeren migranten bij parkeerplaatsen en neemt de bezorgdheid over onveiligheid toe. Eerder deze maand raakte een Sudanese man op een parkeerplaats aan de E40 bij Westkerke, tien kilometer van Jabbeke, gewond door een vechtpartij tussen migranten. Bij Wanlin, ten zuiden van Namen, bivakkeren migranten rond wildkansels, wachtend op trucks richting Engeland.
Vorige week arresteerde de politie bij de parkeerplaats van Kruibeke, aan de A17 bij Antwerpen, circa twintig migranten. Deze groep Eritreeërs is naar een gesloten opvangcentrum overgebracht, aldus het ministerie voor Asielzaken.
Langs de E313 bij Ranst, ten oosten van Antwerpen, liet het Belgische agentschap voor wegen en verkeer dit voorjaar bomen en struiken kappen. ‘Migranten kunnen zich dan niet verstoppen’, legde het agentschap uit tegenover het dagblad De Morgen. Het snoeiwerk bij de parking richting Hasselt vond plaats in opdracht van de Antwerpse politie en gouverneur (hoofd van de provincie).
De provincie Luik sloot van half mei tot half juni de parkeerplaats bij Bettincourt ‘s nachts af ‘wegens problemen met transmigranten’. Tot woede van vrachtvervoerders, omdat volgens hen niet de oorzaak werd aangepakt en truckchauffeurs het gelag moesten betalen.
In februari vorig jaar liet de Vlaamse verkeersminister Ben Weyts de parkeerplaatsen Drongen (bij Gent) en Mannekensvere (richting Franse grens) tijdelijk sluiten. De maatregel was nodig vanwege ‘inklimming’ in vrachtwagens door migranten. Om de transportsector tegemoet te komen, mochten chauffeurs gratis overnachten op de parkeerplaats bij Wetteren.
verbolgen
Belgische transportbedrijven hebben al vaker aangegeven niet gelukkig te zijn met de afsluiting van parkeerplaatsen. ‘Waar moeten vrachtwagenchauffeurs hun wettelijk verplichte pauzes en rustperiodes nemen, indien de ene na de andere autosnelwegparking verboden terrein wordt voor hen?’, twitterde directeur Philippe Degraef van werkgeversorganisatie Febetra vrijdag. Het ‘sluiten van parkings is niet de juiste reactie op de veiligheidsproblematiek. De kans is groot dat de transmigranten die koste wat kost Engeland willen bereiken, op andere parkings post zullen vatten, waardoor het probleem gewoon verschoven wordt.’
Ook de Belgische TransportBond-ABVV is verbolgen, omdat sluiting volgens voorzitter Frank Moreels niets oplost. ‘De parkings zijn niet zomaar, dag op dag, onveilig geworden’, zei hij op de nieuwssite TransportMedia. ‘Wij vragen al meer dan tien jaar om meer beveiliging. Vooral ’s nachts en tijdens de weekends zijn er te weinig plaatsen. De sluiting van steeds meer parkings is nefast (funest, red.): er ontstaan bottlenecks op de resterende parkings en er parkeren meer en meer vrachtwagens op de in- en uitritten.’ De onveiligheid wordt juist groter, voorspelde Moreels. <