De drie bouwbedrijven moeten de komende maanden hun plannen verder uitwerken en afstemmen op de wensen van Schiphol. De bedrijven gaan de bestaande infrastructuur op de luchthaven onderhouden en verbeteren.
Als de definitieve voorstellen overeenkomen met de eisen van de luchthaven, kunnen contracten worden getekend. Naar verwachting gebeurt dat eind dit jaar. Schiphol verwacht dat de bouwwerkzaamheden in april volgend jaar kunnen beginnen.
Heijmans is kandidaat voor bouwprojecten rond Terminal 1 en 2. Het bouwbedrijf verwacht daar jaarlijks circa 37 miljoen euro aan te verdienen. Het contract waarop Heijmans kans maakt, heeft een looptijd van drie jaar met de mogelijkheid die met maximaal zes jaar te verlengen.
BAM gaat zich bezighouden met ondergrondse infrastructuur, Terminal 3, Schiphol Plaza en andere publiek toegankelijke gedeeltes van Schiphol.
VolkerWessels is kandidaat voor de verbouwing van de opstelplaatsen voor vliegtuigen. Er loopt ook nog een aanbesteding voor de start- en landingsbanen, maar wegens een lopende bezwaarprocedure is hiervoor nog geen kandidaat uit de bus gekomen.